تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۱۸
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۱۷۸۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
حمیدرضا حقیقت‌پژوه، رئیس شورای‌عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی

مشاوران مالی و اقتصادی، چشم بینای سرمایه‌گذاران

می متالز - هدف اصلی شرکت‌های مشاور اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی در همه کشورها، نظارت، دسته‌بندی و بررسی توجیه‌پذیری طرح‌ها برای بانک‌ها و سرمایه‌گذاران است.
مشاوران مالی و اقتصادی، چشم بینای سرمایه‌گذاران

به گزارش می متالز، در کشورهای پیشرفته شرکت‌های مشاور اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی از استانداردها و چارچوب‌های مشخصی پیروی می‌کنند و همواره باید اطلاعات خود را مطابق شرایط و استانداردهای موجود و تدوین شده، ‌بروزرسانی کنند. در بیشتر کشورها روال این است که کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی مسئولیت مدنی دارد و تحت یک نظام مهندسی مشخص فعالیت می‌کند و این در حالی است که در کشور ما به‌دلیل عدم حمایت بانک مرکزی، هنوز سازوکار مشخصی در این زمینه شکل نگرفته است.

شرکت‌های مشاور با کارکردهای اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی هنوز آن‌گونه که باید و شاید در کشور ما شناخته شده نیستند و تعداد آنها نیز کم است. در برخی از مقاطع زمانی تعداد طرح‌های ارائه شده در کشور بسیار زیاد شد و سرمایه‌گذاران بدون مراجعه به مشاوران، خود با بانک‌ها ارتباط برقرار می‌کردند. علاوه بر این، یک سیستم و سازوکار مشخصی برای این کار وجود نداشت. البته در برخی از موارد نیز خود شرکت‌ها در ایجاد چنین وضعیتی مقصرند، چراکه آموزش‌ها و اطلاعات مالی و اقتصادی خود را بروزرسانی نکرده بودند. مهم‌ترین دلیل عدم استفاده از مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی خبره نیز مسائل مالی بود، زیرا شرکت‌های مشاور در یک رقابت ناسالم، به‌دلیل عدم تمرکز کاری، در برخی از موارد، قیمت‌های پایین‌تری را ارائه می‌دهند تا بتوانند با کارفرما قرارداد امضا کنند، اما در ادامه مشخص می‌شود که این درآمد جوابگوی هزینه‌های آنها نیست و دچار مشکل می‌شوند و طبیعتا از ادامه راه باز می‌مانند. البته با تغییر رویکرد مدیران بانک مرکزی کشور در سال‌های اخیر وضعیت بهتر شده و دستورالعمل‌هایی نیز برای استانداران و شهرک‌های صنعتی به‌منظور ارائه مجوز به طرح‌ها صادر شده است. در صورتی که استفاده از مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی معتبر، به یک قانون جامع و کامل تبدیل شود و شرایطی پیش آید که سازوکار ارائه طرح‌های نظام‌مند فراهم شود، در عین حال سیستم نظارتی به‌طور مرتب پیگیری‌های لازم را انجام دهد، به‌طور حتم در بهبود شرایط ارائه طرح‌های توجیهی و کلان کشور بسیار موثر خواهد بود.

در یک سال گذشته پیگیری‌های لازم برای توجیه مسئولان مالی و اقتصادی کشور در جهت استفاده از مشاوران بانکی و سرمایه‌گذاری معتبر انجام و در این رابطه جلسات متعددی با مسئولان امر برگزار شده است که بانک‌ها را به حرکت در مسیر صحیح ارائه وام به طرح‌های توجیهی ارائه شده توسط شرکت‌های مشاوره اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی مکلف کنند. در کنار آن مشاوران مالی نیز به‌تدریج اطلاعات خود را با سیستم‌ها و شرایط موجود بروزرسانی می‌کنند.

 

نبود روال یکسان برای استفاده از طرح‌های توجیهی

در کشور میزان استفاده از مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی معتبر برای ارائه طرح‌های توجیهی به بانک‌ها بسیار کم است. بانک‌ها باید با دستور بانک مرکزی برای طرح‌های توجیهی به شرکت‌های مشاور اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی مراجعه کنند، اما این اتفاق در کشور ما نمی‌افتد. عمده متقاضیان و سرمایه‌گذاران با هماهنگی بانک‌ها به طرح‌های اقتصادی ورود می‌کنند، در حالی که باید مانند دیگر کشورها با کمک این مشاوران، یک روال منطقی طی شود. البته در سال‌های اخیر جلسات متعددی با بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای ارائه یک طرح از طریق مشاوران عضو کانون برگزار شده، اما متاسفانه برخی بانک‌ها خود شرکت‌ها و موسساتی را تاسیس کرده‌اند که طرح‌ها را برای مشاوره مالی و اقتصادی به آنها ارجاع می‌دهند. نتیجه عدم استفاده از مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی معتبر در ارائه طرح‌های دارای توجیه اقتصادی و مالی دقیق، وجود طرح‌های زیان‌ده و نیمه‌تمام بسیار در کشور و در پی آن معوقات بانکی فراوان است. از این رو، نباید فقط به مراحل اولیه یعنی پذیرش و تایید ابتدایی طرح برای ارائه وام اکتفا کرد، بلکه باید در تمام مراحل بر پیشرفت طرح نظارت وجود داشته باشد.

عناوین برگزیده