تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۵۲
بازدید: ۲۸۹
کد خبر: ۲۰۲۳۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تولید ۱ میلیون و ۳۳۰ هزار تن محصول در سال جهش تولید/ سیمان داراب رکورد تولید و تحویل ۱۰ ساله خود را جابه جا کرد

‌می‌متالز - کارخانه سیمان داراب با تولید حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن کلینکر و تحویل بالغ بر ۱ میلیون و ۳۳۰ هزار تن سیمان و کلینکر در سال۹۹، رکورد ۱۰ سال گذشته خود را شکست.

به گزارش می‌متالز، سیمان داراب از سال ۱۳۸۲ با ظرفیت تولید ۳ هزار تن کلینکر در روز فعالیت خود را آغاز نموده در سال ۱۳۸۵ افزایش ظرفیت ۲۰ درصدی داشته است؛ این شرکت از روز‌های نخست راه اندازی، با درایت مدیران و همت کارکنانش، همواره موفق گردیده رکورد‌های جدیدی در حوزه‌های مختلف ثبت نماید.

احداث کارخانه کربنات کلسیم رسوبی و آهک هیدراته با سرمایه‌گذاری سیمان داراب


مدیرعامل شرکت سیمان داراب که در مراسم کلنگ زنی کارخانه کربنات کلسیم رسوبی و آهک هیدراته این شرکت سخن می‌گفت، اظهار کرد: این کارخانه در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و با ظرفیت ۴۰ هزار تن در سال، با اعتباری افزون بر ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال با سرمایه گذاری شرکت سیمان داراب راه اندازی می‌شود.

حمیدرضا متقاعدی گفت: با بهره برداری از این کارخانه، ۵۵ نفر به صورت مستقیم وارد چرخه اشتغال خواهند شد.

مدیرعامل شرکت سیمان داراب با بیان اینکه پیش بینی شده ۷۰ درصد از محصولات کربنات کلسیم رسوبی این مجموعه معدنی در زمره صادرات قرار گیرد، خاطرنشان ساخت: ۳۰ درصد از محصولات کربنات کلسیم رسوبی این شرکت نیز به مصارف داخلی کشور اختصاص داده خواهد شد.

وی تاکید کرد: کربنات کلسیم رسوبی (PCC) تولیدی، به طور عمده در صنایع دارویی، مقوایی و کاغذ همچنین صنایع لاستیک و پلاستیک کاربرد دارد.

تولید ۱ میلیون و ۳۳۰ هزار تن محصول در سال جهش تولید/ سیمان داراب رکورد تولید و تحویل ۱۰ ساله خود را جابه جا کرد

ارزآوری ۱۰ میلیون دلاری از تولید کربنات کلسیم برای کشور

وی ادامه داد: این طرح به دلیل صادراتی بودن کربنات کلسیم رسوبی، سالیانه حدود ۱۰ میلیون دلار ارز آوری دارد و در زمینه محصولات داخلی نیز منشا صرفه جویی ۵ میلیون دلاری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان داراب از ظرفیت‌های بسیار خوب معدنی برخوردار است، اظهار داشت: شناسایی معادن و اکتشافات در این شهرستان، منجر به توسعه پایدار و اشتغال جوانان جویای کار این شهرستان خواهد شد.

ثبت بیشترین میزان تولید و تحویل در محصولات داخلی و صادراتی


مدیرعامل شرکت سیمان داراب، ضمن قدردانی از تلاش‌های کارکنان این مجموعه صنعتی متذکر شد: براساس برنامه‌ریزی کلان این شرکت در سال جهش تولید، موفق گردید دین خود را به کشور، صنعت سیمان همچنین بازار‌های منطقه‌ای ادا نماید؛ متقاعدی مهمترین رویکردی که منجر به تداوم این دستاورد‌ها می‌گردد را ترویج و تثبیت فرهنگ یادگیری در سازمان دانست.

وی با اشاره به آسیب‌هایی که با شیوع کرونا بر پیکر صنایع و کارخانجات تولیدی وارد شده است یادآور شد: کنترل ویروس کرونا در مجموعه‌ای که بیش از ۴۰۰ نفر در شبانه روز به صورت تجمعی در آن مشغول به فعالیت هستند کاری دشوار است که با اتکال به خداوند متعال و با تلاش در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اقدامات کارشناسی به موقع، مانع از شیوع آن در این مجموعه شده و چرخه کار و تولید در سیمان داراب متوقف نشد.

سیاست آگاهانه با حمایت از سازندگان داخلی


عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ایران، افزود: یکی از اصلی‌ترین رویکرد‌های درازمدت سیمان داراب، اعمال سیاست آگاهانه و حمایت از سازندگان داخلی به منظور بالا بردن سهم داخلی سازی قطعات صنعت سیمان می‌باشد.

به گفته متقاعدی، ساخت روتور سنگ شکن به عنوان اولین نمونه از این محصول در اندازه صنعتی، به عنوان آخرین نمونه از این دستاورد‌ها است که در حال حاضر نیز بیش از یک سال از نصب و راه اندازی آن در کارخانه می‌گذرد.

وی یادآور شد: در راستای همین سیاست، پروژه حذف مازوت در کارخانه سیمان داراب بدون کمک از کارشناسان خارجی و با استفاده از دانش بومی و مشاوره متخصصان داخلی در سال ۹۷ به سرانجام رسیده و این مجموعه موفق گردید تا پایان سال ۹۷، میزان مصرف مازوت را در خط تولید خود به صفر برساند.

تولید ۱ میلیون و ۳۳۰ هزار تن محصول در سال جهش تولید/ سیمان داراب رکورد تولید و تحویل ۱۰ ساله خود را جابه جا کرد

نقش سیمان داراب در حفظ اشتغال پایدار در منطقه

مدیرعامل شرکت سیمان داراب با تاکید بر اینکه مجموع برنامه‌های مدون مدیریتی و اقدامات یاد شده، در نهایت منجر به ارزش آفرینی ساراب به عنوان نماد سیمان داراب در بازار بورس شده، اضافه کرد: این شرکت موفق شده با جلب رضایت سهامداران و ذی‌نفعان خود، در سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور و صنعت سیمان، با حفظ سطح اشتغال پایدار، نقش بسزایی در حمایت از جامعه کارگری و سبد معیشتی آنان داشته باشد.

دبیر کارگروه استان‌های فارس و بوشهر در انجمن صنفی صنعت سیمان، مهمترین مشکل کنونی صنعت سیمان را عدم متناسب سازی قیمت سیمان با افزایش بهای تمام شده این محصول دانست و معتقد است در صورت عدم اصلاح قیمت سیمان، کارخانه‌های سیمان با مشکلات جدی در حوزه تولید مواجه خواهند شد.

وی ادامه داد: مشکل دیگر در حال حاضر، مساله حامل‌های انرژی است؛ هر ساله به منظور جلوگیری از قطع گاز خانگی هم‌وطنان در اثر کاهش فشار ناشی از افزایش سرانه مصرف در فصول سرد سال، ما شاهد قطع اجباری گاز کارخانه‌ها هستیم.

مدیرعامل شرکت سیمان داراب، در رابطه با قطع اجباری گاز کارخانه‌ها متذکر شد: این موضوع مشمول مجموعه‌هایی نظیر سیمان داراب که میزان مصرف مازوت را به صفر رسانده نیز می‌شود.

وی جایگزین نمودن مازوت برای سوخت کارخانجات را عامل تحمیل هزینه‌های مضاعف بر صنعت دانست که به عنوان یک سیاست بالادستی، لازم الاجرا است.

متقاعدی اضافه کرد: انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان براساس تجارب هر ساله، پیگیری مستمری به منظور تامین مازوت مورد نیاز برای حمل و ذخیره سازی در کارخانه‌ها، قبل از شروع فصل سرما نمود تا از این طریق، راه برای اجرای این سیاست دولت با کمترین هزینه و حاشیه‌های جانبی، هموار شود.

مدیرعامل شرکت سیمان داراب تصریح کرد: علیرغم همه این اقدامات، متاسفانه ما شاهد تکرار این روند همچون سال‌های گذشته بودیم؛ افزون بر اینکه با کمبود گاز و تاثیر مستقیم بر عملکرد نیروگاه‌های برق، امسال مشکلات تامین برق در فصول سرد سال نیز بر سایر موارد افزوده شد.

او ادامه داد: این در حالی است که به دلیل افزایش درخواست حمل مازوت در یک بازه ۳ ماهه در سطح کشور، کمبود ناوگان حمل و نقل نیز بر این مشکلات اضافه و در نتیجه ما شاهد خاموش شدن برخی از کوره‌های کارخانه‌های سیمان یا کاهش محصول تولیدی به منظور حمایت از بخش برق خانگی بودیم که بخشی از مشکلات ناشی از این موضوع، همچنان در سطح بازار قابل مشاهده است.

قیمت‌گذاری دستوری، همچنان پابرجا است


مدیرعامل سیمان داراب گفت: در حال حاضر علی رغم افزایش تولید ۲۰ درصدی صنعت سیمان به علت قیمت پایین آن، مصارف این محصول بالا رفته است؛ به طور مثال با افزایش قیمت محصولاتی از قبیل فولاد دیگر اجرای اسکلت‌های فلزی مقرون به صرفه نبوده و جای خود را به اسکلت بتنی داده است و موارد دیگر از این نوع، باعث افزایش تقاضای غیرمعمول و ایجاد بازار غیرمتعارف شده که در این بازار در حال حاضر هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده واقعی متضرر شده اند.

این شرکت، به منظور فائق آمدن بر مشکلات حوزه حمل و نقل و ایجاد شرایط باثبات در فرآیند توزیع و تحویل محصول خود، اقدام به راه اندازی شرکت حمل و نقل باربری امید نموده است که در حال حاضر با ۷۰ دستگاه تریلر از انواع کفی و بونکر، یکی از شرکت‌های توانمند در حوزه حمل و نقل محسوب و بازوی اصلی سیمان داراب برای کاهش اثرات منفی حاشیه‌ها و مشکلات حمل و نقل در بازار‌های داخلی و بنادر صادراتی، محسوب می‌شود.

شایان ذکر است که سیمان داراب در سال ۹۹ موفق به کسب عنوان واحد نمونه صنعتی استان فارس، دریافت تقدیرنامه ۵ ستاره جایزه ملی تعالی بهره وری سازمان ایمیدرو و دریافت تقدیرنامه موفقیت در کنترل شیوع کرونا شده است. سرمایه گذاری و آغاز احداث کارخانه محصولات آهکی، از آخرین پروژه‌های افتخارآفرین سیمان داراب در سال جهش تولید به شمار می‌رود.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده