تاریخ: ۱۳ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۳۲
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۱۵۲۲۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پاسخ گمرک به استاندارد:

برای ترخیص خودروها کوتاهی نکردیم، ولی آماده‌ایم

می متالز - گمرک ایران اعلام کرد که در زمان مقرر پیگیری های لازم انجام شده است ولی اکنون در صورت اخذ موافقت های لازم از صدور ثبت سفارش و همچنین تائید منشأ ارز از سوی بانک مرکزی با رعایت مقررات نسبت به ترخیص خودرو اقدام خواهد کرد.
برای ترخیص خودروها کوتاهی نکردیم، ولی آماده‌ایم

به گزارش می متالز، به دنبال مکاتبه سازمان ملی استاندارد با معاون اول رئیس جمهور مبنی اینکه "در صورت فراهم شدن شرایط برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک آماده همکاری است" گمرک ایران اعلام کرد که در زمان مقرر پیگیری های لازم انجام شده است ولی اکنون در صورت اخذ موافقت های لازم از صدور ثبت سفارش و همچنین تائید منشأ ارز از سوی بانک مرکزی با رعایت مقررات نسبت به ترخیص خودرو اقدام خواهد کرد.

از مدت ها قبل چند هزار دستگاه خودرو در گمرک باقیمانده یا برای تعیین تکلیف به سازمان اموال تملیکی سپرده شده است، ولی اعلام می شد سازمان ملی استاندارد، استانداردهای لازم برای این خودروها را صادر نکرده و با وجود موانع امکان ترخیص یا تعیین تکلیف آنها فراهم نیست. در بین این خودروها برندهایی همچون بنز، BMW، پورشه و تویوتا دیده می شد که سازمان ملی استاندارد، استاندار آنها را به دلایل مختلف مورد تائید قرار نداده بود.

با شدت گرفتن انتقادات و حواشی در مورد خودروهای مانده در گمرک و بلاتکلیفی آنها که عمده مسئولیت این موضوع متوجه سازمان ملی استاندارد اعلام  شده بود،  اخیرا این سازمان ملی استاندار  طی مکاتبه ای با جهانگیری - معاون اول رئیس جمهور - به نوعی عقب نشینی و دراین رابطه به صورت مشروط اعلام آمادگی کرد.

این در حالی است که پیروزبخت، در نامه خود اعلام کرد که با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته از مراجع مختلف نظیر سازمان اموال تملیکی و دادستان برخی استان‌ها و ذی نفعان کالاها، نظر به این‌که برخی از این خودروها فاقد ثبت سفارش بودند یا الزامات مورد نظر را ندارند، برای تصمیم گیری لازم درمورد آنها، وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت)، گمرک ایران و سازمان املاک تملیکی باید نسبت به بررسی، اخذ مصوبات و اتخاذ تصمیم‌های مقتضی برای رفع موانع اقدام کنند.

به دنبال این مکاتبه اخیرا گمرک ایران در مورد آمادگی سازمان ملی استاندارد برای همکاری با دستگاه های ذیربط اعلام کرده که در صورت تامین شرایط لازم در این رابطه اقدام خواهد کرد.

اعلام آمادگی مشروط گمرک برای ترخیص خودروهای دپو شده

طی نامه مهرداد جمال ارونقی - معاون فنی گمرک ایران - اعلام شده که پیگیری های گمرک در مورد کالاهای دپو شده و رسوبی در بنادر از جمله خودرو منجر به مصوبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ هیات وزیران شده که به دلیل شرایط کرونا و مهلت ترخیص تا ۲۶ شهریور سال جاری تمدید شد.

وی تاکید کرده که گمرک ایران در آن زمان اعلام کرده است که اگر وزارت صنعت،معدن و تجارت نسبت به صدور ثبت سفارش برای خودروهایی که فاقد ثبت سفارش هستند یا ثبت سفارش آنها به دلیل مختلف باطل نشده اقدام نکند عملا تمدید مصوبه موجب ترخیص نخواهد شد و فایده ای ندارد، این در حالی است که وزارت صمت نیز به دلایل مختلف از جمله نداشتن تائیدیه استاندارد کالا یا نداشتن نمایندگی از صدور ثبت سفارش خودداری کرده بود.

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران اگر مراجع ذی صلاح از جمله وزارت صمت نسبت به اخذ موافقت‌های لازم در خصوص تمدید مجدد مصوبه ترخیص خودروها و صدور ثبت سفارش اقدام و بانک مرکزی نیز منشأ ارز این خودروها را تائید کند، آن گاه گمرک ایران با رعایت مقررات مربوطه و اخذ مجوزهای قانونی لازم نسبت به ترخیص این خودروها اقدام می کند.

وی یادآور شده که در مورد خودروهای تحویلی به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی نیز رعایت کلیه مقررات مربوطه در خصوص اعاده اظهارنامه های مربوطه الزامی است.

طی ماه های گذشته ماجرای بازدید مرجع قضایی از گمرک شهید رجایی و اعلام غیر استاندارد بودن خودروهایی مانند بنز و پورشه و ... از سوی سازمان ملی استاندارد حاشیه ساز شد و در آن زمان سازمان ملی استاندارد اعلام کرده بود که "عمده خودروهای دپو شده در گمرک که تاکنون ترخیص نشده و در اختیار سازمان اموال تملیکی قراردارد دارای حداقل یکی از اشکالات از جمله عدم ثبت سفارش، نداشتن گواهی صحه‌گذاری تایید نوع خودرو از سازمان ملی استاندارد، حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی، مستعمل بودن یا عمر بیشتر از یک سال است که بر این اساس از تایید استاندارد و مجوز ترخیص آنها خودداری شده است. "

سازمان اموال تملیکی نیز تاکید داشت که سازمان ملی استاندارد از ما مدارکی می‌خواهد که "با توجه به شرایط موجود امکان ارائه آن وجود ندارد و بعضا دو سال پیگیر دریافت تائید استاندارد برای برخی خودروها بوده‌اند، این در حالی است که اکنون ۱۴۰۰ خودروی خارجی با استاندارد یورو (۵) فقط به دلیل عدم مجوز سازمان استاندارد بلاتکلیف مانده و امکان تعیین تکلیف یا ترخیص یا فروش آنها وجود ندارد. "

 

منبع: تین نیوز
عناوین برگزیده