تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۰۲
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۲۴۹۱۵۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن خراسان‌جنوبی نیازمند سیاست هدفمند

‌می‌متالز - نایب رئیس خانه معدن خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای توسعه در حوزه معدن نیاز به یک سیاست‌گذاری هدفمند و قابل اجرا در استان داریم، گفت: توسعه با حرکت‌های مقطعی و شعاری امکان‌پذیر نیست و تصمیم‌گیری‌ها باید مبتنی بر کار عملی باشد.

به گزارش می‌متالز، «احمد پروین» نایب رئیس خانه معدن خراسان‌جنوبی از بیرجند، اظهار داشت: مدیران استان باید به این باور برسند که با توجه به شرایطی که استان از لحاظ مواد معدنی دارد یکی از معدود راه‌های توسعه استان این بخش بوده و برای این باور از باید رفتار‌های سلیقه‌ای و احساسی جلوگیری و با تمام توان بر جذب سرمایه‌گذار در این بخش متمرکز شویم.

وی تأکید کرد: برای توسعه نیاز به یک سیاست‌گذاری هدفمند و قابل اجرا وجود داشته و توسعه با حرکت‌های مقطعی و شعاری امکان‌پذیر نیست و تصمیم‌گیری‌ها باید مبتنی به کار عملی باشد.

پروین حلقه گمشده در حوزه معادن را این طور بیان کرد که هنوز این باور ایجاد نشده که در خراسان‌جنوبی راه‌های زیادی برای توسعه وجود ندارد و معدن با توجه به ظرفیت بالایی که دارد می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها باشد.

وی ادامه داد: نیاز است همه در کنار هم از این ظرفیت استفاده کنیم و عزم گروهی در رسیدن به اهداف مدنظر ضروری است.

معادن خراسان‌جنوبی نیازمند سیاست هدفمند

ناشناخته بودن ظرفیت‌ها

وی با اشاره به شناخته بودن ظرفیت‌های معدنی استان افزود: خراسان‌جنوبی در حوزه سنگ‌های ساختمانی قدرتمند بوده البته در این بخش در حالی که می‌توانستیم از نظر توسعه‌ای بخش زیادی از مشکلات اشتغال را حل کنیم، اما هنوز نتوانستم به اهداف مدنظر دست یابیم و نیاز بوده در این بخش برنامه‌ریزی بهتری صورت پذیرد.

به گفته پروین در بخش فلزی تحرکات خوبی صورت پذیرفته و در بخش آهن و طلا به صورت جدی ورود کرده و در بخش زغال‌سنگ هم از قدیم پتانسیل خوبی ایجاد شده و صاحب مقام هستیم.

وی ادامه داد: استان در سایر بخش‌ها نظیر منیزیت به نوعی اولین مدعی در کشور بوده و در حوزه‌های دیگر هم حرفی برای گفتن داشته و در مجموع داشته‌های استان در بخش معدن به قدری بوده که برای توسعه استان بتوان رویکرد را بر مبنای معدن و صنایع معدنی گذاشت.

معادن خراسان‌جنوبی نیازمند سیاست هدفمند

قبرستان ماشین‌آلات فرسوده

نایب رئیس خانه معدن خراسان‌جنوبی به شاخص‌ترین مشکلات معدن‌کاران استان اشاره داشت و یادآور شد: معادن استان به قبرستانی از ماشین‌آلات فرسوده تبدیل شده‌اند و حتی یک دستگاه متناسب با شرایط تکنولوژی روز نداریم و افزون بر این مراکز به روز تعمیرات هم وجود ندارد.

وی اظهار داشت: استهلاک بالا هزینه‌های تولید را افزایش داده و قدرت رقابت را کم می‌کند که در این باره راهکار‌هایی هم ارائه شده، اما هنوز تحولی در آن ایجاد نشده است.

پروین با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی نوسازی ناوگان باید مدنظر قرار گیرد، بیان داشت: فاصله زیاد استان تا مرکز کشور و دوری از بنادر و نبود حمل‌ونقل ریلی سبب شده که در برخی موارد هزینه‌های حمل‌ونقل از قیمت ماده معدنی حمل شده بیشتر تمام شود.

وی افزود: از نظر زیرساختی نیز باید جاده میان شهرستان نهبندان و کرمان بازگشایی تا مشکلات مسیر طولانی رفع شود.

وی تسهیلات بانکی را دیگر چالش پیش‌روی معدن‌کاران عنوان و تصریح کرد: معادن برای تأمین وثیقه مشکل داشته و بانک‌های استان پروانه‌های معدنی رابه عنوان وثیقه نمی‌پذیرند.

به گفته وی صندوق بیمه هم بنا به مصوبه شورای پول و اعتبار محدودیت سقف پرداخت به اشخاص حقیقی را دارد.

نایب رئیس خانه معدن خراسان‌جنوبی ادامه داد: کمبود نیروی متخصص، کمبود مراکز تعمیرگاهی، تأمین زیرساخت‌هایی نظیر آب و برق و تعلل در پروژه‌های در حال اجرا از دیگر مشکلات پیش‌روی معدن‌کاران فعال در استان است.

معادن خراسان‌جنوبی نیازمند سیاست هدفمند

همت همگانی

پروین با تأکید بر این که برای رفع مشکلات و جذب سرمایه‌گذار در حوزه معدن نیاز به همت همگانی از سوی مسوولان وجود دارد، گفت: باید تنوع پرواز‌ها در فرودگاه بیرجند برقرار و این که سرمایه‌گذار برای یک سفر به استان چند روز معطل شود، توجیه ندارد و بیشتر به دفع سرمایه‌گذار منجر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بازرگانی و بازاریابی هم چالش‌های بسیاری وجود دارد، اضافه کرد: نیاز بوده اتاق بازرگانی در این زمینه ورود کند.

توجه بیشتر به ظرفیت‌ها

نایب رئیس خانه معدن خراسان‌جنوبی با تأکید بر این که در گزارشات رسانه‌ها صحبت از چالش‌ها به مسوولان برای برنامه‌ریزی بهتر کمک می‌کند، افزود: نیاز داریم به توانایی‌ها و قابلیت‌ها هم توجه شود که در این رابطه باید صدا و سیمای استان ورود کند و با ساخت مستند در جذب سرمایه‌گذار در این حوزه کمک کند.

پروین تأکید کرد: در حوزه اطلاع‌رسانی حتی امامان جمعه هم می‌توانند ورود کرده و در تریبون‌های نماز جمعه به بیان قابلیت‌های معدنی استان بپردازند.

به گفته وی در شهر‌ها حتی شهرداران می‌توانند از نماد‌های معدنی در میدان‌ها استفاده و حتی از ضایعات و لاشه‌های معدنی را برای سنگ فرش فضا‌های سبز استفاده کرده تا یک نفر که از خارج استان وارد می‌شود این حس به وی منتقل که این استان یک استان معدنی است و با ایجاد این موج‌ها می‌توان سرمایه‌گذاران بیشتری را به این سمت ترغیب کرد.

نایب رئیس خانه معدن خراسان‌جنوبی ادامه داد: با توجه به اینکه یک معدن می‌تواند زمینه اشتغال افراد زیادی را فراهم کند باید خیران هم ورود کرده و به معنای واقعی باید حاکمیت درگیر این موضوع شود.

پیشنهادات

به گفته این فعال حوزه معدن، معادن زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار دارند که با توجه به درگیری بالای این حوزه و تحت پوشش قرار دادن حوزه‌های وسیع و گسترده نیاز بوده که معدن از این حوزه جدا و مستقل شود.

پروین همچنین با پیشنهاد اینکه استاندار باید در کنار معاونت اقتصادی، مشاور معدنی هم داشته باشد تا این فرد بتواند با ارتباطی که دارد موانع و مشکلات را بی‌واسطه به بالاترین مقام استان برساند و راهکار ارائه کند، گفت: این گونه جریان‌سازی‌ها می‌تواند منجر به رشد و توسعه شود.

وی با اشاره به اینکه همیشه گفته شود خراسان‌جنوبی محروم بوده جالب نیست، خاطرنشان کرد: نیاز است برای رفع این محرومیت یک تحول و تحرک عملی هم صورت پذیرد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده