تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۷
بازدید: ۴۴۲
کد خبر: ۲۰۳۵۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
استاندار خراسان رضوی:

اختلاف ۶۰ ساله با افغانستان در مرز دوغارون برطرف شد

‌می‌متالز - استاندار خراسان رضوی گفت: اختلاف مرزی با کشور افغانستان موسوم به محدوده «مثلث اختلافی» که از سال ۱۳۴۱ خورشیدی در مرز دوغارون مورد اختلاف ۲ همسایه بود، اخیرا با توافق طرفین برطرف شده است.

به گزارش می‌متالز، محمدصادق معتمدیان در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی که با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: مثلث اختلافی در این محدوده مرزی، یکی از مشکلات طرفین بود که بعضا موجب توقف و معطلی کامیون‌ها در گذرگاه مرزی دوغارون می‌شد، و اکنون با توافق صورت گرفته بین وزارتخانه‌های مربوطه در ایران و افغانستان رفع شده است.

وی گفت: کامیون‌های ترانزیتی که کمتر از ۲ هفته از سایر کشور‌ها به مرز دوغارون می‌رسیدند، گاهی تا یک ماه در این مرز برای عبور معطل می‌ماندند و این معطلی چندین علت داشت که یک دلیل آن همان مثلث اختلافی در این مرز بود و خوشبختانه محدوده مورد اختلاف یاد شده هم اکنون در حال ساماندهی و آسفالت شدن است.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: طرح توسعه مرز دوغارون بعد از مدت‌ها تدوین و اجرا شد و این عدم توسعه مرز سال‌ها مانع روان سازی تجارت بین المللی در این گذرگاه مرزی بود.

معتمدیان ادامه داد: همچنین سال‌ها به دلیل فعالیت و تردد‌های تجاری از منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، عوارضی از کامیون‌های افغانستانی گرفته نمی‌شد در صورتی که افغانستانی‌ها از کامیون‌های ایرانی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار عوارض دریافت می‌کردند.

معادن راکد استان فعال می‌شود

نماینده عالی دولت در خراسان رضوی به فعال سازی معادن راکد استان اشاره و بیان کرد: پیش از این حدود نیمی از معادن استان به دلایل مختلف راکد و غیرفعال بود که با بررسی‌های صورت گرفته در مرحله اول ۱۸۰ پروانه بهره برداری مربوط به معادن راکد را سلب صلاحیت کردیم تا در اختیار افراد توانمند و واجد صلاحیت قرار گیرد و در ادامه این روند مابقی معادن راکد استان به افراد توانمند واگذار خواهد شد.

معتمدیان با بیان اینکه شرکت ایران خودرو دومین کارخانه خود را در این خطه ایجاد کرده است، گفت: در طرح‌های فولادی در سال گذشته ۵۵ درصد افزایش ظرفیت تولید داشته ایم و از طرف دیگر پارسال ۳۹ درصد افزایش تولید خودرو در خراسان رضوی رقم خورده است.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید کنستانتره مس استان از ۱۲ هزار تن در سال ۹۲ اکنون به ۲۲۰ هزار تن رسیده و تولید کنستانتره آهن نیز در سالیان اخیر رشدی ۱۵۰۰ درصدی را در خراسان رضوی تجربه کرده است.

استاندار خراسان رضوی گفت: این استان رتبه چهارم کشور در حوزه خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده و در رشد شبکه‌های نوین آبیاری نیز رشدی ۴۹ درصدی داشته است.

معتمدیان اضافه کرد: در زمینه تولید گوشت قرمز با افزایش ۱۱ درصدی، رتبه نخست افزایش تولید کشوری را داریم و با افزایش ۷۰ درصدی تولید تخم مرغ، خراسان رضوی رتبه دوم کشور در محصول یاد شده را در اختیار دارد.

وی توسعه زیرساخت‌های گلخانه‌ای خراسان رضوی در سال ۹۹ را ۲۷۰ درصد عنوان کرد و گفت: براساس تفاهم نامه‌های منعقده مقرر شد تا پایان سال جاری هزار هکتار گلخانه در استان ایجاد شود و اهمیت توسعه این زیرساخت‌ها به این دلیل است که استان با کمبود منابع آبی مواجه است.

وی همچنین گفت: خراسان رضوی پارسال در تولید پیله کرم ابریشم ۱۰۰ درصد، تولید آبزیان ۱۴۵ درصد و تولیدات دامی ۴۵ درصد افزایش داشته است.

براساس اعلام مسوولان گمرک، پارسال ۷.۱ میلیون تن کالا از مرز دوغارون افغانستان صادر شده است که ۱.۹ میلیون تن آن از خراسان رضوی بارگیری شده است، همچنین از نظر ارزش بیش از ۵۰ درصد مجموع ارزش این اقلام صادراتی مربوط به کالا‌های صادراتی خراسان رضوی بوده است.

به گفته مسوولان گمرک در این استان با اجرای طرح ساماندهی مرز دوغارون تایباد، ساعات کار این گمرک از ۱۰ به ۱۵ ساعت افزایش یافته و همچنین متوسط توقف کامیون‌ها در این گذرگاه مرزی از حدود ۲۰ روز به حدود ۵ روز کاهش یافته و تردد روزانه ۷۰۰ دستگاه کامیون به هزار و ۱۰۰ دستگاه رسیده است.

همچنین در حال حاضر محدوده مرزی به طول ۲۵۰ متر در گذرگاه مرزی دوغارون بین ایران و افغانستان از سوی راهداری خراسان رضوی در حال مرمت و آسفالت شدن است.

پایانه مرزی و گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان با قدمت ۱۰۰ ساله در زمره پنج گمرک برتر کشور و فعالترین گمرک خراسان رضوی پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل در این استان است که تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است و کالا‌های تجار افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشور‌های حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرک‌های مرزی آن کشور‌ها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

منبع: اگزیم نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده