تاریخ: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۴۶
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۱۵۰۵۶۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

توافقات بر سر قیمت های صادراتی فولاد در شیوه نامه جدید

می متالز - نتیجه جلسه کارگروه تخصصی فولاد در خصوص بررسی دستورالعمل اجرایی شیوه نامه جدید تنظیم بازار فولاد در جلسات متلف کارشناسی مطرح شده که در خبرگذاری های مختلف بازتاب های متفاوتی داشته است.در این بخش به وضعیت کلی نرخ های صادراتی فولاد و نرخ های بازار دلار فولاد خواهیم پرداخت.
توافقات بر سر قیمت های صادراتی فولاد در شیوه نامه جدید

به گزارش می متالز، یکی از معتبرترین مبادی بررسی قیمت های جهانی فولاد گزارشات سایت متال بولتن در خصوص تغییرات قیمت صادراتی محصولات فلزی و فولادی در بازارهای داخل و بین الملل است. گزارشات متال بولتن نشان از این موضوع دارد که به احتمال زیاد ما اکنون در قله قیمت های صادراتی منطقه و نوک فواره نرخ های صادراتی محصولات فولادی ایستاده‌ باشیم.این موضوع دلایل متنوعی می تواند داشته باشد.چرا که نرخ گذاری های دلار برای مصارف صادراتی تغییر کرده و تغییرات آتی در نرخخ دلار نیمایی و نرخ دلار سنا معادلات قیمت گذاری را با تردیدهایی همراه کرده است.

 
عوامل موثر بر فرمول های قیمت گذاری صادراتی

علاوه بر تغییرات نرخ دلار صادراتی برای تولیدکنندگان موضوعات دیگری در فرمول های قیمت گذاری صادراتی ورود کرده است. قیمت هایی که متاثر از کمبود قراضه آهن صادراتی و بازار داغ ترکیه بالا رفته و حالا هم گزارشات متال بولتن بر این موضوع تاکید دارد که بسیاری از مقاصد هدف بازارهای صادراتی شمش منطقه، این روزها از نرخ های کنونی پیشنهادی بازار فاصله گرفته‌اند و آن را واقعی نمیدانند.

لذا در مقطعی که قیمت ها از میزان واقعی خود در هر بازاری فاصله گرفتند به احتمال زیاد دو سناریو مطرح می شود. یا باید بازار وارد یک رکود عمیق شود که نتیحه آن کاهش صاردات فولادی ایران خواهد بود و یا با اصلاحاتی پله ای بازار مسیر ورود به شرایط تعادلی را به دست می آورد.

به احتمال زیاد تمامی این مسیرها از شیوه نامه جدید خط می گیرند.  این شیوه نامه در ابتدای امر برای صادارت چالش های را به همراه داشته است و تا حد زیادی به بازارهای صادارتی ایران هجمه وارد کرده است.

 
تحولات داخلی بازار بزرگ و بی همتای فولاد چین

گمان ما این است که اگر وزارت صمت در برابر فشارهای مضاعف فولادسازان داخلی در خصوص تغییر مبنای ضرایب تعیین نرخ پایه عرضه های داخلی مقاومت نموده و مطابق با نصر صریح شیوه نامه جدید تنظیم بازار فولاد کشور؛ همچنان بر اساس ضرایب هفته آخر نوامبر؛ تا آخر ماه دسامبر در تعیین ضرایب جدید صبر نماید؛ احتمال اینکه تب و تاب نرخ های صادراتی منطقه به تدریج در اواخر هفته دسامبر فروکش پیدا کند؛ وجود دارد؛ البته تحولات داخلی بازار بزرگ و بی همتای فولاد چین هم مهم است، در این گزارش به تاثیر بازار چین در بازار منطقه اشاره ای نشده بود .

نمودارهای عرضه و تقاضا بالاخره در قیمت های توافقی با هم تلاقی خواهد داشت. به احتمال زیاد با ادامه ی این روند شاهد منطقی تر شدن قیمت های صادراتی باشیم. محصولات فولادی ایران با قیمت های حوزه  CIS همگرایی معناداری دارند و به احتمال زیاد تلاقی قیمت های صادراتی را در شیوه نامه جدید خواهیم داشت. اما این موضوع که بالاخره دیر یا زود ( نهایتا تا دو هفته آتی ) بازار ساکت داخلی ما با ضرایب صادراتی CIS در بورس کالا؛ بر مبنای شیوه نامه جدید تنظیم بازار فولاد کشور؛ با هم تلاقی نموده و در بازار داخلی جلوه خواهد کرد

 
تلاقی قیمت های بازار صادراتی ایران و حوزه CIS

تلاقی قیمت های بازار صادراتی ایران و حوزه CIS واقعیتی است که حالا باید منتظر ماند تا واکنش ناظران، فعالان، عرضه کنندگان و تقاضای بازار را رصد نمود . انتظار در فرارسیدن این روز واقعه، موضوع داغ بحث این روزهای بازار داخلی فولاد کشور است؛ گروهی می گویند وزارت صمت مجبور می شود ضرایب تعیین نرخ پایه عرضه بورس کالا را کاهش دهد مثلا از ۸۰ به ۷۰ یا ۶۰ برساند تا بتواند در تجارت جهانی مزیت رقابتی ایجاد کند.

سناریوی دیگری که در بازار فولاد صادراتی محتمل است مسئله ی عدم جذابیت قیمت گذاری حتی با کاهش نرخ پایه در بورس کالاست. عده ای معتقدند با وجود کاهش ها بازار داخلی از این واقعه و نرخ های جدید استقبال نخواهد کرد و بورس کالا مشمول قانون جدید عدم استقبال سه دوره متوالی تقاضای ۵۰ درصدی و کاهش ۵ درصدی نرخ پایه خواهد شد. لذا انتظارات تورمی در بازار بورس کالا و به خصوص برای شمش فولادی در شرایط فعلی عملا منتفی است و باید دید روند کاهش چه زمان و تا چند هفته به طول خواهد انجامید.

 
تغییرات شیوه نامه قیمت گذاری جدید فولادی

سناریوی دیگر حاکم بر بازار فولاد ایران بر اساس تغییرات شیوه نامه قیمت گذاری جدید فولادی تغییرات شدید و پر نوسان قیمت هاست که انتظارات خریداران را بالا برده و عملا آنها را در مسیر قیمت گذاری به تثبیت می رساند.این موضوع که اصلی ترین هدف ارائه شیوه نامه جدید قیمت گذاری فولاد بوده در شرایط فعلی بعید به نظر می رسد زیرا کاهش تورم انتظاری، رکود و رخوت حاکم بر بازار داخلی، فقدان مضاعف تقاضای مصرفی در فصل سرد سال و کم فروغ شدن تقاضای واقعی در سمت ساخت و ساز؛ تمهیدات دولت در تصویب قوانین مالی و مالیاتی و بارنامه ای و رصد دقیق چرخه‌های مالی و کالایی در جهت جلوگیری از سفته بازی و هجوم تقاضای کاذب و سرمایه‌ای؛ مهم ترین دلایل برای کم رنگ شدن این سناریو محسوب می شوند.

در شرایط فعلی قیمت پایه شمش داخلی و حوزه ی سی آی اس با هم تفاوت فاحشی دارند. یکی از عمده دلایل این اختلاف، پیوست شیوه نامه جدید قیمت گذاری است که بر قیمت هفته آخر منتهی به ماه میلادی شاخص CIS برای تعیین قیمت ماه بعد تاکید دارد. در واقع بین قیمت های داخلی و جهانی، یک اختلاف زمان ۱ ماهه وجود داشته که این موضوع در شرایط فعلی، سود زیادی را از تولیدکنندگان فولاد شامل شمش و محصولات فولادی به خریداران پایین دست منتقل می کند.

 
عرضه دستوری محصولات فولادی در بورس کالا

وزارت صمت در نظر دارد برخلاف نظر بسیاری از کارشناسان و تشکل‌های تخصصی اصرار دارد که تمام محصولات فولادی حتی محصولات درجه ۲، انباری و خارج از محدوده استاندارد نیز در بورس کالا عرضه شود که این موضوع خود یک تصمیم دستوری است. شاید اینگونه گمان شود که بورس تالار شفافی برای عرضه کالاهاست ولی هزینه های بالاسری زیادی را برای عرضه کننده به همراه دارد که قطعا این هزینه ها از جیب خریدار تامین خواهد شد.

وزارت صمت اصرار دارد که لوله و پروفیل که به‌عنوان محصولات مصرفی به دست مردم می‌رسد در بورس کالا عرضه نشود. تأکید وزارت صمت بر عدم عرضه لوله و پروفیل در بورس کالا از این حیث بسیار تعجب‌برانگیز است.

وزارت صمت پذیرفته که مبنای قیمت جهانی عرضه فولاد در بورس کالا قیمت هفته پیش این محصولات باشد و بر این اساس به نظر می‌رسد عرضه فولاد در بورس کالا بر اساس قیمت هفته آخر ماه گذشته منتفی شده است. این امر باعث می‌شود تا قیمت‌های جهانی و تلاطمات آن، انعکاس بهتری در قیمت‌های داخلی فولاد داشته باشد

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد