تاریخ: ۱۴ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۰۲
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۱۵۳۴۹۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

چندصدایی در خانواده فولاد مشکل‌زاست

می متالز - انجمن‌های تخصصی با هدف یکصدا شدن میان فعالان یک صنعت تشکیل می‌شوند و در همین حال، نقش بسزایی در انتقال درخواست‌های فعالان آن صنعت ایفا می‌کنند. نورد، یک حلقه از زنجیره تولید فولاد به‌شمار می‌رود.
چندصدایی در خانواده فولاد مشکل‌زاست

به گزارش می متالز، تا همین چند ماه پیش نوردکاران انجمنی جداگانه و تخصصی نداشتند اما ذیل فعالیت انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران رسته‌ای به آنها اختصاص داده شده بود و درخواست‌های خود را از همین طریق دنبال می‌کردند. با این وجود، عده‌ای از فعالان رسته نورد نسبت به نظرات انجمن تولیدکنندگان فولاد انتقاد داشته و معتقد بودند مورد حمایت این سازکار قرار نمی‌گیرند؛ بنابراین بخشی از این تولیدکنندگان از انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران جدا شده و انجمن تازه‌ای را تأسیس کردند. درحال‌حاضر همزمان ۲ انجمن تخصصی درخواست‌های فعالان حوزه نورد را پیگیری می‌کند.

هرچند باید اقرار کرد این دست ناهماهنگی‌ها و موازی‌کاری‌ها به ضرر فعالان این صنعت منجر خواهد شد. به‌ویژه آنکه درحال‌حاضر شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد با همکاری انجمن‌های تخصصی در حال بررسی است. بدون تردید این دوصدایی به ضرر این تولیدکنندگان خواهد بود.
 

 

شیوه‌نامه فولاد زیر ذره‌بین نوردکاران

چندی پیش نشستی از سوی انجمن نوردکاران ایران برگزار شد. در این جلسه شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد بررسی شد. احمد رضوی‌نیک، رئیس هیات‌مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در این نشست خبری تاکید کرد: دور ماندن نوردکاران و تولیدکنندگان نهایی از اهداف صادراتی، نتیجه قیمت‌گذاری مهندسی‌شده در بورس کالاست؛ بنابراین تغییر این روند ضروری به‌نظر می‌رسد. درنتیجه چنین شرایطی نوردکاران کشور بازارهای صادراتی حوزه خاورمیانه، خلیج‌فارس، شرق آسیا و منطقه سی‌آی‌اس را از دست داده‌اند.

رضوی‌نیک در این‌باره به صمت گفت: شمش فولاد صادراتی ایران در فوب خلیج‌فارس با قیمت پایین‌تری در مقایسه با شمش داخلی فروخته می‌شود. همین موضوع نیز موجب‌شده کشورهای حاشیه خلیج‌فارس واحدهای نورد احداث و با خرید شمش ارزان ایران محصول نهایی مانند میلگرد تولید و صادر کنند. در چنین شرایطی، امکان صادرات از تولیدکنندگان محصولات نهایی فولادی کشور سلب شده است.

رئیس هیات‌مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در ادامه این نشست بر عرضه تمامی محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا تاکید کرد. رضوی‌نیک در این‌باره به صمت گفت: بدون تردید ورود تمام محصولات به بورس کالا زمینه انحصارگرایی و ایجاد رانت در این زنجیره را از میان می‌برد. وی در پایان این نشست خاطرنشان کرد: مافیای فولاد قصد دارند جلوی اجرایی شدن شیوه‌نامه را بگیرند و شیوه‌نامه را با زور خودشان تبدیل به «شیوَن‌نامه» کرده‌اند.
 

در جلسه رسته نورد انجمن فولاد چه گذشت؟

گفتنی است چندی پیش نیز رسته نورد انجمن فولاد جلسه‌ای را با حضور فعالان این حلقه از زنجیره تشکیل داد. بهادر احرامیان، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره نتایج جلسه هم‌اندیشی رسته نورد این انجمن به چیلان گفت: درحال‌حاضر ارزش پایه صادراتی مقاطع طویل در گمرک که مبنای بازگشت ارز حاصل از صادرات واحدهای نوردی است، تفاوت زیادی با واقعیت‌ها دارد.

 در این جلسه، راهکارهای گوناگونی برای حل این مسئله ارائه و در نهایت مقرر شد در جلسات با گمرک، ارزش صادراتی مقاطع طویل به‌گونه‌ای اصلاح شود که تعهدات مازاد ارزی برای واحدها ایجاد نشود ضمن اینکه همه شرکت‌ها قبول داشتند که ارزش صادراتی محصولات طویل همزمان با در نظر گرفتن واقعیات بازار صادراتی کشورهای همسایه نباید کمتر از ارزش شمش صادراتی ایران باشد.

وی با اشاره به تعرفه واردات مقاطع طویل فولادی در بازارهای صادراتی ایران، تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از دلایل اصلی پایین بودن قیمت فروش محصولات فولادی ایران در بازار کشورهای همسایه، تعرفه‌های واردات بیش از ۱۰۰ دلاری کشورهای عراق و افغانستان روی محصولات ایرانی است و از آنجا که تلاش برای رفع این شرایط ناعادلانه بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، مقرر شد مکاتبه لازم با وزارتخانه در راستای به‌کارگرفتن ارکان مسئول برای انجام مذاکرات تا حصول نتیجه و رفع مشکل انجام شود.
 

لزوم اصلاح فرآیند تیک صادراتی

نایب رئیس انجمن فولاد اضافه کرد: با همفکری حاضران در جلسه قرار شد از گمرک بخواهیم در راستای حمایت از صادرات محصولات نهایی، ارزش صادراتی سایزهای گوناگون را یکسان درنظر بگیرد. همچنین تعدادی از شرکت‌های حاضر در جلسه نسبت به فرآیند تیک صادراتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت معترض بودند که قرار شد تعامل لازم با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود به‌گونه‌ای که واحدهای نوردی بتوانند در یک بازه ۳ ماهه برنامه‌ریزی صادراتی مناسبی انجام دهند و رسیدگی به تعهدات ارزی و عرضه در بورس شرکت‌ها در پایان هر بازه ۳ ماهه انجام شود.
 

هماهنگی میان صادرکنندگان

وی با اشاره به تاکید حاضران در جلسه بر لزوم احیاء کمیته صادرات انجمن و ایجاد هماهنگی در نرخ‌ها و سیاست‌های صادراتی، گفت: در سال‌های گذشته این کمیته فعال بود و به نتایج مثبتی در هماهنگی بین شرکت‌ها رسید که نمود عینی آن هم اکنون درباره شمش و اسلب فولادی و یکپارچگی قیمت صادراتی ایران در این محصولات مشخص است. اما لازم است درباره مقاطع طویل نیز چنین اتفاقی بیفتد که در آینده نزدیک و با همکاری صادرکنندگان بزرگ مقاطع طویل برای تحقق این امر مهم تلاش خواهیم کرد.

نایب رئیس انجمن فولاد اضافه کرد: بحث تولید و صادرات مقاطع به اصطلاح سبک هم از موضوعات دیگری بود که در این جلسه مطرح شد و اعضا بر لزوم تولید استاندارد و افزایش نظارت‌ها بر تولید و صادرات مقاطع خارج از محدوده استاندارد تاکید داشتند که مقرر شد از طریق تعامل با سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع که اتفاقا به مکاتبات سیاسی بین ایران و کشورهای همسایه هم کشیده شده، مورد پیگیری قرار گیرد. احرامیان در پایان خاطرنشان کرد: قرار بود در این جلسه به موضوع شیوه‌نامه دولت و مسائل اجرایی آن هم بپردازیم که به‌دلیل گستردگی دغدغه‌های صادراتی شرکت‌کنندگان در جلسه، وقت کافی برای پرداختن به این موضوع باقی نماند اما به‌طور کوتاه درباره الزام به عرضه همه تولیدکنندگان و دغدغه‌های واحدها پیرامون این ماده و همچنین مشکلات تامین شمش‌های خاص برای واحدهایی که میلگردهای کلاف و غیرساختمانی تولید می‌کنند، تبادل‌نظر انجام شد که با توجه به تحولات احتمالی در مقررات بازار داخلی، در جلسات بعدی رسته نورد به این موضوعات بیشتر خواهیم پرداخت.
 

سخن پایانی

فعالان زنجیره فولاد به‌ویژه نوردکاران با چالش‌های جدی در مسیر فعالیت خود روبه‌رو هستند. در چنین شرایطی، چندصدایی ایجادشده میان فعالان این زنجیره، کار این فعالان صنعتی را بیش از پیش افزایش می‌دهد تا جایی که حتی می‌تواند بر بار مشکلات فعالان این زنجیره نیز بیفزاید.

منبع: صمت
عناوین برگزیده