تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۱:۲۰
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۱۷۷۲۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

بررسی علل کاهش قیمت شمش بیلت صادراتی ایران / محدودیت های صادراتی مشتری خارجی را بدبین کرده

می متالز - در حال حاضر مساله مهمی که در زمینه صادرات محصولات فولادی وجود دارد در واقع سیستم های کنترلی وزارت صمت است. در گذشته برخی از شرکت های فولادی با توجه به پتانسیل های بیشتری که نسبت به سایر شرکت های هم گروه خود داشتند، با توجه به کافی بودن حجم عرضه های داخلی نسبت به تقاضاهای داخلی موجود، سهم بیشتری از صادرات داشتند. با توجه به این که کشور نیازمند ارز بود بنابراین صادرات محصولات از اهمیت بسزایی برخوردار بود. از این رو برخی از شرکت ها از جمله برخی از فولادی ها بخش عمده ای از تولیدات خود را صادر می کردند.
بررسی علل کاهش قیمت شمش بیلت صادراتی ایران / محدودیت های صادراتی مشتری خارجی را بدبین کرده

به گزارش می متالز، شاخص قیمت بیلت صادراتی در هفته گذشته با حدود 2.5 درصد کاهش مواجه شده و قیمت ها به محدوده 460 دلار رسیده است. برخی از تجار بین المللی اعتقاد دارند علاوه بر مشکلاتی که در زمینه نقل و انتقال پول با ایران وجود دارد، حمل بار از انبارهای فولاد ایران به بازارهای خارجی دچار مشکل شده و همین امر به کاهش قیمت های صادراتی ایران دامن زده است.

تحریم ها را می توان پشت سر گذاشت، منشا اصلی مشکلات وزارت صمت است

یکی از مدیران فولادی در این باره گفت: بهای بیلت صادراتی هم اکنون کمی از قیمت های CIS پایین تر است اما این کاهش قیمت به اندازه ای نیست که جای نگرانی داشته باشد. همواره قیمت های فروش صادراتی ایران حدود 20 تا 30 دلار نسبت به نرخ های CIS فاصله داشته و هم اکنون نیز فاصله قیمت ها در همین حدود است. بنابراین می توان گفت فعلا محدوده قیمت های فروش صادراتی متناسب با قیمت های جهانی است. اما در زمانی که تحریم ها تشدید می شود این فاصله قیمتی به ماکسیمم خود می رسد.

از او پرسیدیم که بنابر نظر تجار بین المللی آیا مشکل حمل بار در ایران به بازارهای جهانی در کنار مشکلات انتقال وجه، عامل مضاعفی در مراودات تجاری با ایران است؟ او تصریح کرد: در حال حاضر مساله مهمی که در زمینه صاردات محصولات فولادی وجود دارد در واقع سیستم های کنترلی وزارت صمت است. در گذشته برخی از شرکت های فولادی با توجه به پتانسیل های بیشتری که نسبت به سایر شرکت های هم گروه خود داشتند، با توجه به کافی بودن حجم عرضه های داخلی نسبت به تقاضاهای داخلی موجود، سهم بیشتری از صادرات داشتند. با توجه به این که کشور نیازمند ارز بود بنابراین صادرات محصولات از اهمیت بسزایی برخوردار بود. از این رو برخی از شرکت ها از جمله برخی از فولادی ها بخش عمده ای از تولیدات خود را صادر می کردند.

وی اضافه کرد: این موضوع یک استراتژی مهم جهت تامین ارز مورد نیاز کشور بود و به معنی عدم اهمیت به بازار و نیاز داخلی نبود. در این شرایط هم نیاز داخلی فولاد تامین می شد و هم صادرات در مسیر مناسبی قرار داشت. آنچنان که سوابق عملکرد شرکت ها و آمارهای موجود نیز بیانگر این موضوع است که در گذشته ما هیچ گاه در داخل کشور با کمبود شمش مواجه نبودیم. اما متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در ماه های اخیر بر اساس اطلاعات نادرستی که از سوی دلالان دریافت کرد صادرات شرکت ها را با سهمیه بندی در نظر گرفت و سهمیه های اعلامی بدون در نظر گرفتن پتانسیل های مجموعه های تولیدکننده اعلام شد.

محدودیت های صادراتی وزارت صمت مشتری های خارجی را بدبین کرده

این مدیر فولادی در ادامه اذعان کرد: بر اساس سهمیه بندی اعلام شده شرکت هایی که توان صادراتی نداشتند به فروش داخلی خود ادامه دادند اما شرکت هایی که با توان صادراتی بالایی همراه بودند ناچار بودند که بر اساس دستورالعمل سهمیه بندی جدید صادرات خود را کاهش دهند. کاهش صادرات از سوی این شرکت های فولادی موجب شد تا خریداران خارجی متوجه شوند که در ایران محدودیت هایی وجود دارد.

او افزود: مضاف بر این که وزارت صمت تحت تاثیر همان دلال ها به شرکت های صادرکننده فولادی اعلام کرد که بر اساس هماهنگی هایی که با گمرکات کشور صورت گرفته، کلیه صادرات منوط به اجازه این وزارتخانه خواهد بود. این امر موجب شد تا اینکه کشتی های خارجی که بر اساس قراردادهای قبلی به منظور تحویل بار و انتقال آن به بنادر ایران وارد شد، روزها در این بندرها باقی بماند. این امر موجب شد تا از نظر خریداران خارجی ریسک معامله با ایران افزایش یابد.

وی با اشاره به نتایج معکوس کاهش صادرات شمش فولاد ابراز داشت: آنچه مسلم است زمانی که حجم صادرات در بازارهای جهانی کاهش می یابد می بایست موجب بالارفتن قیمت ها می شد اما ترس از وضعیت و قوانین داخلی بازار فولاد ایران به ترس از تحریم ها افزوده شد و جمع جبری این عوامل را به این سمت سوق داد که قیمت ها رشد نکنند و حتی با اندکی کاهش مواجه شوند. البته همانطور که گفته شد هنوز قیمت های صادراتی ایران با قیمت های CIS فاصله چندانی ندارد و متناسب است.

او در پاسخ این پرسش که آیا این روند تداوم خواهد یافت یا این که ممکن است در آینده قیمت های صادراتی شمش فولاد کاهش یابد، تصریح کرد: با توجه به این که صادرکنندگان داخلی در تلاش هستند تا مشتری های خارجی را قانع کنند که مشکلات داخلی قابل حل شدن است، از این نظر همچنان فضای مثبتی وجود دارد اما در واقع موضع وزارت صمت به گونه ای است که نمی توان آینده را به درستی پیش بینی کرد و مشخص نیست که چه سرنوشتی در انتظار صادرات شمش فولاد قرار دارد.

منبع: بورس 24
عناوین برگزیده