تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۷
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۲۰۲۶۹۸
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی اعلام کرد:

پتروشیمی و آلومینا چاره‌ای جز سرمایه گذاری در انتقال آب عمان را ندارند

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: با توجه به پیش بینی کسری آب در ۲۵ سال آینده برای خراسان شمالی، مجتمع‌های صنعتی پتروشیمی خراسان و آلومینای جاجرم برای ادامه حیات خود چاره‌ای به جز تامین آب پایدار از منابع آبی نا متعارف از جمله انتقال آب از دریای عمان را ندارند.

به گزارش می‌متالز، سید عقیل مرتضوی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی اظهار کرد: در نیمه نخست دهه ۹۰ وزارت نیرو نسبت به انجام مطالعات تامین آب استان‌های دچار تنش آبی از دریا‌های خزر و عمان اقدام کرد.

مرتضوی گفت: در سال ۹۴ وزارت نیرو طی مکاتبه‌ای از شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان شمالی درخواست کرد که این شرکت نیاز آبی صنایع استان را ارزیابی و گزارش دهد که در همین زمینه، نیازسنجی از آب مورد نیاز صنایع استان انجام و به وزارت نیرو اعلام شد.

وی در ادامه عنوان کرد: وزارت نیرو پس از پایان مطالعات و نیازسنجی‌های انجام شده، استان‌های هدف این طرح را اولویت بندی کرد که در همین راستا، استان‌های ساحلی در اولویت نخست طرح انتقال آب از دریای عمان به صورت بدون نمک زدایی و استان‌های غیر ساحلی در اولویت بندی دوم این طرح به صورت با نمک زدایی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه اجرای عملیات انتقال آب از دریای عمان به استان‌های غیر ساحلی از جمله استان خراسان شمالی بسیار پرهزینه است، عنوان کرد: قیمت تمام شده انتقال آب از ساحل دریای عمان به استان خراسان شمالی بسیار گران قیمت خواهد بود، بنابراین صرف این آب برای امور کشاورزی و شرب هیچ توجیه اقتصادی ندارد و انتقال آب برای صنایع بزرگ با درآمد بسیار بالا صرف شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی همچنین اظهار کرد: با توجه به اینکه منابع اعتباری دولت محدود است و توان اجرای عملیات انتقال آب از ساحل دریای عمان به استان‌های غیرساحلی را ندارد، دولت اعلام کرد که صنایع بزرگی که خواستار تامین این آب هستند، اعلام آمادگی کنند و هزینه‌های انتقال آب را بپردازند.

وی بیان کرد: در فاز نخست، انتقال آب از دریای عمان به استان کرمان برای صنایع بزرگ این استان با تشکیل یک شرکت هلدینگ و پرداخت هزینه‌های انتقال آب میسر شد و در حال حاضر نیز در فاز دوم، انتقال آب از دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه فاز دوم انتقال آب از دریای عمان به سه استان یاد شده در حال اجرا است، این امر فرصتی بسیار مناسب برای استان خراسان شمالی است که از این طرح برای دو صنعت پتروشیمی خراسان و آلومینای جاجرم بهره برداری کند.

مرتضوی خاطر نشان کرد: البته این شرکت در سال ۹۴ با نیازسنجی‌ای که انجام داد به این نتیجه رسید که این دو صنعت بزرگ استان توان خرید آب از دریای عمان را دارند، بنابراین این دو صنعت به وزارت نیرو معرفی شدند.

وی عنوان کرد: بنابراین در سال جاری این شرکت مطالبه انتقال آب از دریای عمان به خراسان شمالی را به استانداری اعلام کرد و استاندار نیز پیگیر شد تا خراسان شمالی مشمول اجرای این طرح قرار بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به ارزیابی‌های انجام شده، پیش بینی می‌شود که خراسان شمالی تا ۲۵ سال آینده با کسری آب مواجه شود و درصورتیکه از هم اکنون نسبت به تامین آب پایدار اقدام نشود، در زمان یاد شده، استان دچار مشکل جدی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی افزود: بنابراین دو صنعت پتروشیمی و آلومینا در استان نیز چاره‌ای به جز سرمایه گذاری در این زمینه را ندارند.

مرتضوی تصریح کرد: این دو صنعت باید نسبت به اجرای طرح‌های توسعه‌ای در واحد‌های خود و خرید آب از محل اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان اقدام جدی را انجام دهند.

منبع: عصر اترک

عناوین برگزیده