تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۵۴
بازدید: ۳۶۲
کد خبر: ۲۰۰۴۶۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

صنایع کشورمان نباید وابسته به مواد اولیه کشور ترکیه باشند

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه "عمده خاک معادن سرب و روی استان از کشور ترکیه وارد می‌شود" گفت: صنایع کشورمان نباید وابسته به مواد اولیه کشور ترکیه باشند.

به گزارش می‌متالز، مصطفی طاهری اظهار داشت: بحث ورود موقت مقوله‌ای است که در راستای سیاست جلوگیری از صادرات مواد اولیه خام شکل گرفته و بر اساس آن تولیدکننده داخلی مواد اولیه را بدون تخصیص ارز وارد می‌کند و پس از فرآوری صادر می‌کند که این اقدام شامل ارزش افزوده می‌شود.

وی تصریح کرد: به دلایل مختلفی نظیر کم بودن هزینه انرژی‌ها و یا نیروی کار به صرفه‌تر است که بحث فرآوری در این کشور انجام شود و بر اساس همین موضوع بحث صادرات به کشور‌های اطراف نظیر فرآوری روی برای کشور ترکیه رخ داده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه "صنعت سرب و روی دارای یک زنجیره است" افزود: اگر به هر دلیلی در واردات خاک و تامین مواد اولیه مشکلاتی رخ دهد این زنجیره به هم خواهد خورد.

وی با بیان اینکه "زنجان دارای معدنی بی‌نظیر در دنیا به نام "انگوران" است" گفت: به برکت معدن انگوران یکسری صنایع در استان شکل گرفته‌اند و تعداد آن‌ها به مرور زمان افزایش پیدا کرده است، با این حال متاسفانه معدن یک محدودیتی دارد و بی‌نهایت نیست.

طاهری خاطرنشان کرد: متاسفانه میزان خاک تولیدی با ظرفیت اشتغالی که وجود دارد همخوانی ندارد که همین موضوع دلیلی برای واردات موقت خاک شده است، اما باید این را در نظر بگیریم که همه کشور‌های دنیا به دنبال این موضوع هستند و حتی کشوری مانند عراق که تازه از بند جنگ رها شده است به سمت فرآوری رفته است.

وی افزود: بر این اساس ما در زمان احداث صنایع باید در نظر بگیریم که نباید وابستگی به واردات داشته باشیم چراکه اگر کشوری دیگر تصمیم بگیرد صادرات خاک را متوقف کند ما دچار مشکل خواهیم شد. به طور مثال همین کشور ترکیه اگر روزی تصمیم بگیرد صادرات خاکش را به ما ممنوع کند بسیاری از صنایع وابسته ما دچار مشکل خواهند شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده