به گزارش می متالز، محمد مشکینفام در حاشیه بازدید از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی و جلسه با مدیران شرکتهای پیمانکار گفت: با توجه به آمادهسازی پالایشگاه این فاز به منظور راهاندازی واحدهای یوتیلیتی و احتمال بهرهبرداری از نخستین ردیف شیرینسازی تا پایان سال ۱۳۹۹، در جلسه با پیمانکاران بر ضرورت انجام اقدامهای مدیریتی لازم، تامین کالاهای باقیمانده و تشدید جبهههای کاری تاکید شد.
وی با بیان اینکه بخش فراساحل فاز ۱۴ با امکان برداشت روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز از چهار سکوی تولیدی، در مدار بهرهبرداری قرار دارد، تصریح کرد: همانند دیگر سکوهای عملیاتی پارس جنوبی، چهار سکوی این طرح در فصل زمستان با حداکثر ظرفیت در مدار تولید قرار خواهد داشت و بر اساس برنامههای تراز گاز کشور، هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه از مجموع ۱۳ پالایشگاه پارس جنوبی، ۱۲ پالایشگاه تحویل شرکت بهرهبردار شده است، گفت: پالایشگاه فاز ۱۴، آخرین پالایشگاه پارس جنوبی است که مطابق برنامهریزی، با توجه به کمبود منابع مالی در اولویت آخر توسعه قرار گرفته بود و با تکمیل پالایشگاه طرحهای اولویتدار ، فعالیتهای توسعه در این بخش آغاز شد و هماکنون طبق برنامه درحال اجرا است. افزون بر این، با توجه به تقدم توسعه و بهرهبرداری از بخش فراساحل، گاز تولیدی این طرح از سال ۱۳۹۷ تحویل فاز ۱۲ شده و بخشی از کمبود خوراک پالایشگاههای سایت دو پارس جنوبی را جبران کرده است.
مشکینفام افزود: وضعیت توسعه پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی به عنوان آخرین مجموعه پالایشگاهی با حدود ۸۵ درصد پیشرفت مطلوب است و برنامههای توسعه و تکمیل این طرح با تمرکز بر راهاندازی سرویسهای جانبی و نخستین ردیف فراورشی، به صورت جلسات هفتگی با پیمانکاران رصد میشود.
وی درباره زمان بهرهبرداری از نخستین ردیف شیرینسازی فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: با توجه به شرایط و محدودیتهای ناشی از کرونا، ممکن است نخستین ردیف شیرینسازی گاز این فاز با یک ماه تاخیر، اواخر امسال یا اوایل سال آینده به بهرهبرداری برسد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از امکان بهرهبرداری از تاسیسات انبارش گوگرد بندر خدماتی، صادراتی تمبک با ظرفیت ۴۴ هزار تن و یک پست اسکله مکانیزه صادرات گوگرد این بندر تا پایان امسال خبر داد و گفت: با بهرهبرداری از این پست، امکان بارگیری گوگرد برای شناورهای ۵ هزار تا ۵۰ هزار تن (DWT) فراهم میشود.
وی همچنین به برنامهریزی و اولویتگذاری بهمنظور بهرهبرداری از یک پست اسکله صادراتی گاز مایع با توان پهلودهی به کشتیهایی با ظرفیت بارگیری ۵۰ هزارتن LPG اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به پیشرفت بسیار مطلوبی که در بندر شاهد آن هستیم، انتظار داریم این پست اسکله تا پایان دیماه به بهرهبرداری برسد.
مشکینفام درباره حفاری در موقعیت مخزن آخرین فاز در حال توسعه پارس جنوبی گفت: پس از نصب جکت نخستین سکوی فاز ۱۱ در خردادماه امسال، دستگاه حفاری به سمت بلوک گازی این طرح حرکت کرد و با استقرار کامل در موقعیت ۱۱B ، برنامه حفاری ۵ حلقه چاه آغاز میشود.
وی با اشاره به اینکه پس از نصب عرشه و برداشت اولیه گاز از این ۵ حلقه چاه، حفاری ۷ حلقه چاه دیگر هم تکمیل خواهد شد، افزود: ظرفیت برداشت گاز از این بلوک، یک میلیارد فوت مکعب در روز است که معادل این میزان، با بهرهبرداری از چاههای موقعیت ۱۱B محقق میشود.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از انعقاد قرارداد مقدماتی توسعه میدان فرزاد B با شرکت پتروپارس خبر داد و گفت: بخش اولیه قرارداد شامل مطالعات مهندسی انجام شده و فعالیتهای مقدماتی هماکنون در حال اجرا است.
مشکینفام با بیان اینکه قرارداد اصلی توسعه میدان فرزاد B به زودی منعقد میشود، افزود: با بهرهبرداری از این طرح، گاز میدان فرزاد B به پالایشگاههای سایت ۲ پارس جنوبی منتقل و در ۵ پالایشگاه این منطقه توزیع خواهد شد.
وی درباره جزییات و مبلغ قرارداد توسعه این میدان نیز گفت: اطلاعات تکمیلی این طرح در زمان انعقاد رسمی قرارداد به اطلاع خواهد رسید.
رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مهرماه گذشته درباره کارت زرد مجلس به وزیر نفت به دلیل تأخیر در توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، گفت: در حوزه پارس جنوبی حتی باید به عملکرد وزارت نفت امتیاز داده میشد، اما «گویا قرار بود آقای زنگنه کارت زرد بگیرد.»
«فریدون عباسی» درباره کارت زرد مجلس شورای اسلامی به وزیر نفت، افزود: نظر بنده بهعنوان یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس این بود که در زمینه توسعه فاز ۱۴ هیچ تأخیری متوجه عملکرد وزیر نفت نبوده است. زنگنه هم در این باره در مجلس توضیحات قانعکنندهای ارائه داد و حتی میشد در این زمینه به وزارت نفت امتیاز داد، زیرا با اولویتبندی فازها در پارس جنوبی به نحوی عمل شد که ایران در توسعه این میدان گازی به عملکرد قابلقبولتری نسبت به قطر دست یافت.