تاریخ: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۷
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۱۴۶۷۲۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مسیر موفقیت برای «شرکت ملی مس» هموارتر شد

می متالز - در جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت ملی صنایع مس ایران که جهت افزایش سرمایه از محل سود انباشته برگزار شد، دکتر اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل این شرکت، گزارشی از عملکرد شرکت ملی مس را ارائه و با بررسی صورت‌های مالی و کارنامه تولیدی، موفقیت این مجموعه را در حوزه تولید، فروش و سوددهی خاطرنشان کرد و از بزرگ‌ترین افزایش میزان سرمایه تاریخ بورس توسط «فملی» با حمایت سهامداران سخن به میان آورد.
مسیر موفقیت برای «شرکت ملی مس» هموارتر شد

مسیر موفقیت برای «شرکت ملی مس» هموارتر شد

به گزارش می متالز، جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت ملی صنایع مس ایران جهت بررسی و تصمیم‌گیری در رابطه با افزایش سرمایه 97 درصدی این شرکت از محل سود انباشته دیروز دوشنبه 10 آذر ماه برگزار شد. در این مجمع، عباس نعیمی، قائم مقام ایمیدرو به عنوان رئیس جلسه، محمدرضا درخشنده، نماینده شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین به عنوان ناظر، دادپور، نماینده شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و معادن و فلزات به عنوان ناظر معرفی شدند و نمایندگان سازمان حسابرسی و بورس، مدیرعامل شرکت مس و جمعی از سهامداران نیز در این جلسه حضور داشتند.

دکتر اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، در جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت گزارشی از وضعیت صنعت مس در دنیا و همچنین عملکرد شرکت ملی مس را ارائه کرد و اظهار داشت: قیمت مس طی سال‌های 1390 تا 1395 کاهشی بوده اما در 6 ماهه دوم سال به دلیل افزایش تقاضای جهانی، روند رو به رشدی را در پیش گرفته است. در هشت ماهه ابتدایی سال 2020 میزان تولید جهانی مس تصفیه شده 0.8 درصد کاهش داشته و این موضوع به دلیل استفاده از ضایعات مس به عنوان ماده اولیه جهت پاسخگویی به تقاضای جهانی بوده است. به طور کلی، نوسانات قیمت مس در هشت ماهه ابتدایی سال جاری رو به رشد بوده و این بیانگر افزایش تقاضای بین‌المللی است که این روند در سایر کامودیتی‌ها مانند روی، آلومینیوم و حتی فولاد نیز مشاهده می‌شود.

 

سرمایه‌گذاری شرکت مس برای فتح بازارهای جهانی

وی مطرح کرد: بر اساس پیش‌بینی هشت شرکت بزرگ دنیا، قیمت مس تا سال 2024 به مسیر افزایشی خود ادامه ‌می‌دهد و متوسط قیمت جهانی مس در سال 2021، 6 هزار و 600 دلار، در سال 2022، 6 هزار و 775 دلار، سال 2023، 6 هزار و 998 دلار و در سال 2024 هفت هزار و 266 دلار در نظر گرفته شده است که بررسی این ارقام نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در صنعت مس امری منطقی است و شرکت مس با اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود قادر به پاسخگویی تقاضاهای بین‌المللی خواهد بود که این موضوع می‌تواند در آینده سود سرشاری را برای سهامداران به ارمغان بیاورد.

مدیرعامل شرکت مس ادامه داد: در رابطه با شرکت‌های تولیدکننده مس در دنیا می‌توان گفت به جز شرکت کودلکو که عملکردی صعودی داشته، سایر شرکت‌ها مانند B.H.B و فریپورت استرالیا نسبت به مدت مشابه در سال گذشته روند کاهشی داشته‌اند و بخش اعظم این مسئله به شیوع ویروس کرونا برمی‌گردد که بسیاری از معادن را درگیره کرده و میزان تولید در سراسر جهان را به حداقل رسانده است، اما با این وجود، شرکت مس در مدت هشت ماهه و در مقایسه با شرکت‌های بزرگ دنیا در میزان تولید، فروش و سوددهی عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود به نمایش گذاشته است.

سعدمحمدی تصریح کرد: شرکت مس در مدت هشت ماهه ابتدایی سال جاری با تولید 183 هزار تن کاتد مس به رکورد جدیدی دست یافته است و قصد داریم در ادامه سال جاری برای اولین بار تولید 280 هزار تن مس کاتدی را به عرصه نمایش بگذاریم. در تلاش هستیم برای سال آینده نیز در تولید این محصول وارد فاز 300 هزار تنی شویم و آغازگر مسیر جدیدی در شرکت مس باشیم. از 23 میلیون و 288 هزار تن میزان مسی که در دنیا در حال تولید است، حدود 58.5 درصد به آسیا، 15 درصد به اروپا، 12 درصد به آمریکای جنوبی و مرکزی، 7.3 درصد به آمریکای شمالی، 5.1 درصد به آفریقا و 1.8 درصد به استرالیا تعلق دارد که در سال 2024 با 5 درصد رشد این میزان به 24 میلیون و 543 هزار تن خواهد رسید. میزان مصرف مس در آسیا 73.4 درصد و اروپا 14.2 درصد ارزیابی شده است.

 

تاسیس مرکز نوآوری در شهر رفسنجان

مدیرعامل شرکت مس عنوان کرد: کشور چین با میزان 9 میلیون و 238 هزار تن مس تصفیه شده، سهمی معادل 39.7 درصد را در این زمینه به خود اختصاص داده و پیش‌بینی شده است که میزان تولید مس تصفیه شده این کشور در سال 2024، حدود 6.4 درصد نیز افزایش یابد و این نشان‌دهنده این است که چین با وجود اینکه بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در دنیا تلقی می‌شود اما همچنان در جهت رشد و توسعه این صنعت برنامه‌ریزی می‌کند. کشور شیلی با تولید دو میلیون و 304 هزار تن مس تصفیه شده در جایگاه دوم قرار دارد و کشور ژاپن با تولید یک میلیون و 585 هزار تن در مقام سوم جای گرفته است. در آسیا سه کشور چین، ژاپن و کره جنوبی تولیدکننده‌های اصلی مس تصفیه شده به حساب می‌آیند. نکته حائز اهمیت این است که در سال 2024 هندوستان جای کره جنوبی را به عنوان مقام سوم در تولید مس جهانی خواهد گرفت و شرکت مس باید از این رقابت‌ها عقب نماند و خود را با دنیا تطبیق دهد.

وی اضافه کرد: کشور چین در حوزه مصرف مس نیز با 11 میلیون و 845 هزار تن، سهم 50.8 درصدی را به خود اختصاص داده است و مصرف‌کننده بزرگ مس به حساب می‌آید. ایران برای رقابت با کشورهای نام برده، باید از صنایع نانو و های‌تک کمک بگیرد تا بتواند ارزش افزوده بیشتری را در کشور ایجاد کند. در این راستا، در شهر رفسنجان یک مرکز نوآوری شکل گرفته که بتوان از دانش نخبه‌های جوان برای تولید محصولات پایین‌دستی جدید ( به جز کابل و مفتول) بهره گرفت تا بتوانیم شرایط سرمایه‌گذاری جدیدی را در کشور فراهم کنیم. میزان سرانه مصرف مس در دنیا 3.2 کیلوگرم است و در ایران به 1.1 کیلوگرم می‌رسد که نشان از ضعف نسبت به میزان متوسط در دنیا دارد. باید در این موضوع نیز به حد جهانی برسیم که تاسیس مرکز نوآوری شهر رفسنجان در این زمینه بسیار موثر عمل می‌کند.

 

تبیین استراتژی‌های تازه

سعدمحمدی مطرح کرد: ایران در عرصه معدن هنوز در بین 10 کشور مطرح دنیا قرار نگرفته است. معدن اسکوندیدا در شیلی با یک میلیون و 137 هزار تن، معدن کالاوسی با 637 هزار تن و معدن لاوال‌گاس با 322 هزار تن به ترتیب در رده‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند، این در حالی است که معدن مس سرچشمه با ذخایر بسیار بزرگ معدنی هنوز نتوانسته در رده برترین‌های دنیا قرار بگیرد و این مستلزم ارتقای تکنیک و تکنولوژی مورد استفاده است. در بحث تولیدان معدنی نیز کشور شیلی با پنج میلیون و 733 هزار تفن بزرگ‌ترین تولیدکننده مس معدنی در دنیا شناخته شده و کشور پرو با دو میلیون و 200 هزار تن و چین با یک میلیون و 600 هزار تن در رده‌های دوم و سوم تولیدکننده‌های مس معدنی در دنیا قرار دارند. شرکت مس باید همسو با دنیا استراتژی‌های خود را تنظیم کند زیرا سایر کشورها نیز در حال رشد هستند و ما برای رسیدن و حتی سبقت گرفتن از آن‌ها مسیر دشواری را پیش رو داریم.

مدیرعامل شرکت مس یادآور شد: ایران در آسیا از لحاظ میزان تولیدات معدنی، ذوب و مس پالایش شده به ترتیب در جایگاه‌های 4، 6 و 7 قرار گرفته اما در موارد نام برده شده در دنیا رده‌های 15، 15 و 20 را به خود اختصاص داده است. میزان سرمایه‌گذاری در معادن روباز تا مرحله کنسانتره در دنیا به طور متوسط 18 هزار و 557 دلار به ازای هر تن مس محتوی و در معادن زیرزمینی 11 هزار و 971 دلار به ازای هر تن برآورد شده است که ما با یک سوم این میزان سرمایه در داخل کشور و با اموری همچون بومی‌سازی قطعات، توانسته‌ایم بهترین عملکرد را رقم بزنیم.

وی در ادامه گفت: همچنین میزان سرمایه‌گذاری تولید کاتد به روش SX، 11 هزار و 999 دلار بوده اما قیمت تمام شده در این روش چهار هزار و 230 دلار برآورد می‌شود. و قیمت تمام شده برای روش ذوب زیر حدود دو هزار دلار است و این نشان‌ می‌دهد که سوددهی در روش ذوب قطعا بیشتر خواهد بود. به طور کلی ایران باید نگاه خود را مطابق با رویه‌های نوین دنیا پیش ببرد و این به یک ضرورت تبدیل شده است زیرا با تفکرهای سنتی و قدیمی نمی‌توان به کشورهای مطرح در حوزه مس رسید.

 

اکتشاف 528 میلیون تن ذخیره جدید

سعدمحمدی اذعان کرد: در حال حاضر، قصد داریم در مجتمع مس سرچشمه برنامه تکنولوژی ALPCC را برای اولین بار پیاده کنیم و مدل تخلیه بار را تغییر دهیم و کاهش هزینه داشته باشیم؛ چراکه ظرفیت بزرگ‌ترین کامیونی که در این مجتمع مورد استفاده قرار می‌گیرد 136 تن است و در دنیا از کامیون با ظرفیت 550 تن استفاده می‌کنند. به عبارت بهتر، برای برابری با آن‌ها باید چهار راننده و چهار کامیون را به کار گیریم که علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی و ترافیک، هزینه‌های اضافی تعمیرات و نگهداری کامیون‌ها را در پی دارد که با تدبیر و به‌روزرسانی نرم‌افزاها می‌توان در این عرصه نیز گام‌های مثبتی برداشت.

وی تاکید کرد: شرکت مس با میزان ذخیره و اکتشافات 36.5 میلیون تنی مس خالص، رتبه هفتم در دنیا را به خود اختصاص داده است و در سال گذشته 528 میلیون تن ذخیره جدید کشف شد. قصد داریم تا پایان سال جاری از یک ذخیره بسیار بزرگ در حوالی سرچشمه، سونگون و میدوک رونمایی کنیم که این ذخایر موجب افزایش ارزش دارایی‌های بالقوه شرکت مس خواهد شد. ارزش برجای هر یک میلیون تن ذخیره جدید با عیار 0.4 درصد حداقل 10 میلیارد تومان است؛ بنابراین شاهد رشد دارایی‌های شرکت مس نیز خواهیم بود. از 528 میلیون تن اکتشاف جدید در سال 1398، سهم سونگون 327 میلیون تن، بندر هنزا در کرمان 29 میلیون تن، باب‌شمیل 10 میلیون تن، رمشک 5.21 میلیون تن، زری‌آباد و جنوب کرمان 40 میلیون تن و دره‌آلو 110 میلیون تن است.

 

رکورد تولید کنسانتره در هشت ماهه ابتدایی سال

مدیرعامل شرکت مس عنوان کرد: در بخش حفاری نیز شرکت مس عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشته است و در سال گذشته، 34 هزار متر حفاری به 70 هزار متر در سال جاری افزایش یافت که تا پایان سال جاری به 100 هزار متر حفاری دست خواهیم یافت. همچنین بررسی عملکرد هشت ماهه شرکت مس در قسمت تولید، آمار و ارقام درخشانی را نشان می‌دهد. به طوری که در حوزه استخراج 3 درصد جلوتر از برنامه تعیین شده هستیم؛ در تولید سنگ سولفوری نیز 3 درصد فراتر از برنامه گام برداشتیم و در تولید کنسانتره مس 6 درصد، مس محتوا 4 درصد، آند تولیدی 9 درصد و در کاتد نیز 6 درصد از برنامه مشخص شده برای هشت ماهه ابتدایی سال پیشی گرفته‌ایم. تا پایان آذر ماه میزان تولید مس کاتدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 8 درصد رشد خواهد داشت. همچنین در هشت ماهه ابتدایی سال با میزان تولید 477 هزار تن کنسانتره در واحد تغلیظ سرچشمه، یک رکورد دیگر را به ثبت رساندیم و این عملکرد مطلوب در میزان فروش شرکت مس نیز به وضوح قابل ملاحظه است.

وی توضیح داد: میزان فروش شرکت مس در مدت هشت ماهه بیش از 23 هزار میلیارد تومان بوده است که حدود 60 درصد روند صعودی درآمد حاصل ناشی از تسعیر نرخ ارز و 40 درصد باقی‌مانده حاصل افزایش میزان تناژ فروش و عملکرد موفق مدیریتی شرکت بوده است. «فملی» از نظر شاخص‌های مالی که بیان‌کننده رفتار یک شرکت از لحاظ علمی بوده در کشور بین سایر شرکت‌های بزرگ بهترین عملکرد را به کار گرفته است. میزان سود خالص شرکت در مدت 6 ماهه ابتدایی سال جاری حدود 78 درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته و میزان سود خالص از پنج هزار و 700 میلیارد تومان به 10 هزار و 200 میلیارد تومان افزایش یافته است که این میزان سود در مقایسه با سوددهی سایر شرکت‌ها رقم قابل توجهی به حساب می‌آید. قیمت‌های تمام شده محصولات شرکت در حال کاهش بوده که این موضوع ناشی از افزایش میزان تولید و فروش است. در سال گذشته با 250 هزار تن تولید، یک رکورد بی‌نظیر را به ثبت رساندیم که در سال جاری این میزان، به 280 هزار تن ارتقا خواهد یافت.

 

تولید کنسانتره از باطله

سعدمحمدی اذعان کرد: در خصوص طرح‌های شرکت مس که به سرمایه ناشی از سود انباشته جهت تکمیل شدن نیاز دارند، باید به طرح دره‌آلو اشاره کرد که سال آینده افتتاح خواهد شد. طرح دره‌زار نیز در اوایل سال 1400 به مرحله بهره‌برداری می‌رسد. همچنین اجرای طرح تولید کنسانتره از سرباره‌های ذوب را در برنامه داریم که در صورت عملی شدن یک پروژه فوق‌العاده و بی‌نظیر به حساب می‌آید زیرا بیش از 50 سال، سرباره‌های ذوب با عیار 4 درصد بدون استفاده باقی مانده بود و اکنون می‌خواهیم از باطله بیشترین بهره را ببریم. این طرح در سه ماهه ابتدایی سال 1400 افتتاح خواهد شد که در آن، هزینه حقوق دولتی، خاکبرداری و معدنی به صفر می‌رسد. با اجرایی شدن این سه طرح در 15 ماه آینده، حداقل 400 هزار تن به تولید کنسانتره شرکت مس اضافه خواهد شد. همچنین طرح تولید کنسانتره فاز 3 سونگون با ظرفیت 150 هزار تن نیز تا سه سال آینده وارد مدار تولید خواهد شد و در حال حاضر، به فاز 4 سونگون هم فکر می‌کنیم. طرح فاز 2 میدوک با شناسایی ذخایر زیرزمینی مطلوب ازجمله دیگر پروژه‌های شرکت مس به حساب می‌آید و فاز 3 سرچشمه نیز از دیگر برنامه‌های جدی شرکت است.

مدیرعامل شرکت مس در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: میزان آب مصرفی شرکت مس 37.5 میلیون متر مکعب است که با اجرای طرح‌های توسعه میزان مصرف آب به 52 میلیون متر مکعب می‌رسد که در زمینه تامین آب مصرفی، با توجه به رسیدن خط انتقال آب به مجتمع مس سرچشمه تا دو ماه آینده مشکلی از بابت تامین آب وجود نخواهد داشت.

در مجمع عمومی فوق العاده شرکت مس (سهامی عامی) پس از اتمام اعلام گزارش مدیرعامل شرکت مس از عملکرد این شرکت در مدت معین، با قرائت گزارش بازرس حسابرسی، افزایش سرمایه از ۱۰ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان به ۲۰ هزار میلیارد تومان مطرح شد که جمعی از سهامداران با انتقال ۹۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به سرمایه موافقت کردند.

در ادامه این جلسه، برنامه‌های آینده شرکت مس بیان شد و اعضای مجمع موافقت خود را با طرح‌هایی همچون «احداث جاده رابر-کرمان به طول 40 کیلومتر جهت تسهیل دسترسی به کارخانه‌های مربوطه»، «تخصیص مبلغ دو هزار میلیارد تومان به بازارگردانی» و همچنین «تخصیص 150 میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی شرکت مس» اعلام کردند.

عناوین برگزیده