تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۱۸
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۲۶۱۶۰۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار در دیدار سفیر قرقیزستان:

معادن خراسان جنوبی فرصتی برای توسعه ارتباطات با قرقیزستان است

‌می‌متالز - استاندار خراسان جنوبی گفت: ظرفیت‌های فراوان این استان در حوزه معادن و فرآوری مواد معدنی، فرصتی برای توسعه ارتباطات با کشور قرقیزستان است.

به گزارش می‌متالز، "جواد قناعت" در دیدار "تورداکن سی دیکف" سفیر قرقیزستان در تهران افزود: خراسان جنوبی به جهت ساختار زمین‌شناسی ویژه‌ای که دارد، از حدود ۵۰ نوع ماده معدنی متنوع برخوردار است.

وی با بیان اینکه بنا به اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۱۱ درصد ذخایر قطعی معدنی ایران در خراسان جنوبی قرار دارد گفت: زغال‌سنگ، منیزیت، خاک‌های صنعتی، سنگ‌های تزئینی، بنتونیت، سنگ آهن، مرمریت، طلا، مس و پتاس از مهمترین مواد معدنی این استان است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در گستره وسیع جغرافیای خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران، ذخایر معدنی فراوانی وجود دارد که اغلب در نوع خود کم‌نظیر و گاهی بی‌نظیر است.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های بالقوه استان در زمینه ذخایر معدنی، موضوع فرآوری این ذخایر از برنامه‌های اولویت دار ما در خراسان جنوبی است.

قناعت با اشاره به پیشینه اقدامات کشور قرقیزستان در زمینه بهره‌برداری از معادن و فرآوری ذخایر معدنی گفت: این تجربه و توان می‌تواند در استان خراسان جنوبی نیز استفاده شود.

وی از ظرفیت‌های کشاورزی خراسان جنوبی گفت و خاطرنشان کرد: تولید محصولات باکیفیت زرشک، زعفران و عناب از مهمترین فرصت‌های کشاورزی این استان است.

استاندار خراسان جنوبی ضمن دعوت از سفیر، رایزن اقتصادی، سرکنسول و هیات‌های تجاری قرقیزستان برای سفر به خراسان جنوبی افزود: بازدید میدانی از ظرفیت‌های استان و رایزنی فعالان بخش خصوصی دو کشور از مهمترین برنامه‌هایی است که می‌تواند در این سفر رقم بخورد.

سفیر قرقیزستان در ایران نیز ضمن اعلام آمادگی برای سفر به خراسان جنوبی گفت: علاقمندیم تبادلات تجاری این کشور را از طریق خراسان جنوبی گسترش دهیم.

تورداکن سی دیکف افزود: خواهرخواندگی یکی از استان‌های کشور قرقیزستان با خراسان جنوبی هم می‌تواند به توسعه تعاملات بینجامد.

این دیدار با حضور رایزن اقتصادی و سرکنسول قرقیزستان و نیز مدیرکل دفتر امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری و نماینده وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی انجام شد.

استاندار خراسان جنوبی پیش از این در تهران با سفرای کشور‌های تاجیکستان، ترکمنستان و گرجستان نیز دیدار و گفتگو کرد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان جنوبی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده