تاریخ: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۵۳
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۱۳۴۷۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نماینده مجلس عنوان کرد:

انتقاد از سازمان بورس در شروط تاسیس کارگزاری و تقسیم سود چند۱۰۰ میلیاردی

می متالز - نماینده مجلس با انتقاد از سازمان بورس درباره شروط تاسیس کارگزاری گفت: تعداد کارگزاری‌ها با وجود افزایش سهامداران ثابت مانده اما با افزایش درآمد، ثروت چند صد میلیارد تومانی ماهانه تقسیم می‌شود.
انتقاد از سازمان بورس در شروط تاسیس کارگزاری و تقسیم سود چند۱۰۰ میلیاردی

به گزارش می متالز، محسن زنگنه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات موجود در بازار سرمایه ایجاد فضای انحصاری برای کارگزاری‌ها است  گفت: تعداد کارگزاری‌ها طی چند سال اخیر به رغم افزایش تعداد افراد دارای کد بورسی از چند صد هزار نفر به حدود 40 میلیون نفر و رشد بی‌سابقه خرید و فروش سهام هیچ گونه افزایشی پیدا نکرده است.

وی افزود: انحصاری شدن کارگزاری‌ها توسط گروهی از افراد خاص موجب کاهش خدمات‌دهی آنها شده و به دلیل کثرت مراجعه کننده نمی‌توانند هیچ گونه خدمات دیگری مانند آموزش‌ به مراجعان ارائه کنند. از سوی دیگر، درآمد کارگزاری‌ها به دلیل داشتن سهم و کارمزد از خرید و فروش سهام به شدت افزایش پیدا کرده و عملاً یک ثروت چند صد میلیارد تومانی هر ماه بین چند کارگزار در حال تقسیم است.

این نماینده مجلس ادامه داد: نمایندگان در جلسه با رئیس سازمان بورس خواستار شکستن این انحصار شدند تا افراد دیگری هم که خواهان افتتاح کارگزاری هستند، بتوانند سهمی در این میان داشته باشند که وعده انجام این کار ظرف مدت دو ماه داده و اعلام شد در حال تدوین آیین نامه جدیدی برای افتتاح کارگزاری‌ها هستند.

زنگنه عنوان کرد: سازمان بورس اخیرا دستورالعمل پیشنهادی را آماده و روی سایت برای دریافت پیشنهادات و نظرات متخصصان قرار داده که از کارشناسان منتقد انتظار می‌رفت تا به این موضوع ورود کرده و نظرات را اعلام کنند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. این آیین‌نامه جدید در حقیقت همان رویه سابق یعنی انحصار در گرو تعدادی افراد خاص را دنبال کرده است بطور مثال سال گذشته یکی از شرایط افتتاح کارگزاری جدید داشتن سرمایه فصلی حدود 15 میلیارد تومان بود که سال جاری این سرمایه به حدود 200 میلیارد تومان افزایش داده شده است.

وی تاکید کرد: بسیاری با این شرط در همین ابتدای کار از گردونه خارج می‌‌شوند و سایر شرایط هم بسیار سخت است و عملاً هدفی را که مجلس و منتقدان عدالت شغلی دنبال می‌کردند با آیین‌نامه جدید محقق نشد. سازمان بورس در حقیقت دستورالعملی را برای ایجاد کارگزاری پیشنهاد داده که گویا تنها برای یک جمع خاص نوشته شده بنابراین تا زمانی که تضاد منافع از بین نرود، نمی‌توان از این سازمان انتظار شفافیت در عملکرد را داشت.از دستگاهی که خواهان ایجاد شفافیت در قیمت‌ها و شکستن انحصار در بازار خرید و فروش سهام و کالاها است، انتظار می‌رود ابتدا عملکرد را شفاف و انحصار را از درون بشکند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده