به گزارش می متالز، دکتر حسن طاهراحمدی در سومین کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در سال ٩٧ با اشاره به روند کاهش روزهای ناسالم در شهر اراک طی ٣ سال اخیر گفت: باید در گام اول علل و عوامل موثر در کاهش آلودگی هوای اراک بررسی شود ولی تا امروز سهم هر آلاینده مشخص نشده است.
وی با اشاره به فعالیت وسایط نقلیه در اراک طی بازه زمانی مذکور، عدم تغییر فضای فیزیکی، تغییر نکردن وضعیت تالاب میقان اراک بیان کرد: اگر کاهش آلایندگی صنایع و کاهش حجم ریزگردهای خارجی را بپذیریم باید همچنان علل کاهش روزهای ناسالم در اراک واکاوی و بررسی شود .
طاهراحمدی با بیان اینکه همواره نسبت به انجام بررسی علل آلودگی اراک و نقش آلاینده ها در ایجاد بیماری ها توسط استان های دیگر خوش بین نبودم و امروز روند کند بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک توسط مشاور و مشخص نشدن شرح خدمات گواهی بر این خوش بین نبودن است، افزود: مشاور طرح تاکنون کاری انجام نداده است در صورتی که دانشگاه علوم پزشکی قول استفاده از ٤٠ تا ٨٠ استاد استانی و ملی را جهت انجام تحقیقات در حوزه آلودگی اراک داده است، اما این اعلام آمادگی تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.
وی با تاکید بر اینکه اگر مجددا انجام طرح های تحقیقاتی به مانند گذشته به استان های دیگر نظیر اصفهان داده شود قطعا به نتیجه نخواهیم رسید، گفت: باید یک بار برای همیشه بحث انجام تحقیق جامع و موثر درخصوص سهم هر آلاینده و وضعیت آلودگی اراک رسیدگی و بسته شود و بحث تحقیقات جدی گرفته شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به مصوبه کارگروه جهت بررسی وضعیت جسمانی کارگران شرکت آلومینیوم ایران که تاکنون به دلیل عدم همکاری مسئولان شرکت انجام نشده است، گفت: دانشگاه ٢٥٧ نفر را در بخش های مختلف شرکت انتخاب کرده است و باید به تحقیقات در حوزه سلامت کارگران ورود کرد که قطعا این موضوع کمک می کند که تولید مواد سمی در ایرالکو نیز بررسی شود و تاکید شود که کار تحقیقاتی تا پایان شهریور انجام گیرد.
همچنین در این جلسه محمد گودرزی مدیر کارخانه آلومینیوم ایران(ایرالکو) عنوان کرد: شرکت ایرالکو دارای 740 دیگ قدیمی بوده است که طی این سالها 2 خط آلاینده کاملا بازسازی و نوسازی و 280 دیگ قدیمی جمعآوری شده است.
وی با اشاره به اینکه خط 3 شرکت در سال 93 و خط 4 نیز در سال 96 جمعآوری و با سیستم کنترل آلایندگی نوسازی شد، افزود: در حال حاضر نیمه جنوبی خط 5 کاملا جمعآوری و دیگهای جدید درحال نصب شدن است و نیمه شمالی خط دارای 52 دیگ قدیمی است که از نظر فنی تا قبل اتمام بهسازی نیمه جنوبی نمیتوان نیمه شمالی را از مدار خارج کرد و طی چندماه آینده بحث جمعآوری این نیمه انجام میشود.
گودرزی علت تاخیرات صورت گرفته را ناشی از تغییرات سه مدیرعامل طی 7 ماه اخیر، مشکلاتی در ترخیص کالاها، بروز چالش با پیمانکاران به دلیل نوسانات نرخ ارز که خواستار انعقاد قرارداد جدید هستند، عنوان کرد.
وی تصریح کرد: به دلیل حفظ سلامت کارگران فعال در خط 5 تلاشهای لازم جهت بروز کمترین آسیب به افراد در حال انجام است و رویکرد شرکت جمع شدن پرونده زیستمحیطی است، اما نمیتوان قولی داد و سپس به تعویق بیفتد.
مدیرکارخانه ایرالکو تاکید کرد: اگر شرایط فعلی ادامه داشته باشد قطعا امکان بهسازی و نوسازی خط 5 تا پایان شهریور ماه وجود دارد، اما اگر شرایط تغییر یابد ممکن است این زمان به تعویق بیفتد به همین دلیل نمیخواهیم قولی بدهیم که با تاخیر مواجه شود.