تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۱۹
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۲۰۱۳۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ربیعی برای چندمین بار مدعی شد:

تکذیب جبران کسری درآمد دولت از بورس و تحقق ۸۹ درصدی منابع بودجه

‌می‌متالز - سخنگوی دولت برای چندمین بار مدعی شد تامین کسری درآمد‌ها از بازار سرمایه، شائبه‌ای بیش نیست و بیش از ۸۹ درصد منابع بودجه محقق شده است.

به گزارش می‌متالز، علی ربیعی در نشست خبری هفتگی درخصوص موضوع ایران و برجام اعلام کرد: در روز‌های گذشته روابط خارجی ایران یکی از مهمترین مقاطع تاریخ سیاسی را پشت سر گذاشت. موضوع برجام در کانون تماس‌های مفید و سازنده بین المللی رییس جمهور و برخی همتایان بود.

بدون شک برجام بزرگترین اتفاق سیاسی در دهه‌های اخیر و یک دستاورد ملی بوده که هرچند به دلیل آنکه دیوانه‌ای سنگی به چاه انداخت و از برجام خارج شد و انتفاع مردم ایران از لغو تحریم‌ها را به تعویق انداخت، اما به زودی این اختلال به پایان خواهد رسید و دولت آمریکا به راه درستی که آن را ترک کرده بازخواهد گشت.

برجام نقطه عطفی در تاریخ صلح جویی و تدبیر ایران است جایی که حفظ تمامیت ارضی و ضمن نگه داشتن دستاورد‌های صنعت صلح آمیز هسته‌ای برای پایان دادن به تحریم‌های چندجانبه و مستظهر به قطعنامه‌های شورای امنیت اقدام کرد. موضع برتر اخلاقی و حقوقی بعد از خروج آمریکا از برجام بدون این نتایج و دستاورد‌ها و دفاع از حقوق مردم ایران در لغو تحریم‌های غیرقانونی با تکیه بر قطعنامه شورای امنیت ملل متحد حاصل نمی‌شد. در تداوم این تلاش‌ها و در نتیجه رایزنی‌های وزارت خارجه، خوشبختانه قطعنامه جدیدی که قرار بود علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی به تصویب برسد، کنار گذاشته شد.

برجام تنها راهی است که تامین کننده صلح در جهان و تضمین کننده منافع همه کشور‌ها و یک مصوبه قانونی بین‌المللی است که آمریکا چاره‌ای جز تن دادن به قانون ندارد. به کاخ سفید توصیه می‌شود همان طور که ترامپ به یک‌باره از برجام خارج شد، بی قید و شرط به برجام بازگردند و بیشتر از این راه را برای دیپلماسی سخت و پیچیده نکند. در ۴ سال گذشته راه دپپلماسی باز بوده و امروز طرفی که باید اولین قدم را در راه دیپلماسی بردارد آن‌ها هستند.

آمریکا در موضعی نیست که برای انجام تعهدات بین المللی شرط تعیین کند. برخلاف آمریکا که از بازگشت به برجام طفره می‌رود ایران آماده است هرچه سریعتر و همگام با دیگر اعضای برجام به همه تعهدات عمل کند. تنها راه احیای برجام لغو تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به انجام کامل تعهدات است. اگر آمریکا به راهی غیر از این می‌اندیشد، تنها زمان ارزشمندی را تلف می‌کند که می‌تواند منافع دو کشور را به جلو پیش ببرد البته در آینده نزدیک دولت آمریکا توانایی تشخیص سیاست درست را بدست خواهد آورد.

ایران آماده تبادل زندانیان با آمریکا است

از هر ابتکار دیپلماتیکی که بتواند این روند را تسریع کند استقبال می‌شود. جامعه بین المللی منتظر است صداقت شعار دولت آمریکا یعنی بازگشت آمریکا به جهان را با بازگشت به برجام ارزیابی کند. ایران آمادگی دارد همه زندانیان را مبادله کند اگر تاکنون این اتفاق تا الان نیفتاده به دلیل عدم آمادگی دولت آمریکا بوده است. هرچند که شاید در مقایسه با گذشته امید‌های تازه‌ای برای آزاد شدن گروگان‌های ایرانی در زندان‌های آمریکا که در صورت تحقق با حسن نیت مواجه خواهد شد، بوجود آمده باشد.

آخرین خبر‌ها از آزاد سازی منابع ارزی ایران در عراق

اخیرا رییس بانک مرکزی جلسات متعددی را با مقامات عراقی و بانک مرکزی عراق برگزار کرده و ساز و کار‌های مناسب استفاده از منابع موجود که دولت آمریکا مانع برداشت این منابع شده بود را در دستور کار قرار داده و مقرر شده این منابع با توجه به مصارف و نیاز‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

دولت جدید آمریکا نیز فشار‌های بی رحمانه دولت ترامپ برای دستیابی ایران به منابع و دارایی‌ها در سایر کشور‌ها را کاسته و ظاهرا این امر به مقامات برخی از این کشور‌ها اطلاع داده شده است. اما این اقدامات ناکافی است. دولت ایران بدون تردید تلاش خواهد کرد تا آخرین سنت از حقوق ملت ایران را آزاد کند و باید بتواند همانند همه کشور‌ها آزادانه تجارت کند و به منابع مالی دست یابد.

از آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، ادعا‌های زیادی علیه دولت و وزارت نفت مطرح می‌شد مبنی بر اینکه وزارت نفت یا مخصوصا تحریم‌های نفتی را دور نمی‌زند یا توان این کار را ندارد. چند سال اخیر فضای روانی مملو از این اتهامات بی اساس و نگرانی آور از سوی کسانی که هیچگاه از حرف‌ها هیچ کس حساب کشی نمی‌کند، است. این ادعا‌ها که اغلب از جانب مخالفان سیاسی دولت مطرح می‌شد کار را به جایی رساند که عده‌ای ادعا کنند اگر نفت به آن‌ها داده شود توان دور زدن تحریم و فروش نفت را دارند.

عده‌ای هم نزد مقام‌های عالی رتبه این ادعا‌های عجیب را مطرح می‌کردند به همین دلیل وزارت نفت اعلام کرد هرکس مدعی است می‌تواند نفت بفروشد قرارداد ببندد و هر میزان نفت که می‌خواهد ببرد. پس از این اعلام آمادگی وزارت نفت، مدعیان یکی پس از دیگری جا زدند. معلوم شد که این افراد بدون محاسبه و با دانش کم ادعا داشتند یا تحریک شده توسط رابطه‌هایی بودند که به قصد فریب و شناسایی کانال‌های فروش نفت ایران به میدان آمده بودند.

تمام این‌ها در حالی بود که وزارت نفت با حوصله و درایت مشغول ایجاد و شناسایی کانال‌های جدید فروش نفت بود که این تلاش‌ها به ثمر نشست و دولت موفق شد علاوه بر فروش نفت اجازه ندهد حتی یک دلار از پول نفت ناپدید شود. یعنی همان اتفاقی که در زمان برخی مدعیان دور زدن تحریم‌ها روی داد.
با قاطعیت تمام هیچ یک از مدعیان دور زدن تحریم نتوانستند حتی یک بشکه نفت بفروشند و تمام عملیات فروش نفت در شرایط تحریمی توسط دولت و وزارت نفت صورت گرفت.

شائبه تامین کسری درآمد دولت از بازار سرمایه

تامین کسری درآمد دولت از بازار سرمایه، شائبه‌ای بیش نیست. منابع بودجه دولت از سه بخش اصلی درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه گذاری و واگذاری دارایی مالی تشکیل می‌شود. بررسی منابع مالی دولت در یازده ماهه سال جاری بیانگر آن است که بیش از ۸۹ درصد از منابع قانون بودجه سال ۹۹ محقق شده که بخشی از این عدم تحقق مربوط به مشکلات ناشی از تحریم نفتی است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده