تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۲۵
بازدید: ۲۸۹
کد خبر: ۲۰۰۳۷۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن برای کرمان فایده مالی ندارند

‌می‌متالز - استاندار کرمان گفت: استان کرمان در توسعه نامتوازن است و معادن بزرگ نسبت به وزن درآمدی بهره‌ای برای استان نداشته‌اند.

به گزارش می‌متالز، شورای معادن استان کرمان به ریاست علی زینی‌وند استاندار کرمان و با حضور سیدمصطفی آیت‌اللهی‌موسوی معاون امورعمرانی استاندار و جمعی از مسئولان استان در سالن شهیدمرتضوی استانداری کرمان برگزار شد.

استاندار کرمان در این جلسه با بیان اینکه سهم استان کرمان از خسارت معادن باید گرفته شود اظهار داشت: مدیران مربوطه از جمله جهاد کشاورزی، محیط زیست، علوم پزشکی و منابع طبیعی نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه معادن فعال در استان حتماً آسیب‌هایی به محیط زیست وارد کرده و آلودگی‌هایی دارند گفت: باید میزان این خسارت و آلودگی بررسی کارشناسی شود.

زینی‌وند با بیان اینکه کارگروه‌های جلسات موارد را کاملاً کارشناسی کرده و بعد در جلسه نهایی مطرح شود افزود: کرمان یک استان معدنی است و باید حداکثر بهره‌برداری مناسب برای مردم و در راستای توسعه استان از این معادن انجام شود.

وی با اشاره به اینکه خیلی از حق و حقوق معدنی به استان کرمان برنگشته است که البته قابل پیگیری است ادامه داد: معادن بزرگ استان باید طرح‌های توسعه خود را در مناطق مختلف بیاورند و در این طرح‌ها از خام‌فروشی با جدیت خودداری شود.

استاندار کرمان با بیان اینکه به مسائل استان نباید کوتاه مدت نگاه کرد و حتماً باید آینده استان را در نظر گرفت گفت: استان کرمان در توسعه نامتوازن است و با توجه به معدنی بودن استان و متأسفانه سهمی از وجود معادن بزرگ در توسعه استان مشاهده نشده و معادن بزرگ استان نسبت به وزن درآمدی و ثروتی که از استان تولید می‌شود، بهره‌ای برای استان نداشته‌اند.

مهدی حسینی‌نژاد مدیرکل صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان با بیان اینکه معادنی که غیرفعال هستند در گروه‌های یک و دو سلب صلاحیت می‌شوند اظهار داشت: سقف بودجه در قانون برای معادن کشور ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که استان کرمان بیش از ۵۵ درصد وصولی‌های حقوق دولتی را وصول و به حساب خزانه واریز کرده است.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان یک استان معدنی است و به دنبال آن هستیم تا به استناد تبصره ۵ از ظرفیت معافیت برای زیرساخت‌های استان استفاده کنیم گفت: آخرین عددی که از ابتدای امسال تاکنون وصول کردیم بیش از ۲ هزار میلیارد تومان است.

مسلم مروجی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه ۵۳ مجوز صنایع معدنی طی سال‌های گذشته در جنوب استان کرمان صادر شده است اظهار داشت: تعدادی محدوده داریم که افرادی آن‌ها را در اختیار گرفتند، اما کاری روی آن انجام ندادند و درخواست ابطال مجوز آن‌ها را داریم.
منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده