تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۱۳
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۲۰۲۶۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناسان بازار مطرح کردند؛

اوراق حامی؛ اهرمی کمکی برای بازار سهام

‌می‌متالز - عرضه اوراق اختیار فروش تبعی با هدف حمایت از سهامداران خرد از روز گذشته در بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد. این تصمیم از نخستین دقایقی که رسانه‌ای شد، اقبال فعالان بازار را با خود به همراه آورد و کارشناسان، آن را به نوعی بیمه کردن سرمایه سهامدارانی دانستند که ارزش پرتفویی کمتر از ۱۰ میلیون تومان دارند.

به گزارش می‌متالز، در خصوص عرضه اوراق اختیار فروش تبعی حامی ۱۴۰۱ و اثرات آن بر کلیت بازار با کارشناسان و فعالان این بازار به گفتگو نشسته است.

سرمایه گذاری بلند مدت، هدف اصلی اوراق حامی

سرپرست معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، تاکید طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد را بر ایجاد دید بلند مدت برای سرمایه گذاری دانست.

محسن خدابخش اظهار داشت: کسانی که وارد این طرح شوند، قاعدتا از یک بازدهی حداقل ۲۵ درصدی برخوردار خواهند بود و اگر هم در سررسید اردیبهشت۱۴۰۱ بازدهی بیشتری داشته باشند، متعلق به خود آن‌ها خواهد بود. به گفته خدابخش، در اردیبهشت ۱۴۰۱ اگر ارزش دارایی پرتفوی این سهامداران خرد کمتر از ارزش دارایی‌ها به اضافه ۲۵ درصد بود، مابه التفاوت آن به همه این افراد پرداخت خواهد شد.

افزایش ضریب نفوذ بازار با عرضه اوراق حامی

مدیرعامل کارگزاری بانک سپه، ایده‌ها و ابتکاراتی همچون عرضه اوراق اختیار فروش تبعی حامی ۱۴۰۱ را در راستای افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه و فراگیری آن ارزیابی کرد.

عظیم ثابت اظهار داشت: با این تصمیم، سیاستگذار به سهامداران خرد اطمینان می‌دهد که اگر در یک بازه یک ساله و بالاتر سهامداری کنند، از بازدهی مناسبی برخوردار خواهند بود. به گفته مدیرعامل کارگزاری بانک سپه، این امکان، آپشنی را در اختیار می‌گذارد تا سرمایه گذار نگران صف‌های فروش و کاهش ارزش منابع خود نباشد.

سیگنال مثبت به بازار

طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد، اهرمی کمکی برای بازار سهام خواهدبود و اگر بورس روند منطقی خود را طی کند ریزشی بیش از این نخواهد داشت.

حمید فهیمی ضمن بیان این مطلب گفت: طرح‌ها و مصوباتی که سازمان بورس به تازگی وضع کرده، همه در راستای حفظ سرمایه سهامداران است؛ چرا که فروش در قیمت‌های پایین هیچ توجیه منطقی ندارد.

وی ادامه داد: این مصوبات را می‌توان یک سیگنال مثبت به بازار دانست، اما برخی سهامداران به این موضوعات توجهی ندارند و همان گونه که در زمان سبز پوش بودن بازار، خرید‌های هیجانی داشتند هم اکنون هم فروش‌های به دور از منطق دارند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به نظر می‌رسد فروش سهم در قیمت‌های فعلی، هیچ منطقی ندارد و سهامداران با این اقدام زیان را به جان می‌خرند؛ در صورتی که بورس، بازاری بر پایه نوسان است و سرمایه گذاری بلند مدت در آن بازدهی قابل توجهی خواهد داد.

حمایت از سهامداران حقیقی، الگوی رفتاری نهاد ناظر

تجربه حمایت از سهامداران حقیقی در برهه‌های زمانی تأثیرگذار یکی از الگو‌های رفتاری نهاد ناظر است.

همایون دارابی، مدیرعامل شرکت سبدگردان داریوش بیان کرد: مصوبه اخیر شورای عالی بورس در خصوص حمایت از سهامداران حقیقی، مصوبه بسیار خوبی است. این تصمیم می‌تواند بازدهی را برای سرمایه گذاران تثبیت کند و آن‌ها را از نگرانی‌های فعلی رها کند.

وی افزود: این روند حمایتی در واقع ریسک چندانی نیز برای ناشر اوراق نخواهد داشت به این دلیل که بازار در نهایت تا سال ۱۴۰۱ بازدهی بیشتری از ۲۰ درصد خواهد داشت و به همین دلیل سهامداران می‌توانند بااطمینان از این مصوبه استفاده کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: سهامداران باید حتما این موضوع را مد نظر داشته باشند که بازار سرمایه حتی با شرایط فعلی، نسبت به دیگر بازار‌های موازی در طولانی مدت، سود بیشتری خواهد داشت.

بازگشت اعتماد به بازار

مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار، ورود مستقیم صندوق‌های سرمایه گذاری به بازار سهام و طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد را اهرمی برای تقویت کل بازار دانست.

رضا اعجازی گفت: به دلیل نوع ورود افراد به بازار سرمایه یا تبلیغاتی که از بورس در سطح جامعه انجام شد، نوسانات این بازار آن چنان برای عموم جا نیفتاد؛ لذا برخی رفتار‌های هیجانی از خود نشان می‌دهند که نتیجه آن به بی اعتمادی در بازار منجر شده بود.

وی اظهار کرد: مصوباتی را که اخیرا سازمان بورس وضع و اجرا کرده، می‌توان ابزار‌های تقویتی کوتاه مدت دانست که استفاده از آن لازمه بازار است، شاید لزوما مکمل هم نباشند، اما یک مسکن یا آرامش مقطعی در بازار هستند و زمینه را برای بازگشت کامل تعادل در بازار هموار می‌کنند.

بیمه سرمایه سهامداران خرد

مدیر عامل شرکت سبدگردان سرآمد بازا گفت: تصمیم سازمان بورس در عرضه اوراق اختیار فروش تبعی حامی ۱۴۰۱ به نحوی بیمه کردن سرمایه متعلق به سهامداران با ارزش پرتفوی کمتر از ۱۰ میلیون تومان است.

امیرحمزه مالمیر، کارشناس بازار افزود: این تصمیم می‌تواند برای این دسته از سرمایه‌گذاران اطمینان خاطر ایجاد کند تا با هیجان نسبت به واگذاری سهام خود اقدام نکنند و همین امر عرضه را کاهش می‌دهد و باتوجه به تعداد بالای این سرمایه‌گذاران، می‌تواند به کاهش بار سامانه معاملات منجر شود.

وی ضمن توصیه به سرمایه‌گذاران به خویشتن‌داری و تامل در خصوص سرمایه‌گذاری و تحلیل سهام و سپس اخذ تصمیم، اظهار داشت: به نظر می‌رسد عملکرد شرکت‌ها با چشم‌انداز روشنی مواجه است و سال آتی عملکرد عمده شرکت‌ها با افزایش مناسبی روبرو خواهد بود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده