تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۴۲
بازدید: ۳۹۷
کد خبر: ۲۲۲۰۶۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
در بازار دوم معاملات فرابورس رقم خورد:

مشخصات شرکت ۲۷۰ میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی

‌می‌متالز - شرکت فولاد شاهرود با سرمایه ۲۷۰ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام بایستد.

به گزارش می‌متالزف شرکت فولاد شاهرود پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۱۷ مرداد با نماد فرود در گروه فلزات اساسی به عنوان صد و پنجاهمین شرکت در بازار دوم فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام بایستد. همچنین تعهد عرضه ۵ درصد دیگر ظرف مدت سه ماه از سهامدار عمده اخذ شده است.


معرفی شرکت


شرکت فولاد شاهرود سال ۸۰ بصورت سهامی خاص تاسیس و در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی شاهرود به ثبت رسید. در حال حاضر این شرکت جزو واحد‌های تجاری فرعی شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان و واحد تجاری نهایی سرمایه‌گذاری غدیر و محل کارخانه در کیلومتر ۱۲ جاده شاهرود دامغان واقع شده است.

شرکت به موجب پروانه بهره‌برداری ۱۸ بهمن سال ۸۵ با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن میلگرد به بهره برداری رسیده است. واحد ذوب با عنوان پروژه ذوب در سه مرحله و با ظرفیت سالانه هر مرحله ۱۰۰ هزار تن ۱۲ تیر سال ۹۲ جواز تاسیس گرفت. تولید آزمایشی مرحله اول پروژه ذوب با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در اواخر سال ۹۶ انجام و عملاً طی سال ۹۷ به بهره‌برداری کامل رسید. مرحله دوم پروژه در حال راه اندازی است و برآورد می‌شود در شهریور سال جاری تکمیل شود.

این شرکت به منظور تنوع بخشی در پرتفوی سودآوری در شرکت معدنی نوظهور شاهرود که در زمینه تولید انواع کاغذ سنگی از مواد معدنی سنگ آهک فعالیت می‌کند، سرمایه گذاری کرده است.


موضوع فعالیت


موضوع فعالیت شرکت شامل طراحی؛ ساخت و تولید انواع مصنوعات فلزی؛ غیر فلزی و فولادی، انجام خدمات فلزی (شکل دادن انواع ورق فولادی و سایر مقاطع)، طراحی؛ ساخت و راه اندازی کارخانه‌های صنعتی و بهره برداری از آنها، ساخت قطعات و ماشین آلات و تهیه و تولید انواع فرآورده‌های شیمیایی؛ معدنی؛ آلی و فلزی و مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های فوق و ... می‌شود.


سرمایه و ترکیب سهامداری


سرمایه شرکت در بدو تاسیس ۱۰۰ هزار تومان بوده که طی ۱۱ مرحله افزایش سرمایه به ۲۷۰ میلیارد تومان رسیده است. در ترکیب سهامداری با ۳۲۹ نیروی انسانی، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با ۵۳.۶۴ درصد، چادرملو با ۳۴.۶۵ درصد وسایل سهامداران با ۱۰.۶۸ درصد حضور دارند.

در حال حاضر آهن اسفنجی مصرفی فولاد شاهرود از تولیدات کارخانه‌های با روش میدرکس است که دارای درصد کربن بالایی بوده و این امر سبب کاهش بهره‌وری در خط ذوب می‌شود. چراکه اصطلاحاً سوزاندن این کربن زمانبر و هزینه‌بر خواهد بود. با راه اندازی SLRN علاوه بر استقلال شرکت از تهیه آهن اسفنجی می‌توان هزینه ماده اولیه وارده به بخش فولادسازی را کاهش داد که در انتها بر سود شرکت تاثیر خواهد گذاشت.

میلگرد‌های تولیدی فولاد شاهرود بصورت شاخه‌ای است و شرکت قصد دارد در آینده با توجه به کاربرد‌های زیاد کلاف در صنایع مختلف، تولید میلگرد کلاف را در دستور کار قرار دهد و خط تولید میلگرد را توسعه بخشد.

محصولات شرکت شامل میلگرد آجدار برای مصارف ساختمانی از سایز ۸ تا ۳۲، میلگرد ساده بر حسب سفارش برای مصارف صنعتی، شمش‌های فولادی SP۵ و ۷۰ کروم و مواد اولیه مصرفی شامل شمش، آهن اسفنجی و قراضه هستند که ضریب مصرف آهن اسفنجی و قراضه جهت تولید هر تن شمش ۱.۱۵ و ۱.۰۵ درصد است. در حال حاضر جهت تولید شمش در این شرکت ۵۰ درصد آهن اسفنجی و ۵۰ درصد باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضریب مصرف شمش جهت تولید هر تن میلگرد ۱.۰۳ درصد است.

ماده اولیه مصرفی در تولید میلگرد، شمش است که با توجه به راه اندازی مرحله دوم کارخانه، شمش مورد نیاز از محل تولیدات داخل تامین خواهد شد. فولاد شاهرود، آهن اسفنجی مورد نیاز را از شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر و شمش مورد نیاز را از شرکت فولاد کویر دامغان، مجتمع ذوب و نورد فولاد آلیاژی سمنان تامین می‌کند.


مقایسه با رقبا

مشخصات شرکت ۲۷۰ میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی


سیاست تقسیم سود

مشخصات شرکت ۲۷۰ میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی


اقلام مهم مالی ۴ سال اخیر

مشخصات شرکت ۲۷۰ میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده