تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۱۴۰۹۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
خودشیفتگی سیاسیون، فولاد را به قهقرا می‌برد

بورس، تابع دستورالعمل مسوولان است تا شفاف‌سازی

می متالز - یک تحلیلگر بازار سرمایه درباره عرضه فولاد در بورس گفت: بورس تابع دستورالعمل بیشتر مسئولان رده‌های بالا است تا شفافیت‌سازی. امروز اعمال سلیقه سیاسیون در بورس شرایط را برای عرضه بیشتر کالا‌ها و محصولات به ویژه فولاد سخت کرده است.
بورس، تابع دستورالعمل مسوولان است تا شفاف‌سازی

به گزارش می متالز، قیمت‌گذاری فولاد و تصمیم گیری در مورد این بازار امروز به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه فعالان در زنجیره فولاد تبدیل شده است، از این رو متولیان امر به دنبال اتخاذ تصمیماتی برای چگونگی تنظیم قیمت و عرضه این محصول هستند، برنامه‌هایی که تاکنون نتوانسته شرایط را برای فعالان این عرصه تسهیل کند.
عرضه فولاد در بورس از جمله موضوعاتی بوده که طی چند ماه اخیر توسط مسوولان وزارت صمت، ستاد تنظیم بازار، شرکت‌ها و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته و بر سر میزان عرضه، قیمت و رعایت کف عرضه اظهارات ضدو نقیضی شنیده می‌شود. هرچند این روز‌ها مسئولان تاکید دارند، بازار سرمایه محل مطمئنی برای عرضه کالا و محصولات مختلف است، اما این پندار هنوز در سطح حرف باقی مانده و محصولات قربانی اعمال سلیقه‌ها شده است.
در همین رابطه علی حیدری، کارشناس بازار سرمایه گفت: هنگامی که مسوولان و متولیان این بخش نتوانند از مسائل دستوری برای حفظ تامین منافع خود استفاده کنند بازار‌های بین‌المللی را مورد هدف قرار می‌دهند و با توجه به نوسان صعودی بازار بین‌المللی، افزایش قیمت فولاد مدنظر قرار گرفت از این رو تمام توجه دولت به هدایت فولاد به سمت بورس کالا سوق داده شده است.
گزارش‌ها حاکی از این است که پس از یک وقفه نسبتاً طولانی پس از شیوع ویروس کرونا، چین به وضعیت اقتصادی مناسب بازگشته و این احتمال وجود دارد بعد از ایده چینی‌ها، این کشور میزان درخواست‌های خود را در عرصه‌ بین‌المللی افزایش دهد.
به گفته حیدری، در حال حاضر چین، میزان خرید غلات به ویژه ذرت خوراک دام از آمریکا را ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داده است از این رو می‌توان انتظار داشت که این کشور به سمت بازگشت پایدار و رشد اقتصادی حرکت کرده است. به همین دلیل و با در نظر گرفتن رشد احتمالی آرام و تدریجی چین، قطعاً درخواست این کشور در حیطه‌ فولاد نیز افزایش نسبی و آرامی در ابتدای سال جدید میلادی خواهد داشت، لذا می‌توان انتظار داشت که در عرصه‌ داخلی نیز فولاد در ابتدای سال جدید میلادی و نیمه‌ اول سال میلادی در ایران نیز با رونق مناسب قیمتی همراه باشد.

بورس تابع دستورالعمل بیشتر مسوولان رده‌های بالا است

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با تاکید بر اینکه عرضه و قیمت‌گذاری فولاد در ایران مانند سایر کامودیتی‌ها و کالا‌ها حتی سایر موارد اقتصادی در ایران تابع خودشیفتگی مسوولان و ارائه دستورالعمل‌ها از بالا به پایین است، گفت: ایجاد رانت در این بین برای اقوام و آشنایان مسوولان، سردرگمی قیمت در بطن جامعه و در نهایت استفاده از کلمه بورس برای شفاف سازی در میزان عرضه و تقاضا از جمله مواردی است که در این میان دیده می‌شود، بورسی که تابع دستورالعمل بیشتر مسوولان رده‌های بالا است تا شفاف‌ سازی در عرضه و تقاضا!
وی تصریح کرد: در این بین فولاد نیز از این ابهام در قیمت گذاری و دستورالعمل‌های لحظه‌ای بی نصیب نیست؛ هرچند در ظاهر مجلس به دنبال آن است که دستورالعمل‌های تصویب شده از سوی وزارت صمت درمورد قیمت‌گذاری فولاد لغو شود و این مساله در ۳۰ مهر ماه نیز عنوان شد، اما کماکان اجرای دقیق دستورالعمل‌ها اولویت فولاد است. به همین دلیل با توجه به نوسانات قیمت ارز در حیطه داخلی، مبهم بودن وضعیت اقتصادی پیش رو و از سوی دیگر کاهش میزان مصرف مصرف‌کننده نهایی به دلیل ابهامات در وضعیت فعلی در لایه‌های پایین سبب شده است تا تولیدکننده با گامی آرام‌تر به سمت ارائه محصول خود در بورس کالا پیش برود.
این کارشناس بورس ادامه داد: فولاد و حضور آن در بورس کالا در سال ۹۹ با نوسانات عجیبی همراه بود. این کالای مهم در نیمه‌ اول طبق دستور رئیس جمهوری و ابهامات آن مبنی بر اینکه آیا بورس کالا بماند یا نماند وضعیت آشفته‌ای داشت اما بعد از آن به وزارت صمت واگذار شد و در مرحله فعلی که مجلس به طور جد پشت تصمیم‌گیری اقتصادی و غیراقتصادی دولت قرار دارد، قرار است قیمت‌گذاری فولاد در بورس کالا بر مبنای عرضه و تقاضا صورت گیرد و این حالت از اول آبان ماه پیش‌بینی شده است.
حیدری افزود: اما در این میان این سوال پیش می‌آید که آیا اجرای تمامی دستورالعمل‌ها و دست به دست شدن فولاد در بین قوای مختلف و مسوولان متفاوت می‌تواند آینده‌ مشخص و روشنی را برای این کالا در بازار بورس و حتی بازار داخلی معین کند؟ و از تمام این‌ها بدتر اینکه حتی متولیان و تولیدکنندگان اولیه بازار فولاد نسبت به اقتصاد پیش‌رو و اما و اگر‌های آن با توجه به نوسانات تورمی که در بطن جامعه وجود دارد، ابهامات عجیب و سوالات پیچیده‌ای دارد!.
این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی که قوای کشور باید به سمت متحد شدن حرکت کنند و یک برنامه یا دستورالعمل خاصی را در حیطه اقتصاد کلان تبیین کنند، بیشتر به سمت سهم خواهی از یکدیگر هستند و در این میان کالایی مانند فولاد که حتی می‌تواند یک استراتژی هم محسوب شود، قربانی دستورالعمل‌های عجیب بین دولت و مجلس شده است!
وی تصریح کرد: صنعت فولاد چه در بورس کالا و چه خارج از بورس کالا در شرایط فعلی در حالت ابهام قرار گرفته است، ابهامی که به خوبی خود را در وضعیت اقتصاد کلان جامعه نشان می‌دهد.
این کارشناس بورس گفت: امروز عرضه‌کنندگان فولاد از هر اقدامی دست نگه داشته‌اند تا تکلیف وضعیت فعلی اقتصاد مشخص شود. شاید ابهامات پیش رو بیشتر حاصل عملکرد ضعیف مسئولان است تا متولیان و تولیدکنندگان فولاد؛ به همین خاطر می‌توان انتظار داشت که روز‌های آتی و حتی سال ۱۴۰۰ با مشکلات شدیدی در عرصه فولاد حتی در عرصه‌ تولید مواجه شویم.
حیدری با اشاره به اینکه ضرورت دارد در شرایط فعلی به جای کشمکش‌های داخلی، هدف‌گیری‌های مناسب سیاسی و اقتصادی انجام شود، گفت: بورس محل شفافی برای تصمیمات بزرگ اقتصادی است، اما به شرطی که مسوولان و منصوبین دولت، میل به سمت خودشیفتگی نداشته باشند و در چارچوب دستورالعمل‌های اقتصاد بسته پیش نروند. بورس می‌تواند فولاد و حتی اقتصاد را به سمت شفافیت پیش ببرد به شرطی که برخی از مسوولان و حتی منصوبین دست از این اعمال نظرات دستوری بردارند؛ این خودشیفتگی سیاسی عرضه محصولات به ویژه فولاد را در بورس به قهقرا می‌برد.

منبع: ابتکار
عناوین برگزیده