تاریخ: ۱۶ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۰۱
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۱۵۲۸۷۷
سرویس خبر : زمین شناسی
مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی:

صیانت از خاک کشور یک وظیفه همگانی است/ فروش خاک قابل قبول نیست

می متالز - مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی صیانت از خاک کشور را یک وظیفه همگانی دانست و عنوان کرد: باید از این گنجینه ارزشمندمان پاسداری کنیم. فروش خاک کشور در هیچ منطقه‌ای قابل قبول نیست.
صیانت از خاک کشور یک وظیفه همگانی است/ فروش خاک قابل قبول نیست

به گزارش می متالز، دکتر کامبیز مهدی‌زاده شب گذشته(۱۵ دی ماه) در آیین رونمایی از مستند "رخساره زمین؛ هرمز، جزیره رنگ‌ها" در جزیره هرمز، افزود: پیرو منویات مقام معظم رهبری پیرامون توجه بر جزایر بالاخص جزیره هرمز، ما در طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی، یکی از ماموریت‌های خود را تمرکز بر این موضوع قرار دادیم.

وی با بیان اینکه در این راستا و به عنوان اولین گام در این راه، اقدام به ساخت مجموعه مستندی گرفتیم که رخساره زمین نام گرفت، اظهار کرد: اولین قسمت از این مجموعه، درباره جزیره هرمز است و "هرمز، جزیره رنگ‌ها" نام دارد. این مستند در نوع خود در کشور اولین است. در این مستند تصاویری برای اولین بار از پدیده‌های زمین شناختی و زمین گردشگری جزیره به نمایش درآمده است.

مهدی زاده با اشاره به اینکه به دلیل ساختار گنبد نمکی، جزیره هرمز از تنوع کانی‌شناسی منحصربفردی در جهان برخوردار است و اغلب زمین‌شناسان دنیا هرمز را موزه کانی شناسی جهان می‌دانند، خاطرنشان کرد: بر اثر انحلال نمک و تاثیر آب‌های جاری حاصل از بارندگی در بسیاری از نقاط هرمز، غارهای نمکی فوق العاده‌ای با تبلور نمک به وجود آمده‌اند که جزء جاذبه‌های جدید گردشگری هرمز محسوب می‌شود و وسعت زیادی از جزیره را کوه‌های نمکی تشکیل می‌دهند.

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه به بخش اکوتوریسم هرمز اشاره و اظهار کرد: در سال‌های اخیر زیر ساختهای خوبی در هرمز برای رفاه گردشگران ایجاد شده است و می‌تواند اشتغال متعددی را در این نقطه محروم ایجاد نماید. باید همت شود تا اساسا توسعه جزیره هرمز بر پایه گردشگری اکوتوریسم و ژئوتوریسم برنامه ریزی شود.

مهدی زاده اضافه کرد: از دیگر اهداف این مستند، توسعه زیرساخت های علمی، پژوهشی و البته حرکت در مسیر دیپلماسی صلح با استفاده از ابزار فناوری است.

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صیانت از خاک کشور را یک وظیفه همگانی دانست و عنوان کرد: باید از این گنجینه ارزشمندمان پاسداری کنیم. فروش خاک کشور در هیچ منطقه‌ای قابل قبول نیست البته که این اتفاق در جزیره هرمز نیفتاده است و این خاک برای بومیانش درآمدزایی و اشتغالزایی کرده است.

همچنین بخشدار هرمز با اشاره به گردشگری بودن جزیره هرمز بیان کرد: صنعت گردشگری فرصتی مناسب برای رشد و شکوفایی اقتصادی کشور است و رویکرد توسعه پایدار و نظام گرا، یکی از ضرورت های مدیریت موثر در عصر حاضر برای توسعه صنعت گردشگری در جزیره هرمز است.

سید مجدالدین حسینی با اشاره به اینکه یکی از جذاب ترین و پر طرفدارترین رشته‏ های گردشگردی و جهانگردی بوم‏ گردی، طبیعت ‏گردی یا اکوتوریسم است، تصریح کرد: در کنار آن طبیعت زیبای هرمز، سواحل آبشرین کن، محیط زیست، ساحل سرخ، ساحل مفنغ و سنگ مرغان با طلوع و غروب فوق العاده زیبای خورشید بر فراز دریا که طلوع آن از دریای عمان و غروب آن در خلیج همیشه فارس است و موقعیتی استثنایی را برای این جزیره رقم زده است.

وی بیان کرد: دره سکوت، دره رنگین کمان، کوه ادویه، معدن خاکسرخ، دره نمکی سمت سایت دره زاغ، دره هشتادگزی و دره پل شکیته، غار های نمکی و الهه نمک، از جمله اماکن گردشگری مربوط به حوزه ژئوتوریسم هرمز است.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: نحوه برخورد مردمان خونگرم و مهمان نواز این جزیره رنگین کمانی خود یک برند برای صنعت گردشگری است و این جزیره و مردمان مقاومش پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی هستند.

عناوین برگزیده