تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۳۹
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۲۰۱۳۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

خود تعریفی جدید همتی و ادعای حمایت از بورس با پرهیز از افزایش نرخ سود

‌می‌متالز - رئیس بانک مرکزی در خود تعریفی جدیدی از ارزیابی مثبت اقدامات دو ساله، مدعی شد در حد توان از بازار سهام حمایت و حتی از افزایش نرخ سود پرهیز کرده است.

به گزارش می‌متالز، عبدالناصر همتی که سابقه خود تعریفی چند باره دارد در نشست پایان سال با مدیران بانک مرکزی با اشاره به اینکه دو سال گذشته سخت‌ترین و بی سابقه‌ترین شرایط از نظر فشار‌های اقتصادی و سیاسی بوده، گفت: علی رغم تمام فشار‌ها و محدودیت‌ها عملکرد مجموعه بانک مرکزی در بخش‌های مختلف قابل دفاع است.

وی افزود: در حالی که تعهد بانک مرکزی برای تامین ارز در سال جاری حدود ۸ میلیارد دلار بود، اما ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز ترجیحی تامین کرده و نرخ‌های کنونی ارز در بازار ناشی از عدم اطمینان و انتظارات است و چنین نخواهد ماند. در صورت دسترسی به منابع ارزی، توان کاهش قیمت و ثبات بیشتر بازار ارز وجود دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: کنترل ریال در راستای مقابله با پولشویی از افتخارات بانک مرکزی است که اگر انجام نمی‌شد و سامانه‌های مرتبط توسعه نمی‌یافت، تخلفات متعدد در حوزه‌های مختلف انجام و کنترل بازار ارز بسیار مشکل می‌شد. طی دو سال گذشته همزمانی انتظارات تورمی، رکود ناشی از کرونا و شوک ارزی، تصمیم گیری در حوزه سیاست پولی را بسیار دشوار کرد، اما با اتخاذ تدابیر مناسب در پرداخت تسهیلات کرونا و حمایت از صنایع و جهش تولید عملکرد موفقی رقم خورد.

همتی عنوان کرد: زمانی متوسط درآمد نفتی بین ۴۰ تا ۶۰ میلیارد دلار بود، اما مجموع دو سال گذشته کمتر از ۲۰ میلیارد دلار بوده و مخارج ارزی با آن اداره شده است. مقابله با رانت خواری از اهداف بوده و طی این مدت ارزپاشی صورت نگرفته و میزان ذخایر ارزی نسبت به گذشته افزایش یافته است. ناترازی‌های سیستم بانکی سابقه چندین ساله دارد و مقایسه وضعیت کنونی با دو سال قبل از دستاورد‌های مهم در این خصوص است. شفاف سازی موجب تخریب از سوی مخالفان می‌شود، اما تخریب پذیرفته شد تا در راستای منافع و مردم، اقدامات اصولی انجام شود.

وی با بیان اینکه هشدار‌های لازم را در خصوص روند بازار سرمایه داده بود، اضافه کرد: بانک مرکزی در حد توان از بازار سهام حمایت کرده که بخشی از تشدید رشد نقدینگی هم از آن سرچشمه گرفته است و حتی در سیاست‌های پولی به دلیل برخی ملاحظات ازجمله بورس از افزایش نرخ سود پرهیز کرده است. بانک مرکزی در تصمیمات مجموعه اقتصاد را در نظر گرفته و سیاست‌های پولی را با مجموع ملاحظات دنبال کرده است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده