تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۲
بازدید: ۳۳۴
کد خبر: ۲۰۳۵۷۷
سرویس خبر : انرژی

کاهش ۳۴ درصدی ورودی آب به مخازن سد‌های کشور

‌می‌متالز - حجم ورودی آب از ابتدای سال آبی جدید تاکنون برابر با ۱۹ میلیارد و ۸۴۰ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل از آن، نشان‌دهنده کاهش ۳۴ درصدی ورودی آب به مخازن سد‌های کشور است.

به گزارش می متالز، آخرین گزارش وضعیت سد‌های بزرگ کشور نشان می‌دهد، تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ میزان ذخایر آب در مخزن سد‌های کشور به ۲۹ میلیارد و ۳۳۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

طبق آمار بهره‌برداری از سد‌های مخزنی کشور تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از مجموع ظرفیت ۵۰.۵ میلیارد مترمکعبی مخازن سدها، ۵۸ درصد مخازن پر شده است.
براین اساس، به تبع روند کاهشی بارش‌ها، حجم ورودی آب از ابتدای سال آبی ۰۰-۹۹ تاکنون برابر با ۱۹ میلیارد و ۸۴۰ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل از آن (۲۹ میلیارد و ۹۲۰ میلیون مترمکعب)، بیانگر کاهش ۳۴ درصدی ورودی آب به مخازن سد‌های کشور است.
آخرین وضعیت سد‌های کشور نشان می‌دهد که میزان ذخایر آب در مخزن سد‌ها به ۲۹ میلیارد و ۳۳۰ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال آبی ۹۹-۹۸ (۳۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون مترمکعب) دارای ۱۲ درصد کاهش است.
براساس این آمار، به تبع میزان ورودی به سد‌های کشور، خروجی آب از سد‌ها با کاهش مواجه بوده و تا این مدت ۱۷ میلیارد و ۶۹۰ میلیون مترمکعب خروجی آب از سد‌های کشور را شاهد بوده‌ایم، به‌گونه‌ای که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل، از کاهش ۳۰ درصدی برخوردار بوده است.

براساس این گزارش، «رضا اردکانیان» روز چهارشنبه گذشته در خاتمه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حالی نیمی از سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را پشت سر گذاشته‌ایم که در نیمه نخست آن بارش‌ها نسبت به متوسط درازمدت نزدیک به ۳۴ درصد کاهش داشته است.

به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود برای فصل بهار نیز بارش‌ها نسبت به متوسط درازمدت بیش از ۴۰ درصد با افت مواجه باشد.

اردکانیان ادامه داد: در مجموع در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در مقایسه با متوسط بلندمدت، بارش‌های کمتری خواهد داشت، یعنی اگر بارش طبیعی کشور را در طول یک سال آبی ۲۵۰ میلی‌متر فرض کنیم، در سال آبی جاری این رقم به حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلی‌متر کاهش خواهد داشت.

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده