تاریخ: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۲۴
بازدید: ۳۱۴
کد خبر: ۱۳۶۷۶۳
سرویس خبر : محیط زیست

فراکسیون محیط زیست مجلس، پیگیر معدن‌کاوی‌ها در کرکس‌کوه

می متالز - فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای به وزارت صمت خواهان رسیدگی به بهره‌برداری افسارگسیخته از معادن کرکس‌کوه واقع در نطنز شد.
فراکسیون محیط زیست مجلس، پیگیر معدن‌کاوی‌ها در کرکس‌کوه

به گزارش می متالز، فرزاد علیزاده فعال محیط زیست و عضو ستاد مردمی احیای کرکس کوه به میزان گفت: فراکسیون محیط زیست مجلس به ریاست سمیه رفیعی که به حق، یکی از پرکارترین فراکسیون‌ها از آغاز فعالیت مجلس یازدهم بوده است در تازه ترین اقدام خود در خصوص بهره‌برداری افسارگسیخته معادن در ایران نامه‌ای به سرپرست وزارت صمت ارسال و مشخصا در خصوص معادن حاضر در منطقه کرکس کوه (69 معدن) لزوم پیگیری اجرای مصوبات شورای عالی معادن را متذکر شده است.

وی افزود: بر اساس این مصوبات که در سالهای 94 و 97 صادر شده است باید تعدادی از معادن متخلف تعطیل و از تمدید مجوز برخی نیز جلوگیری شده باشد اما پیگیری‌های اهالی نطنز برای اجرای این مصوبات تاکنون به نتیجه نرسیده است. حالا باید دید آیا ورود فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی به موضوع معادن متخلف در کوهستان کرکس وزارت صمت را به اجرای بی‌کم و کاست قانون وا می‌دارد درب تخلفات معادن در این منطقه بر همان پاشنه خواهد چرخید.

علی‌زاده با بیان اینکه شهرستان نطنز شهر چنارهای کهن در دل کویر ایران از قدیم الایام به سرزمینی با چشمه‌ها، قنات‌ها و باغات فراوان معروف بوده است گفت: خاک منطقه نطنز روزگاری به قدری حاصلخیز بود که میوه‌های آن به تحفه نطنز شهرت داشتند. ۴۰۰ رشته قنات در این شهرستان و روستاهای تابعه وجود داشته است. این شهرستان شامل روستاهای بسیاری است که هر کدام ویژگی خاص خود را دارد اما سه نقطه معدنی مهم یعنی کمجان و ابیانه، اوره و طرق رود به دلیل مجاورت با کوه‌ها به منبعی برای معادن پول ساز تبدیل شده است.

این فعال محیط زیست یادآور شد: موضوعی که به مدت چندین دهه بلای جان مردم و حیات وحش این منطقه شده، تعدد معادن استخراج سنگ در منطقه است. مجوز استخراج و بهره‌برداری از معادن منطقه از سال ۱۳۶۰ صادر شد و در حال حاضر تنها در محدوده نطنز ۶۹ معدن فعال است. این در حالی است که بر اساس قانون، معادن نباید بیشتر از ۲۵ سال استخراج و بهره برداری داشته باشند اما در همین منطقه کوچک معادنی وجود دارد که بهره‌برداران با گذشت بیش از ۲۵ سال هنوز هم مشغول تکه تکه کردن کوهستان کرکس و انتقال آن به کارخانه‌ها هستند.

عناوین برگزیده