تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۰
بازدید: ۳۴۶
کد خبر: ۲۴۹۱۳۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در هفتمین جلسه شورای معادن مطرح شد؛

بیش از ۴ هزار مجموعه بلوکه شده معدنی داریم/ تعارض برخی مواد آیین نامه کار در پهنه‌های معدنی را دچار مشکل ساخته است

‌می‌متالز - مهدی حسینی نژاد مدیر کل صمت استان کرمان گفت: ماده ۲۶ آیین نامه قانون ۴۳ برنامه ششم توسعه ما را دچار مشکل ساخته درحالی که در محدوده معدنی مجوز داده شده، هیچ ماده معدنی شناسایی نشده و فقط در مرحله اول همان پراوانه اکتشاف و ثبت محدوده است ملزم به مزایده هستیم.

به گزارش می‌متالز، "هفتمین جلسه شورای معادن استان کرمان که با حضور استاندار و نماینده مردم شهرستان زرند در مجلس شوای اسلامی و معاونین اجرایی استان در سالن شهید مرتضوی استانداری کرمان برگزار شد.

مهدی حسینی نژاد دراین جلسه عنوان کرد: نیازمند اصلاح ماده ۲۶ قانون برنامه ششم توسعه معادن هستیم در حال حاضر چهار هزار ششصد محدوده معدنی داریم که عملا نمی‌توانیم ان‌ها را تعیین تکلیف کنیم که علت آن تناقض در لوایح قانونی است.

مدیر کل صمت استان کرمان تاکید کرد: طبق قانون بهره برداری از معادن هر کس که قصد حضور و سرمایه گذاری در عرصه معدن دارد باید ۴ مجور اصلی اعم از در خواست پروانه اکتشاف، د رخواست ثبت محدوده، گواهی کشف و درخواست ثبت محدوده برای بهره برداری را کسب کند.

وی با بیان اینکه در سال جاری تعداد ۱۰۲۳ در خواست پروانه کشف به سازمان صنعت داده شده است، گفت:، اما ما به علت معارضت قانون نمی‌توانیم این عدد ۴ هزار و ششصد و ۴ مجموعه بلوکه شده را ازاد کنیم و به مزایده بزاریم و این تعداد عملا مجوز ان‌ها یا باطل و یا بلوکه شده است.

حسینی نژاد با اشاره به این امر که درسال جاری از ۲۰۶ محدوده غیر فعال تنها توانستیم ۱۸ مورد آن را به مزایده وارد کنیم، گفت: بسیاری از مشکلاتی که در طرح مزایده‌ها رخ می‌دهد همین تعارض ماده ۲۶ قانون توسعه معادن است که اگر اصلاح شود می‌توانیم معادنی که هیچ کاری انجام نداده اند و حتی میزان ذخیره‌ی آن‌ها نا مشخص است را تعیین تکلیف کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۷۶ معدن استان فعال است، گفت: معدن از نظر ما یعنی پهنه‌ای که ذخیره اثبات شده دارد و برای بهره برداری باید سرمایه گذاری انجام دهد و یا در حال بهره برداری است.

مدیر کل صمت استان اذعان کرد: تعداد زیادی از مجوز‌هایی که صادر شده است در دو مرحله درخواست ثبت محدوده و گواهی کشف هستند که در بازه زمانی که به اشخاص داده شده است هیچ اقدامی انجام نشده نام معدن به ان اطلاق نمی‌شود، زیرا ما هیچ اطلاعات از ذخیره این معادن نداریم و اینکه اصلا در این محدوده دخیره معدنی هست یا خیر.

حسینی نژاد افزود: ماده ۲۶ آیین نامه قانون ۴۳ برنامه ششم توسعه ما را دچار مشکل ساخته درحالی که هیچ ماده معدنی شناسایی نشده و فقط در مرحله اول همان گواهی ثبت اکتشاف است ملزم به مزایده هستیم در حالی که با گذشت زمان و عدم اغاز فعالیت، پروانه خود به خود ابطال می‌شود، اما این ماده قانونی دچار ابهام است، چالش بزرگ ما این هست که وقتی قصد داریم این محدوده‌هایی که زمان ان‌ها گذشته است را تعین تکلیف کنیم باید دوباره به مزایده بگذاریم و بعد دچار تعارض قانون می‌شویم و نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

وی اذعان کرد: دومین مشکل مزایده‌ها هم استعلامت است ما در سال ۹۸ تعداد ۲۰۶ محدوده را برای استعلام فرستادیم، اما تنها برای ۱۸ پهنه و محدوده توانستیم مجوز حضور در مزایده را اخذ کنیم.

حسینی نژاد تاکید کرد: اگر قانون اصلاح نشود عملا ۴ هزارو ششصد محدوده معدنی داریم که نمی‌توانیم برای آن‌ها مجوزی صادر کنیم، درآیین نامه سال ۷۷ این پهنه‌هایی که هیچ اقدامی د ران‌ها انجام نشده بود خود به خود از کالک معدنی پاک می‌شد، اما با آیین نامه اشتباه سال ۹۲ حجم زیادی از محدوده‌های معدنی باقی است که هیچ سهمی از معدن ندارند.

مدیر کل صمت استان کرمان افزود: یکی از مهمترین موضوعاتی که دنبال می‌کنیم انتقال حساب خرید و فرش معادن به استان است که تعدای انجام شده است، اما مابقی هنوز صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: با بررسی صورت گرفته مشخص شده است که مس سرچشمه در ۱۰ ماهه سال جاری ۶۲ هزار میلیارد تومان خرید و فروش داشته است و گل گهر نیز در ۹ ماهه امسال ۳۸ هزار میلیارد تومان گردش مالی را به خود اختصاص داده است که اگر سهم یک درصد از این واحد‌ها یه استان اختصاص داده شود سال اینده رقم ۴۰۰ میلیارد درآمد برای سرمایه گذاری طرح‌های توسعه استان خواهیم داشت.

حسینی نژاد در پایان خاطر نشان کرد: در سال ۹۸ در خصوص اختیارات و تملکات دارایی‌های سرمایه‌ای استان کرمان در ۴۱ پروژه سرمایه گذاری شده است که رشد قابل توجهی برای توسه استان داشته است.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده