به گزارش میمتالز، روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک با برنامه «صبح و گفتگو» اظهارکرد: گمرک یک سازمان مجری است و هر کالایی را که دارای مجوزها و تأییدیههای لازم بوده و قانونی هم وارد شده باشد ترخیص میکند.
وی افزود: حدود ۱۲ هزار و چند صد دستگاه خودرو بعد از ممنوعیتی که در سال ۹۷ اعلام شده در گمرکات مانده بود که با پیگیری گمرک و تشکلهای فعال در این بخش در چهار مهلت قانونی، حدود ۱۰ هزار خودرو ترخیص شد و در اختیار صاحبان کالا قرار گرفت.
لطیفی گفت: حدود ۲ هزار و ۷۰۰ خودروی دیگر هم مانده بود که چند مشکل داشتند، بیش از ۱۱۰۰ خودرو ثبت سفارش نشده بودند یا اینکه ثبت سفارش آنها به دلایلی ابطال شده بود.
وی ادامه داد: بخشی از این خودروها هم دارای شکایت قضایی از طریق اشخاص و نهادهای نظارتی بودند و یا تشریفات اداری را انجام نداده بودند و بخشی هم خودروهایی بودند که بالای ۲۵۰۰ سی سی بودند یا برای کشور آمریکا تولید شده بودند.
سخنگوی گمرک عنوان کرد: بر اساس مصوبه هیات وزیران، خودروهایی که پرونده قضایی دارند به شرط گرفتن برائت و رأی قطعی میتوانند ترخیص شوند، اما خودروهایی که فاقد ثبت سفارش هستند به دلیل اینکه از ابتدا تشریفات اداری را طی نکرده اند طبیعتاً امکان ترخیص هم ندارند مگر اینکه هیات وزیران مصوبه دیگری را ابلاغ کنند.
همچنین، مهندس مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درمورد ترخیص خودروها در گمرک با بیان اینکه طبق قانون، تجار و بازرگانان قبل از ورود کالا به گمرکات باید ثبت سفارش را اخذ کنند، گفت: در سالهایی که واردات خودرو به کشور آزاد بود عرف این بود که همزمان با حمل کالا به سمت گمرکات، ثبت سفارش را اخذ میکردند، اما اقدام ناگهانی دولت مبنی بر اجرای قانون و بستن سامانه تجار را دچار مشکل کرد.
وی افزود: این اقدام ناگهانی دولت، باعث شد که تعدادی از خودروها به دلیل عدم ثبت سفارش در گمرکات بمانند و ترخیص نشوند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: باعث و بانی این اتفاقات و حوادث کیست؟ آیا تجار و بازرگانان و مردم باید تاوان مسئولیت تصمیمات اینچنینی را بدهند؟!
دادفر تصریح کرد: اگر تلاشهای گمرکات نبود همین تعداد خودروها هم ازگمرکات خارج نمیشد چراکه وزارت صمت و به ویژه سازمان توسعه تجارت در این چهار سال هیچ نیت و برنامهای برای گره گشایی از مردم حدأقل در این موضوع نداشت و تمام مکاتبات تلاشها و پیگیریها از سمت گمرکات انجام شد.
وی با بیان اینکه تعدادی از خودروهای باقی مانده در گمرکات بدون ثبت سفارش هستند و تعدادی هم به خاطر مشکل در ثبت سفارشها توقیف شده اند، گفت: اینها اموال و داراییهای مردم هستند و اگر دولت سریعتر اقدام کند مشکل این خودروها هم حل خواهدشد، درغیراین صورت احتمالا این خودروها بنابر برنامه مهندسی شده اولیه، به سازمان اموال تملیکی برده خواهند شد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: وزارت صمت برای خروج خودروها از گمرکات هیچج برنامه و قصدی ندارد و دلیلش هم این است که به خاطر تخلفات در یک دوره مورد مواخذه قرار گرفتند و الان هم تصمیم گرفتند انتقامش را از واردکنندگان بگیرند.