تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۳۸۵
کد خبر: ۱۳۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
قرارداد «ترافیگورا» برای راه‌اندازی معدن «ترافِیم»

بزرگترین معدن نیکل اتحادیه اروپا احیا می‌شود

می متالز - فنلاند با امضای یک قرارداد ۲۶۶ میلیون دلاری تصمیم به احیای بزرگترین معدن نیکل اروپا گرفت.
بزرگترین معدن نیکل اتحادیه اروپا احیا می‌شود

«ترافِیم» نام معدنی بزرگ، ولی مشکل‌دار در فنلاند است که امید می‌رود به لطف قرارداد اخیری که بین این کشور با شرکت تجاری «ترافیگورا» منعقد می‌شود و در این قرارداد ۱۵/۵ درصد از سهام این معدن در اختیار ترافیگورا قرار می‌گیرد، ترافِیم به مسیر بهره‌برداری و سوددهی برگردد. عملیات معدنی در ترافِیم در شمال فنلاند از سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ خورشیدی) ازسوی دولت انجام می‌شده، دولت فنلاند پس از آنکه اُپراتور پیشین آن، شرکت «تالویوارا سوتکامو» به دنبال سال‌ها ضرر و مشکلات تولید ورشکست شد، بهره‌برداری از آن را بر عهده گرفت. تالویوارا همچنین مجبور بود با بلایای برآمده از آسیب‌های زیست‌محیطی معدن و تاثیر آن بر افکار عمومی فنلاند در سال ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۱خورشیدی) دست و پنجه نرم کند، چون فاضلاب این معدن به رودها و دریاچه‌های اطراف تراوش کرده بود، فاضلابی که حاوی سطوح سمی از نیکل، کادمیوم، اورانیوم، آلومینیوم و روی بود. به دنبال این رویدادها در امتداد ورشکستگی شرکت یادشده، دولت فنلاند تصمیم به بستن این معدن که در آن زمان بزرگترین معدن نیکل اتحادیه اروپا به شمار می‌رفت، گرفت تا اینکه در ماه نوامبر (آذر) گذشته تصمیم خود را تغییر داد و به جای آن ۱۰۰ میلیون یورو به معدن ترافِیم اختصاص داد تا دوباره قابلیت بهره‌برداری داشته باشد.

محرک دولت فنلاند در انجام چنین اقدامی روند رو به رشد قیمت نیکل و روی در بازارهای جهانی بود. و حالا با روی آوری ترافیگورا به ترافِیم این معدن شانس بیشتری دارد که به دنیای تجارت مواد معدنی بازگردد، ترافیگورا خود را یکی از پیشتازترین شرکت‌های معامله و تدارک مواد معدنی می‌داند و ۲۵۰ میلیون یورو (۲۶۶ میلیون دلار امریکا) برای کسب سهمی ۱۵/۵ درصدی از این معدن پرداخت کرده است. این معدن در سال گذشته میلادی ۲۲/۵۷۵ تن روی و ۹/۵۵۴ تن نیکل تولید کرد. ترافیگورا علاوه بر پرداخت این مبلغ، پرداخت یک وام جدید را به ترافِیم به عنوان بخشی از این قرارداد متعهد شده و همچنین با خرید همه رسوبات شیمیایی سولفیدی معدن نیکل-کُبالت و ۸۰ درصد از رسوبات شیمیایی سولفیدی روی در طول ۷ سال آینده موافقت کرده است. کانی این معدن از طریق فرآیند «بیوهیپ‌لیچینگ» فرآوری می‌شود که گفته می‌شود فرآیندی پاک‌تر و از نظر مصرف انرژی بهره‌ورانه است. در این فرآیند از باکتری طبیعی برای پالایش مواد معدنی سولفیدی استفاده می‌شود.

فیگورا که حالا سهمی ۱۵/۵ درصدی در معدن ترافِیم دارد یک شرکت چندملیتی بازرگانی کالاست که ۲۴ سال پیش در هلند تاسیس شد و در زمینه تجارت فلزات و انرژی، از جمله نفت خام در سطح جهانی فعالیت دارد. در حال حاضر شرکت ترافیگورا پس از ویتول و گلینکور، سومین معامله‌کننده کالا در جهان است و این فعالیت‌ها از طریق ۵۵ دفتر که در ۳۶ کشور جهان مستقر هستند، مدیریت می‌شود. دفتر مرکزی ترافیگورا در شهر لوسرن سوئیس قرار دارد و دفاتر اداری و شعبه دوم این شرکت، در آمستردام هلند مستقر است. براساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت سازمان زمین‌شناسی فنلاند، فعالیت‌های معدنی این کشور قدمت بسیار دارد و به بیش از ۴ قرن پیش (سال ۱۵۴۰ میلادی، ۹۱۹ خورشیدی) برمی‌گردد و با استخراج کانی سنگ‌آهن شروع شد. همچنین فناوری متالورژی فنلاند و تولید تجهیزات معدنی به دلیل جامعه معدنی فراملی آن در سطح جهان شناخته‌شده هستند. بهره‌برداری از ذخایر کانی‌های مس، نیکل، کُبالت، روی، سرب و همچنین کروم، وانادیم و آهن، اساس و پایه فلزات خام این کشور را تشکیل می‌دهد و حجم چشمگیری از کنسانتره‌های مس و نیکل در شهر هارج‌والتا، روی در شهر کوکولا، کروم در شهر کِمی و آهن در شهر راهه این کشور واقع در منطقه اسکاندیناوی و شمال قاره اروپا فرآوری و پالایش می‌شود. کربنات‌ها، آپاتیت‌ها و تالک عمده‌ترین مواد معدنی صنعتی هستند که در فنلاند استخراج می‌شوند. اقتصاد فنلاند وابستگی فراوانی به صادرات دارد و بحران اقتصادی سایر کشورهای اروپایی تاثیر زیادی بر صادرات این کشور گذاشته است، هر چند در حال حاضر نسبت به سایر کشورهای منطقه یورو از اوضاع اقتصادی بهتری برخوردار است. فنلاند تنها کشور منطقه یوروست که بر اساس اعلام ۳ نهاد مطرح مالی در زمینه اعتبار و درستی‌سنجی، وضعیتی باثبات دارد و بدهی‌های دولت در فنلاند به طور تقریبی نصف بدهی‌های حوزه یورو است.

منبع: صمت
عناوین برگزیده