تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۱۱
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۱۸۳۶۰
سرویس خبر : انرژی
تجارت لوله‌های حفاری بدون درز مورد استفاده صنعت نفت و گاز (2)

بزرگ‌‌ترین واردکنندگان و صادرکنندگان لوله‌های حفاری

می متالز - رکود حال حاضر در صنعت نفت و گاز، باعث کاهش سطوح فعالیت‌‌های اکتشاف و توسعه شده و تجارت محصولات مرتبط با این صنعت را تحت تأثیر قرار داده است. در فاصله سال‌های 2014 تا 2015 به‌دلیل سقوط قیمت هر بشکه نفت از حدود 100 دلار به حدود 50 دلار، حجم تجارت جهانی لوله‌های حفاری بدون درز نیز حدود 52 درصد کاهش داشت.
بزرگ‌‌ترین واردکنندگان و صادرکنندگان لوله‌های حفاری

به گزارش می متالز، حجم تجارت این محصولات در سال‌های 2014 تا 2017، با روند کاهشی مواجه بود؛ به‌طوری که در 3 سال اخیر کمی بیش از 200 هزار تن بود که کمترین میزان در 10 سال اخیر به‌شمار می‌رود. گفتنی است که چین از بزرگ‌ترین صادرکنندگان این محصول در دنیا است؛ آمریکا و روسیه نیز از بزرگ‌ترین واردکنندگان این محصول هستند.

در نمودار 1 ترکیب صادرکنندگان لوله‌های حفاری و سهم هر کدام از این کشورها از حجم تجارت جهانی لوله‌های حفاری طی سال‌های 2010 و 2017 نشان داده شده است. چین با 93 هزار تن صادرات، سهم 44 درصدی و ایالات متحده آمریکا با صادرات حدود 35 هزار تن سهم 16 درصدی از تجارت سال 2017 داشت. در مقایسه با تجارت سال 2010 سهم چین حدود 16 درصد افزایش داشت که این افزایش به‌دلیل رشد اقتصادی همه جانبه چین و هزینه‌های تولید و کارگری پایین آن طی دهه اخیر بوده و باعث شده این کشور در تولید و صادرات کالاهای متنوع در دنیا سهم خود را افزایش دهد. کشورهای هند، ژاپن و انگلستان که سهم حدود 5 درصدی از صادرات در سال 2010 داشتند در تجارت سال 2017 موفق به کسب سهم چندانی نشدند. صادرات عربستان نیز در سال 2017 با کاهش رو به رو شد که احتمالا به‌دلیل افزایش نیاز داخلی آن بوده است.

در جهان شرکت‌های محدودی (حدود 100 شرکت) به تولید لوله‌های حفاری مشغول هستند که عمدتا در کشورهای چین، آمریکا، ژاپن، کانادا، آلمان، فرانسه قرار دارند. در نمودار 2 سهم کشورهای واردکننده لوله‌های حفاری از تجارت سال 2017 نشان داده شده است. روسیه و آمریکا با واردات حدود 40 هزار تن، بزرگ‌ترین واردکننده این محصول بودند. لازم به اشاره است که کشورهای آمریکای شمالی و روسیه به‌دلیل فعالیت‌های تحقیقاتی و اکتشافی مرتبط با نفت شیل، در حال حاضر از بزرگ‌ترین بازارهای لوله‌های حفاری شناخته می‌شوند و با توجه به برنامه‌های ایالات متحده و روسیه در این منطقه پیش‌بینی می‌شود این تقاضا تا سال 2020 نیز روند صعودی داشته باشد.

نفت شیل یک جایگزین برای نفت خام معمولی است. با این حال، استخراج نفت از سنگ نفت (منابع شیل، Shale) هم از نظر مالی و هم از لحاظ اثرات زیست محیطی پرهزینه‌تر از تولید نفت خام متعارف است. هزینه استخراخ هر بشکه نفت از منابع معمول دنیا (مثل عربستان) حدود 10 دلار است ولی با تکنولوژی فعلی هزینه استخراج نفت شیل حدود 70 دلار است، البته گفته می‌شود ایالات متحده با ارتقا تکنولوژی این هزینه را به 30 تا 40 دلار رسانده است و باعث شده تا استخراج نفت شیل به مراحل تولید انبوه نزدیک شود. بیشتر منابع نفت شیل در ایالت کلرادو آمریکا واقع شده است.

به گفته کارشناسان افزایش فعالیت اکتشافی برای منابع نفتی معمول جدید و نفت شیل در برخی مناطق مانند چین، ونزوئلا و کشورهای آمریکای لاتین و بازار رو به رشد در کشورهای آفریقایی، تقاضای لوله‌های حفاری را در آینده نزدیک افزایش خواهد داد؛ در 10 سال اخیر روسیه و آمریکا همواره بزرگ‌ترین واردکننده لوله‌های حفاری بوده‌اند.

عناوین برگزیده