تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۴
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۱۸۶۲۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
چالش فولادسازان هندی با تولیدکنندگان الکترود گرافیتی

تدبیر دولت هند برای ایجاد ثبات در بازار برای متقاضیان الکترود گرافیتی

می متالز - هند در حال تثبیت جایگاه خود به‌عنوان دومین تولیدکننده فولاد در جهان است. رشد روزافزون کوره‌های قوس الکتریکی در این کشور میزان مصرف الکترودهای گرافیتی را بالا برده است. در عین حال سیاست‌های زیست‌محیطی در دو کشور هند و چین مانع از افزایش تولید الکترود گرافیتی به میزان تقاضای جهان شده است. این امر که قیمت الکترود را روز به روز بیشتر می‌کند، دامن فولادسازان هندی را نیز گرفته است.
تدبیر دولت هند برای ایجاد ثبات در بازار برای متقاضیان الکترود گرافیتی

به گزارش می متالز، وزارت فولاد هند، پس از  رشد 500 درصدی قیمت الکترود، در حال وارد آوردن فشار به تولیدکنندگان‌ داخلی است تا قیمت‌ الکترود خود را برای فولادسازان داخل کاهش دهند. در اقدامی مشابه نیز  دولت گفته است که میزان عوارض صادراتی را برای حمایت از تولیدکنندگان فولاد، افزایش خواهد داد.

کک سوزنی به‌عنوان عنصر اصلی تولید الکترود گرافیتی با محدودیت‌های خاص خود در جهان روبه‌رو است و هند نیز با انحصاری بودن تولید این ماده پرارزش توسط چند کشور محدود مانند آمریکا و ژاپن مواجه است و در عین حال، تولیدکنندگان الکترود گرافیتی در هند خود تحت لیسانس شرکت‌های تولیدکننده کک سوزنی به فعالیت مشغول هستند.

در سال گذشته میلادی، هند بنا به دلایل زیست‌محیطی حدود 30 درصد از واحدهای تولید الکترود گرافیتی خود را به حالت تعلیق درآورد. این امر منجر به افزایش قیمت الکترود در داخل این کشور شد. حال دولت هند در حال مذاکره با سایر تولیدگان است تا بتواند مقداری از بار مشکلات فولادسازان این کشور را کم کند.

خاطرنشان می‌سازد که حجم صادرات الکترود گرافیتی از سوی هند در سال 2017 تا 70 درصد افزایش یافت. رشد شدید قیمت‌های جهانی الکترودهای گرافیتی سهام شرکت‌های Graphite India و HEG  را به ترتیب 9 و 15 بار افزایش داد. این رشد قیمتی اما موجب فشار آمدن به فولادسازان هندی نیز شد و دولت جلسات متعددی را برای رفع این مشکل با فولادسازان و تولیدکنندگان الکترود برگزار کرد. وزارت فولاد از سازندگان الکترود خواست تا بنا به چشم‌اندازهای در نظر گرفته در برنامه « Make in India» به جای قراردادهای بلندمدت (Long- Term)، قراردهایی با مدت مشخص (fixed-term) را در دستور کار خود قرار دهند تا دامنه مشکلات ناشی از تغییرات قیمت‌های جهانی مواد اولیه را برای طرفین به حداقل برسانند. هم‌چنین وزارت فولاد هند از تولیدکنندگان الکترود خواست تا در راستای حمایت از شرکت‌های کوچکتر فولادی مانند Kalyani Steels و Sunflag Iron and Steel در هند همکاری‌ها در بازه‌های زمانی بلندمدت‌تر و با قیمت مناسب‌تر صورت گیرد.

در ضمن وضع تعرفه 20 درصدی بر صادرات الکترود گرافیتی با آنکه نارضایتی صادرکنندگان را در پی داشته، کمی از نگرانی‌های فولادسازان هندی کم کرده است تا در قراردادهای خود با دست بازتری اقدام کنند. نمودار 1 تغییرات شاخص صادرات الکترود گرافیتی را به نسبت کل فروش، توسط شرکت HEG  در سال‌های اخیر نشان می‌دهد. انتظار می‌رود با اقدامات صورت گرفته میزان صادرات شرکت تا سال میلادی جاری نیز کاهش یابد.

عناوین برگزیده