تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۲۷
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۱۸۸۳۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تصمیم جدید و لحظه ای وزارت صمت؛

حداقل بدانید بعد تصمیم بگیرید!/حسن حسینقلی؛ رئیس انجمن صادرکنندگان فرآورده‌های سرب و روی

می متالز - ابلاغیه های پیاپی از طرف وزارت صمت تمام حوزه های صنعت را نگران کرده و بیشتر از هرچیز تصمیمات لحظه ای و بدون مشورت از سوی وزارت خانه است که این سطح از نارضایتی از سوی تولیدکننده را ایجاد کرده، این بار نشانه ابلاغیه به سمت بازار سرب و روی است.
حداقل بدانید بعد تصمیم بگیرید!/حسن حسینقلی؛ رئیس انجمن صادرکنندگان فرآورده‌های سرب و روی

به گزارش می متالز، درپی ابلاغ وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تنظیم بازار محصولات سرب و روی تولیدکنندگان این صنعت موظفند با بیش از تولید سالانه 5هزار تن محصول را در بورس کالا با قیمت پایه برمبنای ارز 4200 تومان ارائه کنند که البته سقف رقابت آزاد لحاظ شده است.

حسن حسینقلی در خصوص این ابلاغیه عنوان کرد: ایجاد کنترل در شرایطی معنا دارد که تقاضا بر عرضه پیشی بگیرد در شرایطی که بازار روی در کشور با تولید سالانه 160-170 هزارتن شمش روی مواجه است که از این میزان 60 تا 70 هزار تن به‌مصرف داخلی رسیده و مابقی صادر می‌شود، کمبود معنایی ندارد.

وی ادامه داد: این قبیل ابلاغیه ها اثربخش نیست تنها زمینه رانت را فراهم می کند. دولت باید از سیستم کنترلی خارج شود چراکه نتیجه ای جز فساد و خوابیدن کارخانه ها ندارد. در این شرایط تنها دلالان منتفع می شوند نه تولیدکننده ها.

رئیس انجمن صادرکنندگان فرآورده‌های سرب و روی در ادامه گفت: معنای سقف رقابت آزاد چیست؟ تولیدکنندگان با ظرفیت تولید بیش از 5 هزارتن را مجبور به عرضه محصول خود در بازار بورس می کنند اما در بازاری که با مازاد عرضه مواجه است رقابتی ایجاد نخواهد شد و تنها محصول با حداقل قیمت به فروش خواهد رفت. در این بین بورس هم سازوکاری دارد، که صورت مالی تولیدکننده را می خواهد یک تولیدکننده واحد کوچک سربی تمایلی به این عمل ندارد.

حسینقلی در ادامه گفت: تنها انگوران است که حمایت دولتی می شود آن هم خاک کم کیفیت دارد که قیمت تمام شده آن  برای تولیدکننده بیشتر از ترکیه است و ما را ناگزیر به واردات از ترکیه می کند. یعنی بخش اعظمی از مواد اولیه این صنعت از طریق بازار آزاد تامین شده بنابراین چرا دستور داده می شود فروش به‌صورت دولتی باشد! خسارت های این بخش را چه کسی جبران می کند.

رئیس انجمن صادرکنندگان فرآورده‌های سرب و روی در نهایت تقاضا کرد: وزارت خانه برای این ابلاغیه ها اطلاعات تولید را از تشکل ها بخواهد بعد تصمیم بگیرد. حتی اگر به نظرات ما توجهی نمی شود حداقل برای تصمیمات خود از شرایط فعلی مطلع باشد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده