تاریخ: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۲۱
بازدید: ۳۴۳
کد خبر: ۱۳۶۴۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حمایت بانک ملت از پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای چادرملو

می متالز - مدیر عامل بانک ملت پس از بازدید از واحدهای فولادی در مجتمع صنعتی چادرملو از آمادگی کامل این بانک برای مشارکت و سرمایه گذاری در پروژه های توسعه بخش چادرملو خبرداد.
حمایت بانک ملت از پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای چادرملو

به گزارش می متالز، محمد بیگدلی، مدیرعامل بانک ملت به همراه مدیران و کارشناسان این بانک پس از بازدید از واحدهای فولادی در مجتمع صنعتی چادرملو در نشست با مدیرعامل چادرملو و آگاهی یافتن از طرح‌های توسعه این شرکت، آمادگی کامل بانک ملت برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه بخش چادرملو را اعلام کرد.

وی ضمن اظهار خرسندی از وجود چنین شرکت‌های موفق در امر تولید و توسعه کشور گفت: رشد و توسعه اقتصادی نیازمند برنامه‌ریزی، همت و سرمایه‌گذاری شجاعانه است. خوشبختانه این موفقیت در مدیریت چادرملو به‌طور چشمگیری مشاهده می‌شود. به همین دلیل بانک ملت نیز با همه توان تمایل خود را برای مشارکت در سرمایه‌گذاری در طرح‌های آینده چادرملو اعلام می‌کند.

طرح های اجرا شده شرکت

طرح کارخانه فولاد شرکت (با ظرفیت ۱میلیون تن در سال که با اجرای تاسیسات هات شارژ قابل ارتقا تا ۳/۱ میلیون تن می باشد) از نیمه دوم ا سال ۱۳۹۶ وارد بهره‌برداری تجاری شد.

طرح تامین آب مورد نیاز مجتمع صنعتی، از محل اجرای شبکه فاضلاب شهر اردکان و احداث تصفیه خانه در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری کامل رسید.

طرح احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی ، در جوار مجتمع صنعتی چادرملو، طی سال ۱۳۹۶ به طور کامل مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

طرح افزایش ظرفیت کارخانه گندله‌سازی کنونی از ۳.۴ میلیون تن به ۴ میلیون تن به بهره‌برداری رسیده است.

طرح احداث کارخانه مگا مدول آهن اسفنجی در دی‌ماه سال ۱۳۹۷ با ظرفیت ۱.۵۵۰ میلیون تن در سال، به بهره‌برداری رسیده است.

طرح‌ها و برنامه‌های آینده

درباره طرح‌ها و برنامه‌های آینده این شرکت در دورنمای سه سال آینده، هفت پروژه در حال مطالعه، برنامه‌ریزی و اجراست.

آماده‌سازی و انجام اکتشاف مقدماتی، تفصیلی و دستیابی به توده معدنی در معدن D19 با همراهی و مشارکت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران.

طرح احداث یک واحد ۱۰ مگاواتی نیروگاه خورشیدی در جوار نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی شرکت و توسعه نیروگاه‌های مشابه تا میزان ۱۰۰ مگاوات با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون یورو.

طرح احداث کارخانه گندله سازی شماره۲ با ظرفیت تولید سالانه ۵ میلیون تن در مجتمع صنعتی چادر ملو و با سرمایه گذاری اصلاح شده ۲۶۷۷۱ میلیارد ریال.

طرح احداث کارخانه تولید فروآلیاژها با ظرفیت ۵۰ هزار تن در سال و با سرمایه گذاری ۲۰ میلیون یورو.

مطالعه ایجاد شرکت حمل و نقل ریلی برای تامین زیرساخت های حمل مواد اولیه و محصولات.

مشارکت با شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در احداث کارخانه‌های کنسانتره و گندله به ظرفیت ۴ میلیون تن در سال و در قالب تاسیس شخصیت حقوقی جدید.

تشریح فعالیت‌ها

چادرملو در اوج تحریم‌های اقتصادی از اجرای طرح‌های توسعه بخش خود عقب نشینی نکرد. عملیات ساخت کارخانه جدید فولادسازی را به پیش برد. در سال ۱۳۹۷ با تولید حدود ۸۰۰ هزارتن شمش فولاد به یکی دیگر از اهداف خود دست یافت‌.

ظرفیت این کارخانه، تولید سالانه یک  میلیون و ۳۰۰ هزار تن شمش فولاد است‌. به موازات اجرای طرح کارخانه شمش فولاد چادرملو کار ساخت کارخانه نورد سرمد ابرکوه آغاز شده است. سرمایه‌گذاری  چادرملو در ابرکوه ۶۵ درصد است.

این واحد نیز با ظرفیت ۵۰۰ هزارتن  انواع مقاطع فولادی به‌عنوان محصول نهایی در زنجیره تولید در اوایل سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید. روند توسعه طرح‌های چادرملو که همواره با حمایت سهامداران حقیقی و حقوقی همراه بوده همچنان تداوم یافت.

واحد احیای مستقیم چادرملو در مجاورت کارخانه شمش فولاد بنا شده است، این واحد بهره‌برداری آزمایشی خود را از اواخر سال ۱۳۹۷ آغاز کرد.

این واحد که در آبان‌ماه سال ۹۸ با حضور رئیس جمهوری به‌طور رسمی افتتاح شد  قادر است سالانه یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کند. با بهره‌برداری از این واحد، شمش فولاد چادرملو به روش شارژ داغ یا (هات شارژ) تولید می‌شود که سبب کاهش قابل توجه مصرف انرژی  و هزینه تولید می‌شودو در عین حال با تکمیل و نوسازی ناوگان معدنی و هوشمندسازی عملیات معدنی موفق شد کل عملیات معدنی شامل باطله‌برداری و استخراج سنگ آهن را از ۱۹ میلیون تن در سال ۱۳۸۳ تا بیش از ۹۰ میلیون تن هم‌اکنون افزایش دهد.

سرمایه گذاری چادرملو در صنایع فولادی

شرکت چادرملو نمی‌تواند تنها متکی به فعالیت در حوزه معدن و فولاد باشد. از این رو طرح مدونی تدوین شده است. براین اساس مسیر توسعه این شرکت مهم بورسی را برای  ۱۰ سال آینده  مشخص شده است.برای اجرای طرح های پائین دستی صنعت فولاد و دیگر صنایع مرتبط، منطقه صنعتی چادرملو را در محور یزد به طبس اجرایی شده است. برای پیاده‌سازی این طرح، لازمه آن ایجاد هماهنگی و هم اندیشی با سایر شرکتهای است.

شرکت هایی که بخش عمده سهام آنها متعلق به چادرملو است. در این منطقه صنعتی که قرار است با سرمایه گذاری چادرملو و انجام شود، در فاز نخست، ساخت سه واحد صنعتی بزرگ در حال اجراست.

واحدهای صنعتی از جمله واحد سوپر مگامدول احیای مستقیم، کارخانه فروسیلیس و کارخانه آجر نسوز در دستور کار قرار گرفته است. به موازات آن، شرکت اکتشاف‌های معدنی و چند واحد تأمین کننده مواد مورد نیاز صنایع فولادی نیز احداث می‌شود.

مشارکت با بخش‌هـای خصوصی

همسو با مصوبه‌های هیات مدیره و در جهت مشارکت با بخش‌هـای خصوصی، این شرکت اقدام به مشارکت در سرمایۀ شرکت آهن و فولاد غدیر ایـرانیان بـه میزان ۳۰ درصد ، شـرکت آهـن و فولاد ارفع به میزان ۴۳ درصد، شرکت صنایع آهن و فولاد سَرمد اَبرکوه به میزان ۶۵ درصد ، شرکت فولاد شاهرود به میزان ۳۵ درصد و شرکت کاوند نهان زمین به میزان ۲۹ درصد سهام ، کرده است.

این شرکت در اجرای طرح ساخت کارخانۀ تولید الکترود گرافیتی با ظرفیت ۳۰ هزار تن در سال، به میزان ۳۱ درصد در سهـام شـرکت نـوین الکترود اردکان، مشـارکت کرده و شرکت فوق در مرحله پیش از بهره‌برداری است.

انتظار می‌رود با دستیابی به سنگ‌آهن توده معدنی D19  از بـروز ریسک فقـدان ذخیـره معـدنی مناسب جلوگیری شود.

هزینه سرمایه‌گذاری اجرای این طرح حدود ۱۰۹ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. کچاد در طرح احداث نیروگاه خورشیدی نسبت به احداث یک واحد نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی در کنار نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکـل تـرکیبی در مجتمع صنعـتی، اقـدام و عملـیات اجـرایی آن را آغاز کرده است.

تغییرات هزینه‌های مالی شرکت

مهمترین منابع مالی در دسترس شرکت به استثنای دریافت تسهیلات بانکی و انتشار اوراق، استفاده از افزایش سرمایه است. افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران برای تامین مالی بابت بهره‌برداری از معدن D19 است.

«کچاد» امکان دریافت فاینانس خارجی برای هزینه‌های ساخت کارخانه گندله‌سازی شماره ۲ را پیگیری کرده است.

ظرفیت کلرخانه گندله‌سازی با ظرفیت تولید سالانه ۴ میلیون تن است، همچنین امکان استفاده از تسهیلات بانک ایران و اروپا، برای تامین نقدینگی مورد نیاز، خرید ماشین‌آلات و تجهیزات بخش خارجی کارخانه‌های نورد را دنبال کرده است. تحریم‌ها تلاش‌ها را دچار وقفه کرده است بنابراین در این وضع شرکت منابع مورد نیاز را از محل افزایش سرمایه‌های آینده، تسهیلات و انتشار اوراق تامین می نماید. شرکت برای تامین منابع مالی موردنیاز در دو مرحله افزایش سرمایه ثبت کرده است.

با توجه به اتمام جریان خروج وجه نقد ناشی از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری، در گذشته و تاثیر ورود نقدینگی این قبیل سرمایه‌گذاری‌ها در جریان‌های ورودی آینه روزهای روشنی در پیش خواهد بود.

تامین منابع نقدینگی از طریق افزایش سرمایه برای اجرای طرح ، استفاده از آنومالی D19  و جبران مخارج سرمایه‌ای گذشته مجمع عمومی فوق العاده در ۲۹ بهمن ۹۷، پیشنهاد شد.

مجمع با افزایش سرمایه شرکت از ۳۳,۵۰۰ میلیارد ریال به مبلغ  ۶۷,۰۰۰ میلیارد ریال طی دو مرحله موافقت شد.

مرحله نخست افزایش سرمایه از مبلغ ۳۳,۵۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۴۴,۰۰۰ میلیارد ریال ثبت شده است. مرحله دوم افزایش سرمایه از مبلغ ۴۴,۰۰۰ به ۵۵,۵۰۰ میلیارد ریال در سال۹۹ ثبت می‌شود.

عناوین برگزیده