تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۴
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۲۱۰۷۳۴
سرویس خبر : انرژی
وزیر نفت مطرح کرد:

بررسی ۳۰ سناریو برای توسعه میدان گازی فرزاد

می متالز - وزیر نفت گفت: برای توسعه میدان گازی فرزاد “ب” ۳۰ سناریو بررسی شده تا بتوانیم هزینه توسعه آن را کاهش دهیم.

به گزارش می‌متالز، بیژن زنگنه روز (دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) در آیین امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد «ب» ضمن قدردانی از مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس و دیگر دست‌اندرکاران به سرانجام رسیدن این قرارداد گفت: امروز روز مهمی است که قرارداد این میدان امضا می‌شود، مدت‌هاست که دنبال امضای قرارداد این میدان گازی بودم.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا قرار بود هندی‌ها این میدان را توسعه دهند و گاز آن را پس از تبدیل ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع شده) بخرند، گفت: شرکت ملی نفت ایران سناریو‌های زیادی را برای مصرف گاز این میدان بررسی کرده، هزینه توسعه این میدان که تولیدات آن با یک فاز پارس جنوبی برابری می‌کند، حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شده است که با هزینه‌های فرعی به ۳ میلیارد دلار نیز افزایش می‌یابد، این در شرایطی است که توسعه دو فاز پارس جنوبی به ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بدون ساخت پالایشگاه نیاز دارد.

مذاکره با هندی‌ها به نتیجه نرسید

وزیر نفت ادامه داد: میعانات گازی میدان فرزاد» ب «نیز یک‌هشتم پارس جنوبی است که مشکلاتی را ایجاد می‌کند، از جمله اینکه عدم تعادل بین دریافت و پرداخت به وجود آمده و بازپرداخت این طرح را دشوار می‌کند. در پارس جنوبی ۲ فاز را با تولید روزانه ۸۰هزار بشکه میعانات گازی با همین سرمایه می‌توان توسعه داد، اما برای توسعه میدان فرزاد با تولید روزانه ۵ هزار بشکه میعانات گازی، همانقدر باید سرمایه‌گذاری انجام شود.

زنگنه مبنای توسعه طرح‌ها را بازپرداخت بر اساس منابع همان طرح اعلام کرد و گفت: مقرر بود هندی‌ها گاز میدان فرزاد را به ال‌ان‌جی تبدیل کنند، اما در تحریم نخست از توسعه این میدان کنار رفتند و دوباره پس از لغو تحریم برگشتند.

وزیر نفت به دیدار با وزیر نفت و مقام‌های هندی نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت دوبار با وزیر نفت و مقام‌های هندی برای توسعه این میدان مذاکره کردم، اما عملاً حاضر نبودند بیایند. شرایط آن‌ها که از تولید ال‌ان‌جی صرفنظر کردند پذیرفتیم، اما باز هم به‌دلیل تحریم و مسائل دیگر نیامدند. حتی از ریاست‌جمهوری مجوزی گرفته شد تا بازپرداخت این طرح، از محل درآمد‌های گاز صادراتی تأمین شود، باز هم نیامدند.

بیژن زنگنه گفت: در این مدت هزینه و وقت زیادی برای توصیف میدان فرزاد «ب» صرف شده و سناریو‌های مختلفی برای توسعه آن بررسی شد تا بتوانیم هزینه‌ها را تا جایی که امکان دارد کاهش دهیم. تأمین هزینه این طرح که هم‌اکنون به ۱.۸ میلیارد دلار رسیده، نیازمند بکارگیری هنر مدیریت مالی است.

وزیر نفت با بیان اینکه نزدیک به ۳۰ سناریو برای توسعه این میدان بررسی شده است، توضیح داد: در نهایت تصمیم گرفته شد تا گاز تولیدی این میدان به سایت ۲ پارس جنوبی انتقال یابد و در آنجا از امکانات موجود پالایشی استفاده شود، در حال حاضر پالایشگاه‌های پارس جنوبی بیش از این مقدار هم ظرفیت دریافت و پالایش گاز را دارند.

انتقال گاز تولیدی میدان بلال و کیش به پالایشگاه‌های پارس جنوبی

مقام عالی وزارت نفت به انجام مطالعه‌ای جامع درباره استفاده از پالایشگاه‌های غرب خلیج فارس نیز اشاره کرد و گفت: در این مطالعه مشخص شده است که گاز کدام میدان‌ها به این پالایشگاه‌ها منتقل شود، در همین راستا گاز تولیدی میدان بلال و کیش هم به پالایشگاه‌های این منطقه منتقل می‌شوند.

به گفته زنگنه قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد «ب» در قالب قرارداد بیع متقابل اجرا می‌شود و برای تأمین هزینه‌های سرمایه‌ای آن باید از تلفیقی از منابع مالی صندوق توسعه ملی و اوراق مالی شرکت ملی نفت ایران بهره برد.

امروز دفتر میدان‌های مشترک گازی بسته می‌شود

وزیر نفت با بیان اینکه قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد «ب» آخرین کاری است که در حوزه توسعه میدان‌های گازی مشترک انجام می‌شود، تأکید کرد: البته میدان گازی فرزاد «الف» نیز است، اما تولید گاز از این میدان منوط به توسعه میدان «فرزاد ب» است، چرا که باید به رفتار این مخزن بسیار پیچیده آشنا و مسلط شویم.

وی با اشاره به اینکه طبق قول داده شده دفتر میدان‌های مشترک گازی امروز بسته می‌شود، گفت: در پارس جنوبی ۹۵ درصد کار‌های مربوط به توسعه مخزن انجام شده و در فاز بعدی اقدامات مربوط به نگهداشت تولید و فشارافزایی باید انجام شود که با هزینه ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلاری سطح تولید فعلی حفظ شود. برای فشارافزایی از مخزن پارس جنوبی نیز قراردادی بسته شده که توربین‌ها و کمپرسور‌های آن با تأمین مالی شرکت ملی نفت ساخته شود.

وزیر نفت در بخش دیگری از اظهارات خود بر ضرورت حفظ تولید گاز در پارس جنوبی تأکید کرد و گفت: برداشت گاز از میدان پارس جنوبی ۲.۵ برابر شده و هم‌اکنون روزانه ۷۰۰ هزار مترمکعب گاز از این میدان تولید می‌شود. حفظ این رقم تولید از ۲۷ فاز هنر می‌خواهد و ظرفیت برداشت از پارس جنوبی تکمیل است.

راه‌اندازی پالایشگاه فاز ۱۴ تأثیری بر میزان تولید پارس جنوبی ندارد

زنگنه همچنین به احداث پالایشگاه فاز ۱۴ نیز اشاره کرد و گفت: پالایشگاه این طرح، پالایشگاه یدکی پارس جنوبی خواهد بود و راه‌اندازی آن تأثیری بر مقدار تولید پارس جنوبی ندارد چرا که ظرفیت پالایش ۲۷ فاز پارس جنوبی در حال حاضر وجود دارد.

 

منبع: ایران پترونت

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده