به گزارش می متالز، محمدباقر نوبخت در بازدید مشترک با رئیس بنیاد مستضعفان از منطقه ۲ آزادراه تهران شمال، با اشاره به میزان اعتبار تخصیص داده شده برای تکمیل این قطعه از آزادراه، اظهار کرد: از آخرین بازدید ما از منطقه ۲ آزادراه تهران شمال که در تیرماه انجام شد، تا امروز ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای این قطعه از آزادراه سرمایه گذاری شده است.
وی افزود: با تکمیل منطقه یک آزادراه تهران شمال، حدود ۶۰ کیلیومتر از مسیر به سمت شمال کاسته شد و با تکمیل قطعه ۲ نیز بیش از ۵ کیلومتر از مسیر تردد به سمت شمال کاهش مییابد.
وی با اشاره به احداث بزرگترین تونل کشور در قطعه ۲ آزادراه تهران شمال یادآورشد: این تونل ۶۴۰۰ متری در مراحل نهایی قرار دارد و تا یک ماه آینده، عملیات عمرانی این تونل تکمیل میشود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: قطعه دوم آزادراه تهران شمال که طولی معادل ۲۲ کیلومتر دارد و بیش از ۹۰ درصد آن، تونل است، انشاءالله تا پایان دولت دوازدهم تکمیل میشود و برای اتمام کل آزادراه تهران شمال، تنها ۴۷ کیلومتر باقی خواهد ماند.
نوبخت اضافه کرد: دولت مصمم است تا با همکاری بنیاد مستضعفان تا کند و خوشبختانه تمامی برنامه ریزیهایی که از قبل انجام شده در حال تحقق است.
وی با اشاره به همزمانی این بازدید با نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: ما خوشحالیم که در سالروز شهادت سردار سلیمانی، این پیام را به دشمنان ایران بدهیم که یاران حاج قاسم، نه تنها برای تامین امنیت کشور، بلکه برای تامین رفاه و آسایش مردم، شبانه روزی در تلاشند و علی رغم تمام خباثتهای دشمنان، ما در مسیر پیشرفت قرار داریم.
وی با تقدیر از بنیاد مستضعفان در همراهی با دولت برای تکمیل آزادراه تهران شمال گفت: لازم است تا من از بنیاد مستضعفان که بسیار پرانگیزه و با نشاط در کنار دولت هستند تا طبق برنامه ریزی، کارها انجام شود تقدیر و تشکر کنم.
نوبخت با بیان اینکه هزینه احداث قطعه ۲ آزادراه تهران شمال، بیش از پیش بینیها و برآوردهای اولیه بوده، گفت: بر اساس برآوردهای اولیه، هزینه احداث قطعه ۲ آزادراه تهران شمال، ۲ هزار میلیارد تومان بود، ولی با توجه به تورم کشور، برآورد ما این است که این رقم تا ۳۷۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.
رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: دولت و بنیاد مستضعفان که هر کدام ۵۰ درصد این سرمایه گذاری را متقبل میشوند، مصمم هستند که با تخصیص هرچه سریعتر، این پروژه به اتمام برسد چراکه با طولانی شدن زمان پروژه، تکمیل آن گرانتر خواهد شد.
خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور نیز با تاکید بر ویژگیهای خاص منطقه دو آزادراه تهران- شمال گفت: این منطقه از دوآب شهرستاک تا پل زنگوله ۲۲ کیلومتر است که بیش از ۷۰ درصد مسیر را تونل تشکیل میدهد و شامل ۵۸ رشته تونل در دو باند رفت و برگشت به طول ۳۷.۳ کیلومتر است.
وی ادامه داد: در این محدوده ۳۲ دستگاه پلهای بزرگ رفت و برگشت به طول ۳.۸ کیلومتر قرار دارد که طول بزرگترین پل آن ۳۲۰ متر است. حجم عملیات خاکی صورت گرفته در این محدوده بیش از ۳ میلیون متر مکعب است.
خادمی تونلهای سه قلو البرز هر یک به طول ۶.۴ کیلومتر را به عنوان طولانیترین تونل منطقه دو آزادراه دانست و گفت: این تونل ۶۴۰۰ متر طول دارد و طولانیترین تونل جادهای خاورمیانه است. در حال حاضر عملیات حفاری تاپ تونل شرقی و حفاری بنچ تونل به پایان رسیده و لاینینگ تاق با پیشرفت فیزیکی ۹۶ درصد تکیمل شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص عملیات اجرایی مسیر اتصال شمال تونل به جاده چالوس گفت: بیش از ۵۸ درصد عملیات حفاری تاپ تونل انجام شده است و ۳۹ هزار و ۱۲۰ متر مکعب عملیات خاکی با پیشرفت فیزیکی ۴۶ درصد، بتن ریزی ۱۱۵۲ متر مکعب نیز تاکنون تکمیل شده است.
وی اعتبار مورد نیاز به منظور تکمیل تونل شرقی البرز و مسیر اتصال به جاده چالوس را حدود ۱۱ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی این منطقه ۵۲ درصد است و در زمان حاضر ۱۲۱ جبهه کاری به همراه ۱۹۷۱ نفر نیروی انسانی و ۸۲۲ دستگاه ماشین آلات در منطقه دو این آزادراه فعال است.
وی عملیات اجرایی این پروژه را بسیار عظیم دانست و گفت: بخش عمده مشکلات ما کوهستانی بودن مسیر و کوتاه بودن فصل ساخت و ساز در این منطقه است که مشکلات تردد و حمل و نقل در جاده چالوس با توجه به محدودیتهای ترافیکی، مشکلات تامین به موقع سیمان با توجه به تناژ بالای مصرف و محدودیت تولید کارخانجات تولید سیمان نیز از دیگر چالشهای احداث این ابرپروژه آزادراهی کشور است.
وی اعتبار مورد نیاز تکمیل کل باند اول منطقه دو را بیش از ۲۷ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: به منظور تکمیل عملیات اجرایی تونل البرز شرقی و اتصال شمالی، کل باند اول این منطقه و عملیات تکمیلی در منطقه یک به بیش از ۳۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.