تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۱۷
بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۲۰۲۷۳۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولاد مبارکه طلایه‌دار «ما می‌توانیم»

‌می‌متالز - در این گزارش عملکرد فولاد مبارکه در سال ۹۹ را بررسی می‌کنیم. گروه فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین فولادساز ایران و خاورمیانه، در سال جاری، عملکرد مثبت و چشمگیری داشته است.

به گزارش می‌متالز، شرکت فولاد مبارکه از شرکت‌های پیشرو ایرانی است که در زمینه تولید ورق‌های فولادی فعالیت می‌کند. این شرکت با ماموریت ایفای نقش محوری در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور و ارتقای سطح فناوری صنعت فولاد، به عنوان سازمانی جهان تراز بیش از ۵۰ درصد از مصرف فولاد کشور را جهت استفاده در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک، صنایع فلزی سنگین و لوله‌های انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی، صنایع لوازم‌خانگی و الکتریکی و صنایع لوله و پروفایل تولید می‌کند.

فولاد یکی از ارکان اصلی و استراتژیک برای ایجاد ساختار صنعتی و توسعه هر کشوری به شمار می‌آید؛ از این رو می‌بینیم بسیاری از کشور‌های توسعه یافته و پیشرو در جهان درصدر تولیدکنندگان اول فولاد قرار گرفته‌اند که از نمونه‌های آن‌ها می‌توان به بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد دنیا یعنی چین اشاره کرد که در رتبه دوم اقتصاد بزرگ جهان قرار دارد.

اقدامات وسیع فولاد مبارکه برای صنعت کشور

کشور‌های در حال توسعه نیز در تلاش برای تولید فولاد در حجم بالا و افزایش تنوع در محصولات تولیدی خود هستند. ایران نیز که اکنون در میان تولیدکنندگان، برتر فولاد خام در جهان قرار گرفته است با کمک طرح‌های توسعه‌ای در این صنعت، طی چندسال اخیر توانسته به عنوان یکی از صادرکنندگان مطرح محصولات فولادی در منطقه و جهان تبدیل شود.

در این میان شرکت‌های بزرگ فولادی در ایران همچون شرکت فولاد مبارکه اقدامات وسیعی برای رسیدن به جایگاه فعلی صنعت فولاد کشور در جهان انجام داده است.

شرکت فولاد مبارکه که همواره از آن با عنوان فولاد صنعت‌ساز یاد می‌شود، فعالیت خود را از ۲۸ سال پیش آغاز کرده و اکنون با تولید ۷.۲ میلیون تن محصول، بخش عمده‌ای از تولید فولاد و تامین نیاز صنایع پایین‌دستی کشور را بر عهده گرفته است.

در واقع تولید این میزان محصول و همچنین متنوع بودن سبد محصولات تولیدی فولاد مبارکه سبب شده تا بسیاری از تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی فولاد همچون خودروسازان، لوازم‌خانگی، تولیدکنندگان لوله‌های قطور و ... از واردات مواد‌اولیه بی‌نیاز شوند.

بهتر است در اینجا نگاهی به تولید محصولات خاص این شرکت فولادی داشته باشیم. تولید تختال خاص برای انتقال نفت گوره به جاسک که به گفته مقام معظم رهبری، استراتژیک‌ترین پروژه دولت دوازدهم است، نمونه بارزی از توانمندی شرکت فولاد مبارکه در جهت صنعتی شدن و کم کردن وابستگی‌های ایران به دیگر کشور‌ها برای تامین این دست از فولاد‌های خاص است؛ چرا که به گفته وزیر نفت، تحریم‌ها مانع از فروش این نوع از تختال به ایران شد، اما شرکت فولادمبارکه در ۲ سال گذشته و با تلاش فراوان موفق به تولید این محصول شد.

همچنین تولید تختال با ضخامت ۳۰۰ میلی‌متر نیز یکی دیگر از افتخارات شرکت فولاد مبارکه بوده و قرار است تا از آن برای انتقال نفت از کف دریا استفاده شود. در واقع تولید انواع ورق‌های فولادی با ضخامت‌های مختلف در این شرکت فولادی باعث شده است واردات در این زمینه کاهش یابد.

بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در منطقه خاورمیانه

در واقع رسالت شرکت فولاد مبارکه بر این پایه بنا شده است که می‌تواند نیاز تمام صنایع کشور را تامین کند. زیرا شرکت فولاد مبارکه علاوه بر اینکه بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست با تولید بیش از ۱۱ میلیون تن در سال بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان شناخته شده است. این موضوع در حالی مطرح می‌شود که کشورمان در سال‌های گذشته به عنوان یکی از واردکنندگان محصولات فولادی به شمار می‌آمد، اما اکنون با توسعه و گسترش تولید به یکی از صادرکنندگان فولادی تبدیل شده است.

این باور که ما می‌توانیم در ایران با تکیه بر دانش، استعداد و توانمندی نیرو‌های متخصص تمامی نیاز صنایع را در کشور برطرف کنیم اکنون در شرکت فولاد مبارکه نه تنها یک شعار نیست بلکه به عمل تبدیل شده و به گفته مدیرعامل این شرکت، فولاد مبارکه طلایه‌دار شعار «ما می‌توانیم» است. از سوی دیگر شرکت فولاد مبارکه تنها فولادساز در ایران است که زنجیره کامل تولید فولاد از معدن سنگ‌آهن تا نورد گرم و سرد را در اختیار داشته و برای توسعه آن تلاش‌های بسیاری انجام شده است.

در کنار تمامی موارد یادشده و نقش مهم فولاد مبارکه در صنعت ایران، لازم است تا به جایگاه و اهمیت این شرکت فولادی در بازار سرمایه کشور نیز نگاهی داشته باشیم. امروز ارزش بازار شرکت فولاد مبارکه به بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازار سرمایه کشور به شمار آمده و نقش پررنگی در توسعه اقتصادی کشور و فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی بازی می‌کند.

درواقع صنایع معدنی به‌ویژه فولادسازان امروزه به‌عنوان یکی از مزیت‌های اصلی و همچنین مهم برای کمک به صنعت و اقتصاد کشور به شمار آمده و با کمک و همراهی دولت، می‌توانند با افزایش صادرات غیرنفتی به رشد درآمد‌های ارزی دولت کمک کنند.

کارنامه فولاد مبارکه در سال ۹۹

فولاد مبارکه در سال ۹۹ در مباحث مختلفی اعم از ایمنی فردی و تجهیزاتی، جزء شرکت‌های برند در کمترین حادثه فردی و تجهیزاتی است. همچنین این شرکت در زمینه مسائل محیط‌زیست با اجرای پروژه‌های مختلف زیست‌محیطی شرایط قابل قبولی دارد و روزانه موارد زیست‌محیطی را کنترل می‌کند. در زمینه تولید نیز به‌رغم شیوع کرونا و تشدید تحریم‌ها با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده تدابیر اتخاذ شده ضمن کنترل شیوع ویروس کرونا در مجتمع فولاد مبارکه و انجام تست‌های دوره‌ای پرسنل سعی شد این موضوع مدیریت شود و در زمینه تحریم‌ها و اثرات آن نیز با خرید اقلام استراتژیک از قبیل الکترود کوره‌های قوس، انواع فرو آلیاژ‌ها و مواد نسوز و بومی‌سازی آن‌ها در داخل کشور حداقل تاثیرات را روی تولید و فروش مجتمع حادث شده است.

فولاد مبارکه هدف‌گذاری تولید خود را برای برآورده کردن نیاز داخلی کشور در درجه اول و سپس نیم‌نگاهی به بازار صادرات برنامه‌ریزی می‌کند. در بخش نیاز داخلی کشور به محصولات فولاد مبارکه براساس توانمندی و محدودیت‌ها و ظرفیت خطوط تولید هر سال برنامه تولید خود را مشخص و ظرفیت‌های تولید ماهانه خود را در بورس کالا عرضه می‌کند و شرکت‌های تولیدی اعم از خودروساز و پروفیل‌ساز، لوازم‌خانگی و صنایع بسته‌بندی نیاز خود را در بورس خریداری می‌کنند و فولاد مبارکه نسبت به تولید نیاز مشتریان خود اقدام می‌کند. صنایعی که بیشترین تقاضا را برای محصولات فولاد مبارکه دارند حوزه‌های خودرو، نفت و گاز، حوزه مخازن تحت فشار، حوزه فولاد‌های مقاوم به حرارت، حوزه فولاد‌های عملیات حرارتی‌پذیر، حوزه صنایع بسته‌بندی، حوزه لوازم خانگی و ورق‌های پوشش‌دار رنگی هستند. همچنین تمرکز تولید مجتمع فولاد مبارکه برآورده کردن نیاز‌های پروژه‌های ملی و استانی نظیر پروژه ملی انتقال نفت و گاز گوره به جاسک یا پروژه استانی تولید ورق‌های لوله‌های انتقال آب و ... است.

فولاد مبارکه رهبر بومی‌سازی صنعت فولاد

استراتژی فولاد مبارکه تکنولوژ شدن است؛ از طرف دیگر این شرکت با توجه به سابقه طولانی‌ای که در صنعت فولادسازی کشور داشته است از سوی سازمان ایمیدرو به عنوان مسئول تکنولوژ شدن صنعت فولاد کشور انتخاب شده است. رونمایی از طرح تحول دیجیتال نیز از دیگر اقدامات فولاد مبارکه اصفهان در جهت رشد و توسعه صنعت فولاد کشور است.

به تازگی مدیریت دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو اعلام کرد که در راستای توسعه توان ساخت داخل و بومی‌سازی در جلسات کنترل مدیریتی، جهت‌دهی شرکت‌های بزرگ مشخص شده است؛ به طوری که شرکت فولاد مبارکه به عنوان رهبر دستیابی به دانش فنی و بومی‌سازی فناوری در عرصه فولاد انتخاب شده است.

توسعه صنعت فولاد کشور در دورانی صورت می‌گیرد که از هر نظر موقعیت اقتصاد ملی حساس است؛ هم کرونا روند‌ها و رفتار‌ها را تغییر داده و هم تحریم‌ها مدام روی هم تلنبار می‌شود. اما در این مقطع زمانی چندین دستاورد بزرگ در کارنامه صنعت فولاد کشور ثبت شده است. یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین آن‌ها مشارکت قابل‌تحسین صنعت فولاد در راه‌اندازی خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک است.

برای نخستین بار در تاریخ اقتصاد کشور، لوله‌های فولادی مناسب برای انتقال نفت ترش در کشور به کمک فولاد مبارکه و فولاد اکسین تولید شده است. همین اقدام موجب صرفه‌جویی چندین میلیون دلاری در کشور شده و علاوه بر آن، صنعت فولاد را نیز از نظر فناوری تولید و تجربه ساخت، چندین گام به پیش رانده است.

پویش تولید، تداوم و امید در فولاد مبارکه

هم‌زمان، راه‌اندازی ابر پروژه نورد گرم شماره ۲ نیز موفقیت بزرگ دیگری است که در کارنامه فولاد مبارکه و اساساً صنعت فولاد کشور به ثبت رسیده است. این اقدام «پویش تولید، تداوم و امید» برای فولاد مبارکه است. با راه‌اندازی ابرپروژه نورد گرم شماره ۲ ظرفیت تولید کلاف گرم در فولاد مبارکه به ۷.۲ میلیون تن خواهد رسید و بر این اساس نه تن‌ها از واردات بی‌نیاز خواهیم شد بلکه امکان صادرات نیز خواهیم یافت.

در همین راستا بخشی از ورق‌های موردنیاز صنایع خودروسازی، صنایع نفت و گاز و لوله‌سازی و لوازم‌خانگی در داخل تولید می‌شود. همچنین هم‌زمان با افتتاح نورد گرم شماره ۲، اشتغال قابل‌توجهی برای جوانان کشور ایجاد می‌شود. خوشبختانه صنعت فولاد، به‌خصوص فولاد مبارکه، با قدرت مسیر توسعه را ادامه می‌دهد و نمونه بارز آن رشد سود عملیاتی فولاد مبارکه است که در سال گذشته به رقم قابل‌توجه ۶۲ درصد رسید. سال گذشته فروش صادراتی فولاد هم رشد ۱۴۶ درصدی داشت و میزان فروش وزنی فولاد نیز با رشد ۵ درصدی همراه بود و به رقم ۶ میلیون و ۱۳۰ هزار تن رسید. در فرودین ماه امسال هم میزان فروش فولاد ۱۱ درصد رشد کرد و حتی عملکرد سهام فولاد با بازدهی بیش از ۲۴۰ درصدی در امسال همراه بوده است.

امروز اقتصاد، رونق تولید و بهبود وضعیت صنایع به یکی از مهم‌ترین موضوعات کشور بدل شده و باید تمام الزامات برای تحقق اهداف بالادستی و دست‌یابی به جهش تولید رعایت شود. اقتصاد ایران زمانی از دام رکود خارج می‌شود که صنایع مهمی مانند فولاد، مسیر رشد و توسعه را در پیش گیرند و به‌عنوان پیش‌ران اقتصاد ملی با قدرت، کشور را در مسیر پیشرفت قرار دهند.

فولادسازان زیر ذره‌بین سامانه کدال

طبق آمار‌های سامانه کدال، فولاد مبارکه در این مدت یک میلیون و ۱۶۲ هزار تن محصولات گرم، ۴۹۷ هزار تن محصولات سرد، ۹۵ هزار تن محصولات پوشش‌دار و ۵۰۳ هزار تن سایر محصولات تولید کرد.

بررسی آمار تیرماه این شرکت نیز حاکی از تولید ۶۷۴ هزار تن انواع محصولات شامل ۳۹۲ هزار تن محصولات گرم، ۱۳۴ هزار تن محصولات سرد، ۲۴ هزار تن محصولات پوشش‌دار و ۱۲۴ هزار تن از محصولات دیگر است.

در خرداد ماه تولید فولاد خام (تختال) با دو میلیون و ۲۷۷ هزار تن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴.۶ درصد افزایش تولید داشته و همچنین آهن اسفنجی با ۲ میلیون و ۴۴۱ هزار تن رشد ۴.۸ درصدی و گندله با یک میلیون و ۹۲۱ هزار تن، حدود ۰.۸ درصد رشد تولید نسبت به خرداد ماه سال ۹۸ داشته است.

طبق این گزارش فروش محصولات فولاد خام (تختال) با ۱۹ هزار ۹۸۱ میلیارد ریال، بالغ بر ۴۹۶ درصد، رشد را نشان می‌دهد و فروش محصولات سرد و پوشش‌دار با حدود ۳۶۰۰۰ میلیارد ریال افزایش ۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در این گزارش میزان فروش دوره منتهی به ۳۱ خرداد ماه را ۷۹ هزار و ۸۹۴ میلیارد ریال اعلام کرد است که در مقایسه با خرداد ماه سال ۹۸ رشد ۲۵.۸ درصدی را ثبت نموده است.

همکاری دو سازمان با فولاد مبارکه

همچنین در سفر خردادماه مدرس خیابانی به استان اصفهان و در محل شرکت فولاد مبارکه پست فشارقوی و فشار متوسط شماره ۲ شهید خرازی افتتاح شد و از بویلر بازیافت حرارت از نیروگاه گازی فولاد مبارکه رونمایی و تفاهمنامه همکاری بین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و فولاد مبارکه به امضا رسید.

شرکت فولاد مبارکه در گزارش فعالیت ماهانه اردیبهشت ماه از افزایش ۱۰۰ درصدی میزان فروش محصولات خود خبر داد. براساس اطلاعات منتشرشده در وبسایت کدال، این شرکت از فروش ۸۳۵ هزار تن انواع محصولات گرم، سرد و پوشش‌دار خود بیش از ۵۱ هزار و ۶۸۹ میلیارد ریال درآمد کسب کرده که تا مجموع فروش خود از ابتدای سال را به رقم ۷۷ هزار و ۵۱۶ میلیارد ریال برساند. این در حالی است که در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته، میزان فروش ریالی این شرکت ۴۲ درصد بیشتر شده است.

همچنین مروری بر عملکرد تولید این شرکت در اردیبهشت ماه نشان می‌دهد فولاد مبارکه در اردیبهشت ماه ۷۴۲ هزار تن انواع محصول تولید کرده که نسبت به فروردین ماه ۱۲ درصد کاسته شده است.
از سوی دیگر در مقایسه با فروردین ماه قیمت هر تن محصولات گرم در اردیبهشت‌ماه ۶ درصد، محصولات سرد ۱۰ درصد و محصولات پوشش‌دار ۱۴ درصد افزایش داشته است.

فروردین‌ماه امسال عملکرد فولاد مبارکه، هرمزگان، سبا، فولاد خوزستان، ذوب‌آهن، فولاد آلیاژی، گروه ملی صنعتی فولاد، فولاد کاوه جنوب، فولاد خراسان، فولاد چادرملو، آهن و فولاد ارفع، فولاد بردسیر و بناب نشان می‌دهد که بیشترین رشد تولید متعلق به فولاد بردسیر با رشد ۲۵۸ درصدی نسبت به فروردین ۹۸ است و بر مبنای تولید ۴۹ هزار و ۳۷۱ تن شمش محقق شد.

بیشترین کاهش تولید هم در نخستین ماه امسال مربوط به فولاد خراسان در بخش شمش (بیلت) بود که با رقم ۲۰ هزار و ۳۸۰ هزار تن، نسبت به عملکرد در فروردین ۹۸ به میزان ۷۹ درصد افت نشان می‌دهد.

همچنین فولاد مبارکه با تولید ۶۳۶ هزار و ۱۶۰ تن که در مقایسه با فروردین ۹۸ رشد ۹ درصدی دارد، بیش از ۳۵ درصد کل تولید فروردین را در بین واحد‌های فولادساز یاد شده به خود اختصاص داد.

اقدامات ضد کرونایی شرکت

فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات فولادی تخت در خاورمیانه نیز همانند دیگر سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ تولیدی در سراسر جهان از آثار شیوع این ویروس در امان نمانده است. فولاد مبارکه با تعداد کارکنان بالغ‌بر ۱۴۰۰۰ نفر از همان روز‌های ابتدایی پیدایش و ظهور ویروس جدید کرونا همگام با سایر شرکت‌ها و سازمان‌های برتر جهان، اقداماتی را جهت تداوم کسب‌وکار و همچنین کنترل و مهار ویروس کووید-۱۹ و آثار آن، برنامه‌ریزی و به اجرا گذاشته است.

این اقدامات را می‌توان به دو دسته واکنشی و کنشی تقسیم کرد. اولین اقدام فولاد مبارکه اصفهان در واکنش به ورود ویروس کرونا به کشور، تشکیل «کمیته مدیریت بحران کرونا» متشکل از معاونان و مدیران و با ریاست مدیرعامل شرکت به منظور سازماندهی، برنامه‌ریزی و مدیریت اقدامات کنترلی و مهار شیوع ویروس کرونا بود.

فولاد مبارکه اصفهان با توجه به ماهیت خود به عنوان یک شرکت جهان‌تراز، همواره پیش از برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات و رویکردها، الگو‌های موفق و مطرح جهانی را موردتوجه قرار می‌دهد. به منظور برخورد با این بحران نیز الگوها، رویکرد‌ها و اقدامات برتر جهانی مرتبط را شناسایی کرده و مورد بهینه‌کاوی قرار داد.

در این راستا، مؤسسات برتر جهانی مانند مکنزی گروه مشاوره بوستون BCG)، APQC)، مؤسسه ارنست و یانگ ۳ (EY ۴) و ... مورد بررسی دقیق قرار گرفتند و رویکرد‌ها و الگو‌های آن‌ها استخراج شده و موشکافی شدند. در ادامه رویکرد‌های اتخاذ‌شده و اقدامات مرتبط با آن به منظور تداوم و تحول کسب‌وکار در فولاد مبارکه اصفهان تشریح خواهد شد.

پروژه نورد گرم فولاد مبارکه

پروژه نورد گرم دو پس از عقد قرارداد مابین یک شرکت خارجی و شرکت‌های داخلی فعالیت خود را شروع کرده و در حال حاضر تبادلات مالی و فنی در حال انجام است؛ این پروژه حدود ۵۵ درصد آن داخلی‌سازی می‌شود که بخش خارجی آن مربوط به مباحث تکنولوژی و اتوماسیونی و قطعات خاص است که در حال حاضر امکان تولید آن در کشور وجود ندارد. همچنین عملیات تجهیز کارگاه و عملیات ساختمانی از قبیل خاکبرداری و تست مکانیک خاک و ... در حال انجام است و ساختار سازمانی آن مشخص شده است؛ براساس براورد‌ها قرار است که پروژه ظرف مدت زمان ۹۹۹ روز و باکیفیت و با هزینه معقول اجرا شود.

با توجه به سرمایه‌گذاری که فولاد مبارکه در واحد تولید اسلب کرده و کوره‌های قوس الکتریکی را توسعه داده ایستگاه‌های گاززدایی و تصفیه ثانویه ذوب را برای تولید فولاد‌های باکیفیت‌تر ایجاد کرده و فقط در قسمت نورد گرم توسعه‌ای صورت نگرفته است. بالانس تولید تختال و تولید کلاف گرم برقرار نیست. یعنی حدود ۴ میلیون تن اسلب مازاد در هلدینگ فولاد مبارکه وجود دارد که وجود نورد گرم دو را هر روز نمایان‌تر می‌کند. با اجرای پروژه نورد گرم علاوه برآنکه بالانس تولید تختال و کلاف گرم موازنه می‌شود، تولید کلاف گرم میکرو آلیاژی جهت صنایع خودرو، تولید ورق‌های API ویژه صنایع نفت و گاز تا گرید APIx ۸ و تولید ورق‌های CK ۷۰ کربن بالاجهت صنایع تجهیزات ماشین‌آلات صنعتی تاثیرات محقق می‌شوند.

تامین مالی پروژه‌های کشور با تاسیس چهارمین هلدینگ

حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در ارتباط با این موضوع مهم اظهار کرد: «شرکت فولاد مبارکه تاکنون سه هلدینگ در زمینه‌های مختلف تحصیل یا تاسیس کرده و اکنون با دریافت مجوز‌های لازم از سازمان بورس و بانک مرکزی، چهارمین هلدینگ آن (مالی) تاسیس شده است».

وی با بیان اینکه وزیر صمت پیش از این از تعریف پروژه‌هایی مجموعا به ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خبر داده است افزود: «این هلدینگ شامل ۱۰ شرکت زیرمجموعه شامل شرکت‌های سبدگردان، کارگزاری، رتبه‌بندی، بیمه، بانک و صرافی است که با هدف کمک به تامین مالی پروژه‌های کشور تاسیس شده است».

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه این شرکت مشکلی در زمینه تامین مالی پروژه‌های خود ندارد اظهار کرد: «فولاد مبارکه با اعتبار بالایی که در بازار دارد می‌تواند منابع مالی موردنیاز پروژه‌ها را در بازار جمع‌آوری و در اختیار دولت قرار دهد».

عظیمیان با اشاره به سخن رئیس‌جمهوری مبنی بر ترجیح منافع ملی بر منافع شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: «در راستای مسئولیت اجتماعی این شرکت، در سال ۹۷ مبلغ ۵ میلیارد تومان، در سال ۹۸ مبلغ ۱۰ میلیارد تومان و در سال ۹۹ مبلغ ۱۵ میلیارد تومان در قالب کمک‌های اجتماعی پرداخت شده است. به‌علاوه پس از سیل سال گذشته، مبلغ ۵۰ میلیارد تومان به این امر تخصیص داده شد».

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه تنها به فکر سود خود نیست و معتقد است باید همواره در کنار مردم و دولت باشد خاطرنشان کرد: «تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان از سوی این شرکت برای مقابله با کرونا تخصیص داده شده که از این مقدار در حدود ۱۱۷ میلیارد تومان به تجهیزات مورداستفاده در بیمارستان‌های استان تخصیص یافته است».

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه این شرکت اکنون ۹ پروژه به ارزش ۵۰ هزار میلیارد تومان در دستور کار دارد گفت: «اجرای این پروژه‌ها به اشتغال‌زایی ۵۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در همه مناطق کشور از هرمزگان و خوزستان گرفته تا یزد، چهارمحال و بختیاری و کرمان، منجر خواهد شد».

عظیمیان خاطرنشان کرد: «علاوه بر آنچه ذکر شد، اسلب گازترش برای اولین بار در کشور در شرکت فولاد مبارکه تولید شد و این امر باعث اجرای استراتژیک‌ترین پروژه شد. دولت تدبیر و امید گردید. همچنین اخیرا نوع جدیدی از اسلب تولید کردیم که طرح‌های انتقال گاز و نفت را از گوره به جاسک عملیاتی کرد».

وی با اشاره به تلاش فولاد مبارکه در راستای امیددهی به مردم اظهار کرد: «ما به توصیه مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری همواره به دنبال پمپاژ امید و رفع نگرانی از تحریم‌ها بوده‌ایم تا مردم را همچنان امیدوار نگه داریم».

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به پروژه نورد گرم شماره ۲ پرداخت و گفت: «در سال‌های اخیر فولاد مبارکه همواره پیشگام تحولات بزرگ در زمینه صنعت فولاد بوده است. طرح نورد گرم شماره ۲ و به‌روزرسانی و همگامی با تولیدکنندگان بزرگ جهان ازجمله طرح‌های بزرگ مطرح در این زمینه بوده و امروز طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه تازه‌ترین گام این شرکت است».

وی با بیان این مطالب افزود: «اجرای طرح نورد گرم شماره ۲ قرار است این شرکت را در افق ۱۴۰۴ به رتبه‌ای برساند که نه‌تن‌ها تامین‌کننده نیاز داخلی باشد بلکه همگام و هم‌راستا با اقتصاد جهانی پیش رود. در واقع این گروه بزرگ تولیدی و صنعتی معتقد است درصورتی‌که بر مبنای طرح تحول دیجیتال حرکت نکند، ممکن است مزیت‌های خود را از دست بدهد و حتی در بازار داخلی نیز یارای رقابت با دیگر تولیدکنندگان را نداشته باشد؛ پس طرح تحول دیجیتال الزامی برای بقاست و باید اجرایی شود».

عظیمیان به نقش و جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در طرح تحول دیجیتال پرداخت و گفت: «شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در طرح تحول فولاد مبارکه نسبت به سایر مناطق دنیا، جای بسیار بازتری برای کار دارند. باید توجه کنیم که ایران تحریم است و به فضا‌های بیرونی و دانش کسب‌شده و تجارب خارج از ایران به‌راحتی و به میزان موردنیاز خود دسترسی ندارد».

مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه افزود: «در این راه، با فراخوان‌های انجام‌شده و ارسال اعلامیه برای همۀ شرکت‌های ایرانی، افراد نخبه و نخبگان از آنان درخواست می‌کنیم که همراه ما باشند؛ به‌خصوص اینکه این راه برای ما به‌صورت کامل شناخته‌شده نیست و استفاده از خرد جمعی در این راه و به‌کارگیری ایده‌های خلاقانۀ افراد نخبه و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد و مفاهیم جدیدی را برای ما ایجاد کند».

عظیمیان به آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های اولویت‌دار طرح تحول دیجیتال اشاره کرد و افزود: «پروژه‌های تعریف‌شده شرکت فولاد مبارکه در ابتدای سال آینده در حوزه امنیت اطلاعات و پروژه‌های زیرساختی مانند خودران کردن وسایل نقلیه، به‌ویژه جرثقیل‌ها و متصل کردن تجهیزات و ماشین‌های عملیاتی فعال، هوشمندسازی انبار‌ها و دارایی‌های موجود در فولاد مبارکه خواهد بود. همچنین با توجه به ابعاد و گستردگی این پروژه‌ها، برای اتمام آن‌ها یک بازۀ زمانی بیست‌ساله تعریف شده است؛ اما امید داریم در سال آینده بتوانیم از منافع و برکات اجرای این پروژه‌ها در شرکت فولاد مبارکه بهره‌مند شویم».

وی در خاتمه گفت: «الگو و شعار این پروژۀ اولویت‌دار، طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه است که عملیات اجرایی آن با حضور دکتر محمود واعظی رئیس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری آغاز شد».

منبع: گسترش نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده