تاریخ: ۱۷ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۱۹
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۱۵۳۶۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پس از التهاب‌آفرینی دستگاه‌های دولتی مطرح شد

طرح مجلس برای بازگشت آرامش به بازار فولاد

می متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از طرح مجلس برای ساماندهی بازار فولاد خبر داد و گفت: باید تمامی محصولات زنجیره فولاد در بورس عرضه شود.
طرح مجلس برای بازگشت آرامش به بازار فولاد

به گزارش می متالز، طی چند روز گذشته، بازار فولاد محل کشمکش وزارت صمت و بورس کالا درباره کاهش قیمت پایه محصولات فولادی برای عرضه در بورس کالا  بود؛ نزاعی که تأثیر زیادی روی بازار سرمایه داشت و شاخص کل بورس تهران طی دو روز بیش از 60 هزار واحد ریخت.
پس از این بگومگوی دولتی‌ها درباره تبعات عرضه فولاد در بورس کالا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد: به منظور حل این معضل هفته آینده طرح «تولید و توسعه پایدار زنجیره فولاد» در کمیسیون صنایع مطرح خواهد شد تا این مساله ساماندهی شود.

مصطفی طاهری تأکید کرد: در این طرح صادرات به عرضه در بورس منوط شده است تا زنجیره فولاد قبل از صادر شدن، در بورس عرضه شود و تولیدکنندگان بتوانند نیازهای خود را از این محل تهیه کنند و در ادامه مازاد آن صادر و قیمت تعادلی در بازار ایجاد شود.
گفتنی است دو روز قبل علیرضا رزم حسینی در نشست قرارگاه جهش تولید با حضور تولیدکنندگان فولاد از ابلاغ دستورالعمل قیمت کاهش قیمت پایه محصولات فولادی برای عرضه در بورس کالا از ۸۰ درصد به ۷۰ درصد خبر داد. اما در مقابل، مسوولان بورس به‌عنوان زیرمجموعه وزارت اقتصاد زیر بار این درخواست نرفته و موضوع را به شورای عالی بورس ارجاع کردند.

در همین رابطه، رضا محتشمی‌پور، قائم‌مقام مدیرعامل بورس کالا بیان کرد: دستورالعمل هیئت دولت تصویب کرده بود که قیمت محصولات فولادی در بورس کالا به اندازه 80 درصد قیمت کشورهای آسیای میانه CIS باشد، اما اخیراً وزیر صنعت بدون هماهنگی با هیئت دولت ابلاغیه‌ای و دستورالعملی نوشته که قیمت محصولات فولادی به مأخذ 70 درصد قیمت CIS باشد، در حالی که از نظر حقوقی چنین اختیاری برای وزیر صنعت وجود ندارد.

سید جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بورس کالا هم گفت: قیمت‌‌گذاری در حوزه اختیارات وزارت صمت نیست از این رو صحبت اخیر وزیر صمت درباره قیمت‌‌گذاری فولاد، اجرایی نمی‌شود. همچنین حسن قالیباف‌اصل، رئیس سازمان بورس در واکنش به درخواست وزارت صمت یادآور شد: زمانی که یک کالا با قیمت ارزان‌تر از نرخ واقعی در بورس کالا فروخته می‌شود، علاوه‌بر آنکه شرکت تولیدکننده با ضرر مواجه می‌شود، سهامداران این شرکت‌ها که مشمولان سهام عدالت هستند نیز زیان می‌بینند. اما در این بین دبیر انجمن فولاد به نکته مهمی‌ اشاره کرده و گفته است: سؤال اینجاست که چه مکانیسمی ‌برای رسیدن منافع ارزان فروشی در بورس کالا به مردم در نظر گرفته شده است؟
سید رسول خلیفه سلطانی تصریح کرد: فارغ از هرگونه تغییرات در ضرایب، مهم‌ترین دغدغه همه ارکان زنجیره فولاد، اجرای هماهنگ و منسجم شیوه نامه و رسیدگی به مسائل واحدهای تولیدی در اجرای آن است به طور مثال چند مساله اجرایی و عملیاتی مطرح است که باید به سرعت برای آن اتخاذ تصمیم شود.

منبع: کیهان
عناوین برگزیده