تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۲
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۱۶۳۹۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

جایی که طمع چشم تولیدکننده آلومینیوم را می‌بندد!

می متالز - به نظر می‌رسد که بعضی تولیدکنندگان پایین‌دستی صنعت آلومینیوم با کاهش قیمتها مخالفند.
جایی که طمع چشم تولیدکننده آلومینیوم را می‌بندد!

به گزارش می متالز، چند ماهی است که افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و فروش آلومینیوم با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی در بورس کالا، اختلاف قیمتی قابل توجهی برای آلومینیوم در بورس کالا و بازار آزاد را ایجاد نموده است.

یکی از سوالات اصلی که مطرح می‌شود این است که این اختلاف قیمتی به جیب چه اشخاصی می‌رود؟ و دوم اینکه چرا خود ایرالکو و المهدی به عنوان دو تولیدکننده اصلی و بالادستی آلومینیوم از آن بهره‌مند نمی‌شوند؟ و اصلا چرا قیمت بازار با قیمت بورس کالا باید اینقدر تفاوت داشته باشد؟

بررسی اوضاع و احوال بازار آلومینیوم کشور در دو سه ماه گذشته ما را به نکته عجیبی می‌رساند که شاید در نگاه اول به چشم نیاید و برای درک بهتر آن باید کمی بیشتر در این بازار آشفته گشت و تحقیق کرد. متاسفانه بررسی‌ها نشان می‌دهد که در این بین هرگاه اختلاف قیمت بورس و بازار کاسته شد متاسفانه به جای امیدواری و استقبال از این کاهش قیمتها که به نفع تولیدکننده پایین‌دستی و مصرف کننده نهایی است، شاهد جبهه گرفتن این صنایع بودیم و اکثرا ضمن گلایه، خواستار درج نکردن قیمتهای پایین بودیم.

پس برای ما این سوال بوجود آمد که واقعا چرا ؟؟!

با تهیه گزارش‌های میدانی و تحقیقاتی که به عمل آوردیم متاسفانه متوجه شدیم بسیاری از شرکتهایی که عنوان تولیدکننده را یدک می‌کشند به جای تولید محصول وارد ورطه دلالی شده‌اند و گویا روزگار را با درآمد دلالی شیرین‌تر دیده‌اند.

این دیدگاه کوته‌بینانه‌ که قطعاً نه حتی در طولانی مدت بلکه در میان مدت به ضرر خود تولیدکنندگان تمام خواهد شد و نشانه‌های آن را بزودی خواهیم دید، کار را به جایی رسانده که گویا تمام ابراز نگرانی‌های مطرح‌شده قبلی توسط تولیدکنندگان پایین‌دستی که هر از چندگاهی از نوسانات و افزایش قیمت ها وجود داشت و بارها طی تماسهایی که با دفتر نشریه آلومینیوم داشتند نگرانی خود را از افزایش قیمت، کاهش تولید و در نهایت توقف چرخ صنایع خود ابراز می‌کردند،در باطن خود واقعیت دیگری داشت. چراکه بعد از کاهش نسبی قیمتها و پس از آن‌که این قیمت جدید بازار به حسب رسالت ذاتی توسط نشریه آلومینیوم درج ‌گردید، همان دوستان با تماس‌هایشان خواهان زیر پا گذاشتن اخلاق رسانه‌ای و عدم درج قیمت‌های واقعی شدند و این مصداق بارز یک بام و دو هواست.

 متاسفانه  این افراد که همچون کاسبان تحریم همیشه خود را دل‌نگران صنعت معرفی می‌نمایند در زمان انجام معاملات خود و یا منافع کوتاه مدت شخصی به یک‌باره نقش عوض می‌کنند .

حال سوال اینجاست که به‌راستی این نگاههای لحظه‌ای و تصمیمات احساسی  که فقط جهت منافع کوتاه مدت شخصی ابراز می‌شود تا کی دوام خواهد آورد.

برای رسیدن به یک صنعت متعالی باید دید واقع‌بینانه‌ای نسبت به مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داشته باشیم تا بتوانیم خود و صنعت خودرا مطابق با شرایط روز پیش ببریم.

عناوین برگزیده