تاریخ: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۵۹
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۱۴۸۰۷۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن لرستان کوچک مقیاس و زودبازده هستند

می متالز - سرپرست صمت لرستان گفت: معادنی که در استان لرستان وجود دارندکوچک مقیاس و زودبازده هستند.
معادن لرستان کوچک مقیاس و زودبازده هستند

به گزارش می متالز، بختیار رازانی روز دوشنبه در گفتگوی خبری گفت: استان لرستان از نظر زمین شناسی به دلیل واقع شدن روی زون سنندج- سیرجان دارای مواد معدنی متعددی است. به طوری که بالغ بر ۲۰ نوع ماده معدنی در این استان کشف شده است و اغلب این مواد معدنی از نظر قانون معادن جزء معادن طبقه ۱ و عموماً مصالح ساختمانی نظیر: سنگ آهک، گچ، مرمریت، سنگ چینی، سنگهای تزئینی و ساختمانی، همچنین شن و ماسه، سنگ لاشه و مالون می باشند.

در عین حال اندیس های فلزی در شرق و غرب استان نیز در حال اکتشاف می باشند. بنابراین استان لرستان از نظر معدنی دارای مزیت نسبی است.

وی گفت: در حال حاضر حدود ۲۶۸ پروانه بهره برداری معدنی در استان صادر شده که بالغ بر ۶۰ درصد این معادن فعال می باشند. از این معادن به طور میانگین سالانه حدود ۹میلیون تن استخراج واقعی انجام می گیرد که زمینه اشتغال ۱۸۰۰ نفر را فراهم نموده است.از سایر مواد معدنی استان لرستان که به عنوان پتانسیل نسبی محسوب می‌شود می‌توان از فلدسپات، تالک، سیلیس و بیتومین ( قیرطبیعی) نام برد. همچنین اندیس‌های مس، طلا، منگنز و برخی دیگر از اندیس های فلزی در این استان شناسایی شده است.
رازانی یادآور شد: لرستان یک استان معدنی محسوب می‌شود به همین دلیل می توان به صنایع معدنی پایین‌دست بخش معدن اشاره نمود. از جمله مهمترین آنها واحدهای فرآوری سنگ های ساختمانی(سنگبریها) واحدهای تولید و دانه بندی شن و ماسه (ماسه شویی ها) واحدهای تولید کربنات کلسیم، واحدهای کاشی و سرامیک و همچنین کارخانه سیمان هستند.
رازانی تاکید کرد: وجود معادن در استان لرستان می‌تواند موجب اشتغال در اقصی نقاط استان خصوصا بخش های روستایی گردد. فرآوری مواد معدنی در درون استان و جلوگیری از خام فروشی یکی از سیاست‌های سازمان صنعت معدن و تجارت استان است. یکی از اهداف مورد نظر بازسازی و نوسازی خطوط تولید واحدهای صنایع معدنی از طریق پرداخت تسهیلات به فعالین این عرصه است که این خود باعث ایجاد ارزش افزوده در داخل استان می گردد. تلاش ما براین است که دیگر شاهد خروج ماده معدنی خام از لرستان نباشیم. جای سوال دارد که چرا باید سنگهای ساختمانی این استان در سایر استان‌ها فرآوری گردد؟!


سرپرست صمت لرستان در ادامه گفت: خوشبختانه ذخایر متعددی از قیرطبیعی (بیتومین) اکتشاف شده که می تواند تامین کننده آسفالت طبیعی استان لرستان گردد. میتوان از کربنات های کلسیم برای پودرهای میکرونیزه و از کربنات منیزیم(دولومیت) برای استخراج منیزیم که یکی از فلزات حیاتی در صنایع مختلف خصوصاً صنایع پیشرفته و الکترونیکی هست استفاده نمود.
رازانی خاطر نشان کرد: توجه ویژه به بخش معدن در استان لرستان می تواند باعث شکوفایی اقتصاد استان شده و اشتغال قابل توجهی ایجاد نماید. در همین راستا از طریق سازمان زمین‌شناسی و سازمان توسعه و نوسازی معادن کشور(ایمیدرو) پهنه های متعددی در حال اکتشاف است. درعین حال سازمان زمین شناسی در برخی از نقاط استان اقدام به تهیه نقشه های ۱/۲۵۰۰۰ نموده است. این نوع فعالیت ها می‌‌ تواند هم باعث رشد و ارتقاء معدنکاری و اکتشاف گردد و هم موجب شود که ذخایر اکتشاف شده به بهره‌برداری برسند.
رازانی در پایان افزود: نظارت بر معادن وبرداشت و استخراج از آنها از طریق کارشناسان بخش معدن و مسوولین فنی معادن تشدید خواهد شد و همچنین از برداشتهای غیر مجاز جلوگیری بعمل خواهد آمد.

عناوین برگزیده