تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۳۳
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۱۵۳۳۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نظارت ویژه بر منابع آلاینده هوا/ معادن شن و ماسه البرز همچنان تعطیل است

می متالز - معاون فنی سازمان محیط زیست استان البرز گفت: وضعیت نیروگاه فردیس ساعت به ساعت رصد می شود و منابع آلاینده از جمله معادن شنو ماسه با توجه به سکون هوا تا پایان هفته اجازه فعالیت ندارند.
نظارت ویژه بر منابع آلاینده هوا/ معادن شن و ماسه البرز همچنان تعطیل است

به گزارش می متالز، حمیدرضا لشگری، معاون فنی سازمان محیط زیست استان البرز، با اشاره به اقدامات این سازمان در جهت کنترل منابع آلاینده، گفت: در روز گذشته با حضور کارشناسان محیط زیست در کنار نیروهای راهور در سطح شهر و در مراکز معاینه فنی تست آلایندگی تعداد بسیاری از خودروها انجام شد. همچنین از ابتدای هفته جاری واحدهای تولیدی و صنعتی آلاینده از جمله بتن آماده و شن و ماسه در استان تعطیل شد.

وی با بیان اینکه  وضعیت نیروگاه فردیس توسط اداره محیط زیست این شهرستان، ساعت به ساعت  رصد می‌شود، افزود:‌ وضعیت آلودگی فعلی هوا به کم کاری همه ما در دستگاه‌های دولتی مربوط می‌شود و به مردم قول می‌دهم تا حدی که قانون و توان اجازه بدهد، در خصوص کنترل منابع آلاینده هوا تلاش می‌کنیم که در این راستا  به همکاری همه ادارات نیازمندیم. بر این اساس  و بنابر مصوبه کارگروه اضطرار و رفع آلودگی هوای استان البرز طی گشت مشترکی با بازرسان اداره صمت، در خصوص کنترل و نظارت منابع آلاینده ثابت اقدام می‌کنیم.

این مقام مسوول در خصوص وجود معدن شن و ماسه در ورودی شهر کرج، گفت: در ضوابط محدودیتی برای وجود معادن در ورودی شهرها وجود ندارد و محدودیت ضوابط برای دانه بندی و تجهیزات تبدیل ماده معدنی به ماده قابل مصرف، در خصوص فاصله از مناطق مسکونی، منابع آبی و غیره است که کنترل می‌شود.

وی با بیان اینکه معدن فوق دارای مجوز است‌، اظهار کرد: باتوجه به اینکه معادن شن و ماسه باید در بدو فعالیت، از سازمان صمت پروانه اکتشاف و بهره برداری دریافت کنند  و برای  پروسه دانه بندی و غیره موظف به اخذ مجوز از سازمان محیط زیست هستند؛ این معدن دارای مجوز فعالیت است. اما با توجه به استمرار سکون هوا تا پایان هفته فعالیت معادن ممنوع است و در صورت اقدام به فعالیت، نسبت به تعطیلی آنها اقدام می‌شود.

لشگری با اشاره به اینکه کنترل و نظارت بر منابع آلاینده هوا در استان البرز سخت نیست و مشکلی در این خصوص نداریم، اظهار کرد: منابع آلاینده هوا در استان البرز به جز شهرک صنعتی اشتهارد که به دلیل متمرکز بودن و تعداد بالای واحدهای صنعتی، با تجمیع آلایندگی هوا مواجه هستیم، در سطوح دیگر استان منابع آلاینده هوا زیاد نیستند و مشکلی برای  نظارت آنها  نداریم.

وی تاکید کرد: برای اعمال قانون باید همکاری لازم از سوی واحدهای تولیدی و صنعتی وجود داشته باشد که در صورت عدم تمکین، اعمال قانون پلمب واحد و یا اعلام جرم علیه مسؤول مربوطه نیاز به  دستور مقام قضایی و طی شدن روند قانونی دارد که اندکی زمانبر است. 

معاون فنی محیط زیست البرز با بیان اینکه حدود ۶۰ الی ۷۰ واحد معدن شن و ماسه در استان وجود دارد که معمولا همکاری لازم با سازمان محیط زیست را دارند، افزود: شهروندان محترم در صورت مشاهده فعالیت معادن و یا منابع آلاینده هوا در شرایط کنونی  را از طریق سامانه ۱۵۴۰ اطلاع رسانی کنند تا به سرعت مورد رسیدگی قرار گیرد.

عناوین برگزیده