تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۳:۴۳
بازدید: ۴۴۶
کد خبر: ۱۴۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران:

نقش مهم روابط عمومی‌ها در جذاب شدن معادن

می متالز - جلسه رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با حضور مدیر کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیران روابط عمومی و تعدادی از رییسان سازمان‌های نظام مهندسی معدن در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.
نقش مهم روابط عمومی‌ها در جذاب شدن معادن

در این جلسه به جایگاه مهم روابط عمومی در انتقال درست اطلاعات بخش معدن اشاره شد که می‌تواند اثرگذاری قابل قبولی در جذب سرمایه‌گذاران معدنی و همچنین تسهیل امور معدنکاری داشته باشد. از طرفی حرکت روبه جلوی مدیران روابط عمومی و آگاه کردن رییسان بالادستی آنها و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارتقای توانمندی این افراد از موارد مهمی بود که به آن پرداخته شد زیرا نبود اطلاع‌رسانی درست از بخش معدن عملکرد صنعت معدنکاری را زیر سوال برده و برخی مدیران بر این باورند که روند مناسبی نداشته است.

شفاف‌سازی اطلاعات معادن

در ابتدای این جلسه، رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور درباره جایگاه روابط عمومی اظهار کرد: روابط عمومی یکی از حساس‌ترین واحدهای هر سازمان و همچون چراغی است که می‌تواند شفاف‌سازی کند و اطلاعات را به رسانه‌های مختلف برساند. در واقع اگر این واحد به درستی وظایف خود را انجام نداده و اطلاعات را در اختیار عموم جامعه قرار ندهد نتوانسته به درستی وظایف خود را ایفا کند.
 نادعلی اسماعیلی‌دهج با بیان این مطلب افزود: در این میان روابط عمومی‌های سازمان نظام مهندسی معدن به عنوان یک واحد فنی که با عموم جامعه در ارتباط هستند به طور قطع نقش قابل ملاحظه و حساسی در حوزه معدن دارند. به گونه‌ای که بسیاری از رییسان سازمان‌ها نقش روابط عمومی را ایفا می‌کنند و این موضوع نشان از اهمیت و جایگاه این بخش دارد.
به گفته وی قرار است در پایان سال نشستی در حوزه روابط عمومی برگزار شود تا با هم اندیشی و تبادل نظر در سال جدید بتوانیم با قدرت بیشتری عملکرد سازمان در حوزه معدن را بررسی کنیم.
به عقیده وی ما نتوانستیم جایگاه معدن را برای عموم جامعه مشخص کنیم که این موضوع از نبود اطلاع‌رسانی مناسب نشات می‌گیرد.


نبود اطلاع‌رسانی مناسب از معدن

در این زمینه شاهدیم که در یک سال گذشته، سازمان نظام مهندسی معدن به خوبی معرفی شده است. در این میان مسئولان روابط عمومی سازمان‌های نظام مهندسی معدن باید ارتباط خود را با سایر نهادها گسترش دهند و در نشست‌های استانی حضور پیدا کنند و به معرفی بخش معدن بپردازند تا زمینه رشد و رسیدن بخش معدن به جایگاه واقعی‌اش فراهم شود.
اسماعیلی‌دهج افزود: باید فعالان این حوزه با وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین رسانه‌های تخصصی همچون روزنامه صمت که روزنامه تخصصی معدن و سازمان ما است ارتباط برقرار کنند. انعکاس اخبار در مطبوعات و رسانه‌های تخصصی می‌تواند به توسعه بخش معدن کمک کند.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور اهمیت اطلاع‌رسانی در حوزه معدن به ویژه درباره ایمنی معادن را از موارد مهم دانست و افزود: در صورتی که آگاهی لازم به معدنکاران و نیروی انسانی فعال در معادن داده شود از وقوع حوادث تلخ جلوگیری خواهد شد. به طور نمونه در هفته گذشته یکی از نیروهای انسانی فعال در یکی از معادن زغال‌سنگ استان البرز به دلیل نداشتن آگاهی لازم از وضعیت معدن دچار حادثه شد و جانش را از دست داد. در واقع این رویداد به دلیل سهل‌انگاری بهره‌بردار و اطلاع‌رسانی نشدن در زمینه شرایط معدن است.

به دنبال صنعتی شدن هستیم

مدیر کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز که مهمان این جلسه بود درباره وظایف روابط عمومی بخش معدن گفت: آنچه در بخش صنعت، معدن و تجارت دنبال می‌کنیم صنعتی شدن و رقابت‌پذیر شدن ایران در جهان است تا با تولید محصولات با کیفیت عموم جامعه بتوانند از دستاوردهای داخلی صنعتگران خود استفاده کنند و در نهایت به رفاه و تعالی جامعه ختم شود.
این درحالی است که با این هدف فاصله داریم و اگر قرار است رشد شتابان داشته باشیم باید زنجیره ارتباطی خوبی ایجاد کنیم.
فرزاد خلفی افزود: در حوزه معدن بیش از ۵۰میلیارد تن ذخیره معدنی در کشور داریم که باید از آن استفاده بهینه کرد. در این میان مدیران و افراد فعال در حوزه ارتباطات می‌توانند تجربه‌های جهانی و موفق در بخش معدن را رصد کنند و به مدیران راهکار مناسب ارائه دهند.
به عقیده وی، روابط عمومی سازمان نظام مهندسی معدن کشور باید روابط بین این سازمان را با مردم تسهیل کند. در این میان بسیاری از افراد جامعه از قوانین معدنی اطلاعی ندارند و نمی‌دانند امکان در اختیار گرفتن یک محدوده معدنی را دارند.
در واقع اگر اطلاع‌رسانی مناسبی انجام شود زمینه برای حضور و جذب سرمایه‌گذاران در حوزه معدن فراهم می‌شود. از طرفی باید اطلاعات بخش معدن که دارای ادبیات فنی مهندسی است با زبان روان و ساده در اختیار افراد گذاشته شود تا آنها بتوانند برای حضور در بخش معدن و همچنین عمل کردن به این قوانین تصمیم‌گیری و اعلام حضور کنند.


ظرفیت معدن بالاست

خلفی افزود: یک معدن تنها نباید به فروش محصولات خود به شکل خام بسنده کند و باید سرمایه‌گذارانی را برای تولید محصولات معدنی به این بخش جذب کرده و به دنبال آن افزایش ارزش افزوده، بالارفتن تولید داخلی و اشتغالزایی ایجاد شود.
وی ادامه داد: ارتباطات و اطلاع‌رسانی نباید به یک گروه منفعل، محدود و تنها به پوشش اخبار و سخنان رییس سازمان مربوط بسنده شود بلکه باید همواره یک قدم از رییس سازمان جلوتر باشد و نگاهی آینده نگر داشته باشد، اطلاعات جدید را به رییس خود ارائه کند و زوایای کاری و مشکلاتی که ممکن است در مجموعه وجود داشته باشد اما از چشم مدیران بالادستی به دلیل مشغله کاری دور مانده است را به وی نشان دهد.
وی در ادامه صحبت‌هایش تجربه کاری و آشنایی با اصول روابط عمومی را یکی از نیازهای مهم برای مسئولان روابط عمومی دانست و گفت: ممکن است شخصی که در پست روابط عمومی مشغول به کار است دانش آکادمیک در زمینه روابط عمومی نداشته باشد اما به دلیل تجربه کاری و مطالعه در این حوزه می‌تواند به بهترین شکل کار خود را انجام دهد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت