به گزارش میمتالز، وی افزود: حدود ۱۲هزار و چند صد دستگاه خودرو بعد از ممنوعیتی که در سال ۹۷ اعلام شده در گمرکات مانده بود که با پیگیری گمرک و تشکلهای فعال در این بخش در چهار مهلت قانونی، حدود ۱۰هزار خودرو ترخیص شد و در اختیار صاحبان کالا قرار گرفت. لطیفی گفت: حدود ۲هزار و ۷۰۰خودروی دیگر هم مانده بود که چند مشکل داشتند، بیش از ۱۱۰۰ خودرو ثبت سفارش نشده بودند یا اینکه ثبت سفارش آنها به دلایلی ابطال شده بود. وی ادامه داد: بخشی از این خودروها هم دارای اشخاص و نهادهای نظارتی از آنها شکایت قضایی داشتند یا تشریفات اداری را انجام نداده بودند و بخشی هم خودروهایی بودند که بالای ۲۵۰۰ سیسی بودند یا برای کشور آمریکا تولید شده بودند. سخنگوی گمرک که با رادیو گفتگو صحبت میکرد، عنوان کرد: بر اساس مصوبه هیات وزیران، خودروهایی که پرونده قضایی دارند به شرط گرفتن برائت و رای قطعی میتوانند ترخیص شوند؛ اما خودروهایی که فاقد ثبت سفارش هستند بهدلیل اینکه از ابتدا تشریفات اداری را طی نکردهاند، طبیعتا امکان ترخیص هم ندارند؛ مگر اینکه هیات وزیران مصوبه دیگری را ابلاغ کند. همچنین مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درمورد ترخیص خودروها در گمرک با بیان اینکه طبق قانون، تجار و بازرگانان قبل از ورود کالا به گمرکات باید ثبت سفارش را اخذ کنند، گفت: در سالهایی که واردات خودرو به کشور آزاد بود، عرف این بود که همزمان با حمل کالا به سمت گمرکات، ثبت سفارش را اخذ میکردند؛ اما اقدام ناگهانی دولت مبنی بر اجرای قانون و بستن سامانه تجار را دچار مشکل کرد. وی افزود: این اقدام ناگهانی دولت، باعث شد که تعدادی از خودروها بهدلیل عدم ثبت سفارش در گمرکات بمانند و ترخیص نشوند. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: تعدادی از خودروهای باقیمانده در گمرکات بدون ثبت سفارش هستند و تعدادی هم به خاطر مشکل در ثبت سفارشها توقیف شدهاند، گفت: اینها اموال و داراییهای مردم هستند و اگر دولت سریعتر اقدام کند مشکل این خودروها هم حل خواهد شد، در غیر این صورت احتمالا این خودروها، به سازمان اموال تملیکی تحویل داده میشوند.
منبع: دنیای اقتصاد