تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۴۲
بازدید: ۲۷۷
کد خبر: ۲۰۲۰۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
خوانساری مطرح کرد:

رشد ۶۶ درصدی قیمت کالا‌های اساسی با وجود تخصیص ۱۱ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰

‌می‌متالز - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران می‌گوید مواد غذایی و کالا‌های اساسی با وجود تخصیص ۱۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی رشدی ۶۶ درصدی داشته‌اند.

به گزارش می‌متالز، مسعود خوانساری با بیان این مطلب افزود: طی ۶ سال گذشته، همواره اتاق بازرگانی تاکید داشته که برای سالم‌سازی و بهبود شرایط اقتصادی کشور ضرورت دارد که ارز تک نرخی شود، زیرا هرگونه ارز دو نرخی باعث ایجاد رانت و فساد می‌شود.

وی با انتقاد از تداوم تخصیص ارز ترجیحی به ۵ قلم کالای اساسی در بودجه ۱۴۰۰ و تصویب آن در دولت و مجلس، اظهار داشت: براساس آماری که مرکز آمار ایران اعلام کرده، امسال و برای تامین کالا‌های اساسی و مواد غذایی، ۱۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی اختصاص یافته، ولی باز هم شاهد هستیم که شاخص قیمت در زمینه مواد غذایی و کالا‌های اساسی طی سال جاری ۶۶ درصد رشد داشته است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: آمار‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهند با وجودی که ارز ارزان و ۴۲۰۰ تومانی را برای تامین کالا‌های اساسی اختصاص داده‌ایم، ولی کالا‌های اساسی با رشد قیمتی ۶۶ درصدی به دست مصرف کننده نهایی رسیده‌اند.

خوانساری تصریح کرد: اتاق بازرگانی و بسیاری از اقتصاددان‌ها اعتقاد دارند برای کمک به افراد ضعیف در جامعه بهتر است دولت یارانه اختصاص داده شده در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی را به صورت مستقیم و نقدی در اختیار افراد قرار دهد، زیرا به این صورت، عدالت بهتر اجرا شده و از رانت و فساد جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه ارز چند نرخی باعث بهم ریختگی در تولید و اقتصاد می‌شود، افزود: سال آینده نیز در کشور ارز دو نرخی خواهیم داشت هرچند که انتظار ما از مجلس این بود که تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را مصوب نکند.

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده