تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۹
بازدید: ۳۱۸
کد خبر: ۲۲۲۳۲۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

چه تعداد خودرو در گمرک مانده است؟

‌می‌متالز - به گفته معاون بهره‌برداری و فروش سازمان اموال تملیکی، در مجموع ۲۲۰۰ دستگاه خودرو در گمرکات کشور رسوب کرده که پیشنهاداتی برای حل این مشکل به دولت ارائه شده است.

به گزارش می‌متالز، سیدحسین میرمعینی، در نشست خبری این سازمان در خصوص کانتینر‌های رسوبی در گمرک گفت: سال ۹۹ پس از مطرح شدن خبری مبنی بر حضور ۱۱ هزار کانتینر رسوبی در گمرک، ریاست قوه قضائیه ماجرا را از سازمان اموال تملیکی پیگیری کرد.

وی افزود: سازمان نیز در ابتدا برای آگاهی عموم بیان کرد هر کالایی که در گمرک رسوب شده باشد متروکه نیست بلکه اگر بیش از موعد مقرر در گمرک مانده و اظهارنامه گمرک مبنی بر متروکه بودن آن باشد، جزو اموال متروکه به حساب آمده و سازمان اموال تملیکی به آن ورود خواهد کرد. در خصوص کانتینر‌های رسوبی گمرک نیز پس از بررسی‌های سازمان مشخص شد صرفاً تعداد ۷۰۰ کانتینر به سازمان اموال تملیکی اظهار شده است؛ بنابراین اخبار منتشره در خصوص اینکه آنچه در گمرکات رسوب کرده به خاطر سازمان اموال تملیکی است، نادرست است.

خودرو‌های رسوب کرده در گمرک

میرمعینی به خودرو‌های رسوبی در گمرک اشاره کرد و افزود: خودرو‌های رسوبی در گمرکات و سازمان اموال تملیکی به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول خودرو‌های زیر ۲۵۰۰ سی سی هستند که رأی قضائی برای آن‌ها صادر نشده است و تعداد آن‌ها به ۱۴۶۳ فقره می‌رسد. دسته دوم خودرو‌های زیر ۲۵۰۰ سی سی است که رأی قضائی دارند و تعداد آن‌ها به ۳۵۲ مورد می‌رسد و دسته سوم خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی سی است که ۳۵۰ فقره تخمین زده می‌شوند بنابراین در مجموع ۲۲۰۰ دستگاه خودرو در گمرکات کشور رسوب کرده است.

معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال تملیکی افزود: در این خصوص سازمان اموال تملیکی سه جلسه در هیات اقتصادی دولت برگزار کرد و برای ساماندهی این خودرو‌ها یک جدول پیشنهادی به دولت تقدیم شده است.

تقسیم خودرو‌های رسوی به ۴ دسته

وی ادامه داد: در این جدول خودرو‌های رسوبی به چهار دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول خودرو‌های آمریکایی و فاقد نمایندگی هستند که باید اقدام به امحای فنی آن‌ها شود، دسته دوم خودرو‌های زیر ۲۵۰۰ سی سی دارای نمایندگی است که به جهت کمک به خزانه کشور استاندارد فیزیکی و شماره‌گذاری شده و به فروش می‌رسد.

این مقام مسئول اضافه کرد: دسته سوم خودرو‌های لوکس است که بر اساس مصوبه گذشته هیات دولت ورود آن‌ها به کشور ممنوع بوده است. تصمیم ما بر این شد این خودرو‌ها در مناطق آزاد به فروش برسد و دسته چهارم خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی سی هستند که قابلیت استفاده برای آمبولانس و آتش‌نشانی را دارند؛ بنابراین اگر پیشنهادات مطرح شده در خصوص خودرو‌های رسوبی در دولت جدید اجرایی شود علاوه بر کمک به خزانه دولت گامی بزرگ در جهت تعیین تکلیف خودرو‌های رسوبی به حساب می‌آید.

میرمعینی در خصوص شفافیت مزایده‌های این سازمان گفت: سازمان اموال تملیکی بزرگترین برگزار کننده مزایده‌های کشور و پیشرو در این امر است. مزایده‌های ما در بستر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت برگزار می‌شود و اشخاص حقیقی و حقوقی به راحتی می‌توانند در آن شرکت کنند البته ما برای حضور خانواده‌ها در این مزایده نیز برنامه‌هایی تنظیم کرده‌ایم که بر اساس آن کالا‌های موجود در مزایده به صورت خرده فروشی به خانواده‌ها فروخته می‌شود. اپلیکیشن مورد نظر برای این کار تا ماه آینده قابل دسترسی خواهد بود.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده