تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۵۷
بازدید: ۳۸۲
کد خبر: ۲۰۴۲۴۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سرمایه‌گذاری ۱۰۵ هزار میلیارد ریالی چادرملو با هدف اجرای طرح‌های زیربنایی

‌می‌متالز - در گفت‌وگوی جامع و تحلیلی مهندس فرهاد آذرین‌فر، مدیر حوزه مدیرعامل و سرپرست مدیریت امور مالی با ماهنامه تخصصی پردازش صورت گرفت: تشریح عمده‌ترین فعالیت‌های “شرکت معدنی و صنعتی چادرملو” در اجرای طرح‌های توسعه، چگونگی و میزان مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های گوناگون، تلاش برای تولید بیشتر و ورود به حوزه صنایع غیرآهنی و…

به گزارش می‌متالز به نقل از ماهنامه تخصصی پردازش، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تا پایان بهمن ماه امسال بالغ بر ۶۳ هزار میلیارد ریال به صورت مستقیم و مبلغ ۴۲۳۰۶ میلیارد ریال درشرکت‌های سرمایه‌پذیر و کلاً ۱۰۵۳۰۶ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نموده است که نتایج حاصل از آن باعث اجرای طرح‌های تولیدی بسیاری شده است.

این مجتمع همچنین با تلاش متخصصان خود در اجرای طرح‌های زیربنایی در ارتباط با تولیدات، صرفه‌جویی ارزی ناشی از عدم واردات واستفاده از تولیدات شرکت، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل ریلی، کاهش قیمت‌های فروش کنسانتره سنگ‌آهن و گندله تولید شرکت، اشتغالزایی، بومی‌سازی، صادرات، اثرات اجتماعی و رفع محرومیت در منطقه کویری و نیز مزایای اجتماعی حاصل از انواع تولیدات را برای کشور به ارمغان آورده است.

ماهنامه تخصصی پردازش نظر به اهمیت جایگاه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت‌وگویی با مهندس فرهاد آذرین‌فر، مدیر حوزه مدیرعامل و سرپرست مدیریت امور مالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو انجام داده است. او در این گفتگو ضمن تشریح کامل عملکرد، دستاورد و برنامه‌های این شرکت به خبرنگار ما گفت:در این مجتمع ابتدا کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت تولید سالیانه ۳/۴ میلیون تن به منظور ایجاد ارزش‌افزوده در ماده معدنی کنسانتره اجرا و از سال ۱۳۸۷ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. سپس طرح افزایش تولید به مقدار ۶۰۰ هزار تن (کل تولید ۴ میلیون تن) اجرا گردید.

همچنین طرح احداث کارخانه فولاد چادرملو با ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون تن در مجتمع مزبور اجرا و در اردیبهشت سال ۱۳۹۶ راه‌اندازی شد، ضمن‌آنکه با اجرای پروژه شارژ گرم آهن‌اسفنجی به فولادسازی که راه‌اندازی آن شروع گردیده، ظرفیت تولید کارخانه فولاد تا ۱/۳ میلیون تن افزایش خواهد یافت. ماده اولیه این کارخانه که آهن‌اسفنجی می‌باشد، تا قبل از بهره‌برداری از کارخانه احیاء مستقیم شرکت از تولید شرکت فولاد غدیر ایرانیان در جوار آن تأمین می‌گردید.

وی با اعلام اینکه طرح احداث کارخانه احیاء مستقیم به ظرفیت سالیانه تولید ۱/۵۵ میلیون تن به منظور تأمین آهن‌اسفنجی کارخانه فولاد اجرا و در دی‌ماه سال ۱۳۹۷ راه‌اندازی گردیده و طرح احداث نیروگاه به ظرفیت ۵۰۰ مگاوات در این مجتمع با دو واحد گازی در سال ۱۳۹۳ و یک واحد بخار در اردیبهشت ۹۵ اجرا و راه‌اندازی و به شبکه سراسری کشور متصل شد، افزود: طرح احداث نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۱۰ مگاوات درجوار نیروگاه فوق اجرا و اتصال آن به شبکه سراسری، طرح احداث تصفیه‌خانه فاضلاب اردکان با هدف تامین آب مصرفی، اجرای مجتمع طرح‌های شرکت صنایع آهن و فولاد ارفع با ظرفیت تولید سالیانه ۸۰۰ هزارتن آهن‌اسفنجی و ۸۰۰ هزارتن شمش فولاد با مشارکت این شرکت که هم اکنون سهام شرکت به مقدار ۴۳/۷۴درصد می‌باشد از جمله دیگر پتانسیل‌های مجموعه به شمار می‌رود.

آذرین‌فر با تاکید بر اینکه با مشارکت چادرملو مجتمع شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان نیز با تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن‌اسفنجی اجرا شده که این شرکت سهم ۲۹/۸۶درصدی را به خود اختصاص داده است، گفت: مجتمع معدنی و صنعتی چادرملوبه منظور توسعه سایر نقاط استان یزد در شهرستان سرمد ابرکوه با مشارکت ۶۵ درصدی و ۳۵ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و معادن فلزات اقدام به احداث یک کارخانه نوردمیلگرد به ظرفیت سالیانه ۴۵۰ هزار تن کرده که در حال بهره‌برداری می‌باشد. شمش مورد نیاز از کارخانه فولاد چادرملو تأمین می‌گردد و در حال حاضر طرح احداث کارخانه فولاد آن به ظرفیت تولید سالیانه ۶۰۰ هزارتن در دست اجرا می‌باشد.

سرپرست مالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اثرات اقتصادی و اجتماعی تولیدات این شرکت در کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: شرکت تا پایان آذرماه امسال مبلغ ۶۳ هزار میلیارد ریال به‌صورت مستقیم و به میزان۴۲/۳۰۶ میلیارد ریال در شرکت‌های سرمایه‌پذیر، در مجموع ۱۰۵/۳۰۶میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نموده که اهداف آن به شرح ذیل محقق گردیده است.

وی نتایج حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و ظرفیت‌های ایجاد شده و در دست بهره‌برداری را به ترتیب به شرح زیر اعلام کرد:

  • تولیدکنسانتره سنگ‌آهن۱۰/۵۰۰/۰۰۰تن
  • تولید گندله ۴/۰۰۰/۰۰۰ تن
  • تولید آهن‌اسفنجی شرکت ۱/۵۵۰/۰۰۰ تن
  • تولید آهن‌اسفنجی فولاد غدیر ایرانیان (۲۹/۸۶ درصد سهام شرکت) ۸۰۰/۰۰۰ تن
  • تولید آهن‌اسفنجی فولاد ارفع (۴۳/۷۴ درصد سهام) ۸۰۰/۰۰۰ تن
  • تولید شمش فولاد شرکت ۱/۳۰۰/۰۰۰ تن
  • تولید شمش فولاد ارفع (۴۳/۷۴ درصد سهام شرکت) ۸۰۰/۰۰۰ تن
  • تولید شمش فولاد شاهرود (۳۴/۶۵درصد سهام) ۱۰۰/۰۰۰ تن
  • طرح در دست اجرا تولید فولاد سرمدابرکوه (۵۱/۷۳درصد سهام شرکت) ۶۰۰/۰۰۰ تن
  • نورد میلگرد سرمدابرکوه (۵۱/۷۳درصد سهام) ۴۵۰/۰۰۰ تن
  • نورد میلگرد فولاد شاهرود (۳۴/۶۵ درصد سهام شرکت) ۲۰۰/۰۰۰ تن

آذرین‌فر در خصوص طرح‌های زیربنایی در ارتباط با تولیدات نیز اظهار داشت: در این مجتمع احداث نیروگاه به ظریت ۵۰۰ مگاوات، تاسیسات تصفیه‌خانه فاضلاب اردکان و تصفیه‌خانه آب دشت سپیدان چادرملو هر یک به ترتیب با ظرفیت دو میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب و چهار میلیون و ۳۸۰ هزار مترمکعب در سال، احداث خط انتقال برق‌رسانی از یزد به مجتمع معدنی چادرملو به طول ۱۸۰ کیلومتر، ساخت راه‌های اصلی از دوراهی ساغند به چادرملو و بهاباد حدود۱۲۵ کیلومتر، احداث راه‌آهن اردکان-چادرملو به طول ۲۰۰ کیلومتر، ایجاد ۸۵ هکتار فضای سبز در چادرملو و ۵۳۷ هکتار در مجتمع صنعتی اردکان از جمله طرح‌های زیربنایی انجام شده در ارتباط با تولیدات بوده است.

وی همچنین اهداف مدیریت و راهبرد‌های مدیریتی برای دستیابی به اهداف را در دو بخش کوتاه‌مدت و بلندمدت به شرح زیر اعلام کرد:

اهداف کوتاه مدت

ادامه روند اجرای برنامه‌های تولید کنسانتره سنگ‌آهن، بالاتر از ظرفیت اسمی (مشابه سال‌های گذشته) و تولید محصولات سنگ‌آهن دانه‌بندی شده، گندله، آهن اسفنجی، فولاد و تولید برق طبق برنامه مصوب سال ۱۳۹۹، تداوم عملیات اجرایی احداث نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی، تداوم عملیات اجرای اکتشافات تفصیلی پهنه معدنی آنومالی D۱۹ تداوم عملیات اجرایی احداث کارخانه گندله‌سازی شماره ۲، تکمیل حق‌السهم مشارکت در بهره‌برداری ازمعادن سنگ‌آهن استرالیا، تکمیل مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر، شروع عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید فروآلیاژ‌ها (فرومنگنز پرکربن و فروسیلیکو منگنز)

اهداف بلندمدت

مدیر حوزه مدیرعامل شرکت چادرملو همچنین پیش‌بینی اجرای طرح‌های آتی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در مورد طرح‌ها و برنامه‌های آتی این شرکت در دورنمای سال‌جاری و سه سال آینده، ۷ فعالیت مهم به شرح ذیل در دست مطالعه، برنامه‌ریزی و اجرا می‌باشد:

  • آماده‌سازی و انجام اکتشاف مقدماتی، تفصیلی و دستیابی به توده معدنی در معدن D۱۹ با همراهی و مشارکت شرکت سنگ‌آهن مرکز ایران (بافق).

  • طرح احداث یک واحد ۱۰ مگاواتی نیروگاه خورشیدی در جوار نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی شرکت و توسعه نیروگاه‌های مشابه تا میزان ۱۰۰ مگاوات، با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون یورو.

  • طرح احداث کارخانه گندله‌سازی شماره ۲ با ظرفیت تولید سالیانه ۵ میلیون تن در مجتمع صنعتی چادرملو و با سرمایه‌گذاری اصلاح شده ۱۸۰ میلیون یورو.

  • طرح احداث کارخانه تولید فروآلیاژ‌ها (فرومنگنز پرکربن و فروسیلیکو منگنز) با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در سال و با سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیون یورو.

  • مطالعه ایجاد شرکت حمل‌ونقل ریلی برای تامین زیرساخت‌های حمل مواداولیه و محصولات.

  • مشارکت با شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در احداث کارخانه‌های کنسانتره و گندله به ظرفیت ۴ میلیون تن در سال و در قالب تاسیس شخصیت حقوقی جدید.

  • مشارکت در ایجاد واحد‌های تولید کنسانتره و گندله در سایر مناطق معدنی.

به گفته آذرین‌فر، شرکت در سال ۱۳۹۸ نسبت به شروع عملیات اجرایی نقشه‌برداری اکتشافی ژئوفیزیکی به روش مغناطیس‌سنجی و مقاومت‌سنجی (IP/RS) پهنه معدنی جدید D۱۹، اقدام و عملیات مذکور را به اتمام رسانده، ضمن‌آنکه عملیات اکتشاف تفصیلی در معدن فوق آغاز شده است.

وی همچنین افزود: شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو و گل‌گهر به همراه شرکت فکورصنعت موضوع استفاده از ذخایر سنگ‌آهن کشور استرالیا را پیگیری و حق‌السهم مشارکت خود را مطابق برنامه زمان‌بندی پرداخت نموده‌اند. این در حالی است که موضوع احداث کارخانه‌های گندله، آهن‌اسفنجی، فولاد و تاسیسات زیربنایی منطقه آزاد تجاری مکران واقع در شهراستان چابهار (با مشارکت شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، گل‌گهر و مبارکه) از برنامه‌های بلندمدت شرکت می‌باشد.

آذرین‌فر با اعلام اینکه نرخ فروش محصولات کنسانتره و گندله، همانند سال ۱۳۹۸ تابعی از میانگین قیمت فروش شمش فولاد خوزستان، نرخ فروش محصولات دانه‌بندی معادل ۱۲ درصد قیمت شمش فولاد خوزستانو قیمت‌های مشابه رایج در بازار (بورس و یا مزایده‌های بین‌المللی) تبعیت می‌نماید، تصریح کرد که هرگونه تغییر در قیمت شمش فولاد خوزستان، قیمت‌های فروش محصولات ذکر شده را متاثر خواهد کرد. تغییرات قیمت شمش فولاد خوزستان از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا پایان آذر امسال عمدتا دارای روندی افزایشی بوده است.

گفتنی است، شرکت‌های فولادمبارکه، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، آهن و فولاد غدیر ایرانیان، آهن و فولاد ارفع از مشتریان عمده داخلی خرید محصولات کنسانتره و گندله شرکت می‌باشند.

شایان ذکر است، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در بین شرکت‌های فعال در معدن و صنایع معدنی (شرکت‌های هم‌گروه مشتمل بر نماد‌های کچاد، کگل، کگهر و کنور پذیرفته شده و سازمان بورس و اوراق بهادار که اطلاعات آنان در دسترس می‌باشد) در دوره مالی ۹ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۹/۳۰با حجم فروش معادل ۱۵۴/۹۲۰/۷۹۳ میلیون ریال در رده دوم قرار دارد.

سرپرست مالی شرکت معدنی چادرملو موضوع صرفه‌جویی ارزی ناشی از عدم واردات و استفاده از تولیدات شرکت را یادآور شد و گفت: از شروع تولیدات محصولات سنگ‌آهن از سال ۱۳۷۸ تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۹ ارزش وارداتی آن با متوسط قیمت‌های سالیانه جهانی CFR بندر ایران حدود ۱۸/۳ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی برای صنایع فولاد کشور بوده است که این رقم در سال‌جاری حدود ۱/۳۲۶میلیون دلار می‌باشد.

سرمایه‌گذاری ۱۰۵ هزار میلیارد ریالی چادرملو با هدف اجرای طرح‌های زیربنایی

وی در خصوص کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل ریلی نیز با اعلام اینکه برای اکثر فولاسازان کشور در مقایسه با واردات که در سال ۹۸ مبلغ ۳/۵۰۴ میلیارد ریال بوده و در سال‌جاری هم تغییری نخواهد داشت، تصریح کرد که حدود ۶۰ درصد برای کنسانتره و ۵۰ درصد برای گندله در مقایسه با قیمت‌های وارداتی دو محصول فوق برای فولادسازان کشور می‌باشد که نقش عمده‌ای در کاهش قیمت تمام‌شده فولاد دارد.

آذرین‌فر با اشاره به اینکه در مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو برای حدود هفت هزار نفر به طور مستقیم و بالغ بر ۴۲ هزار نفر به‌طور غیرمستقیم ایجاد اشتغال شده است و در مجموع اقدامات بسیار زیادی در رفع فقر از چهره منطقه به‌عمل آمده، بحث ساخت داخل و بومی‌سازی لوازم و قطعات‌یدکی در این مجموعه را مورد تاکید قرار داد و افزود: برای بخش‌های معدن و کارخانه‌های فرآوری و فولاد حدود ۲۸ هزار قطعه جایگزین واردات گردیده که در بسیاری موارد از کیفیت بهتری هم برخوردار می‌باشد. توضیح آنکه این شرکت با حمایت از سازندگان داخلی کشور نقش عمده‌ای در پیشرفت‌های ساخت داخل داشته است.

سرپرست مالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو همچنین میزان صادرات صورت گرفته در این شرکت را بالغ حدود ۳۸۰ میلیون دلار ارزیابی کرد و گفت: نتیجه تلاش همه کارکنان متخصصان این شرکت باعث شده تا علاوه بر ایجاد اشتغال و رشد تولید، اثرات اقتصادی و اجتماعی بسیار زیادی برجای بماند.

او گفت: از مجموع ۴۹ هزار نفر اشتغال ایجاد شده (مستقیم و غیرمستقیم) در بخش‌های استخراج، فرآوری و تولید کنسانتره سنگ‌آهن، گندله، آهن‌اسفنجی، فولادسازی و نورد مشغول به کار می‌باشند. این درحالی است که بر اساس سازمان بین‌المللی کار، هر اشتغال در بخش معدن موجب اشتغال ۱۷ نفر در صنایع جانبی می‌گردد.

آذرین‌فر خاطرنشان کرد که در ارتباط با ایجاد مهارت و تخصص‌های ویژه در بخش معدن و صنایع معدنی در سه سال اخیر بیش از ۲۵ هزار نفر به مدت ۲۳۸ هزار‌نفر ساعت در رشته‌های مختلف دوره‌های آموزش را طی کرده‌اند، ضمن‌آنکه توسعه و عمران مناطق هم از طریق سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی در ارتباط با تولید نیز انجام شده است.

رییس حوزه مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در ادامه برخی مزیت‌های اجتماعی و سایر مزایای حاصل از تولیدات سنگ‌آهن و گندله چادرملو را مورد اشاره قرار داد و در این زمینه نیز اظهار داشت: اصولاً مواداولیه وارداتی به خصوص سنگ‌آهن و زغال‌سنگ برای صنایع فولاد کشور یک کالای استراتژیک است که در صورت اتکاء به واردات با توجه به حجم عظیم آن و بروز بحران‌های جهانی در عرضه و تقاضا و نوسانات قیمت‌های ماده معدنی و حمل‌ونقل، می‌تواند صنایع فولاد کشور‌ها را با مشکلات عدیده مواجه و در صورت تحریم و توقف فروش آن توسط کشور‌های صادرکننده، به عنوان حربه‌ای کارآمد مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی پرهیز از بروز مشکلاتی از قبیل تشریفات موجود در خرید‌های خارجی و در مواردی کمبود ماده اولیه معدنی و نوسانات شدید قیمت‌ها در بازار‌های جهانی، مشکلات حمل‌ونقل دریایی و افزایش قیمت‌های حمل و در مواردی تنگنا‌های ارزی کشــور، فاصـله طولانی‌تر تا مراکز مصــرف (مجتــمع‌های فولادسازی در استان‌های یزد، اصفهان و خراسان) و در نتیجه حمل‌و‌نقل و افت بیشتر ماده معدنی به علت تعدد تخلیه و بارگیری و حمل‌ونقل، تاخیر در ترخیص کالا، سفارش بیش از نیاز، انبار نمودن کالا و نهایتاً راکد ماندن سرمایه از دیگر مزیت‌های حاصل از تولیدات سنگ‌آهن و گندله چادرملوست.

گزارش خبرنگار ما حاکی است، مهندس آذرین‌فر برنامه‌های شرکت جهت اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری را یادآور شد و تصریح کرد که در حال حاضر سه طرح به ارزش ۱۴۸۳۵۰ میلیارد ریال شامل احداث کارخانه گندله‌سازی شماره۲، احداث کارخانه احیا مستقیم شماره ۲ و احداث کارخانه فروآلیاژ‌ها هر یک به ترتیب به ظرفیت پنج میلیون، دو میلیون و دویست هزار و ۵۰ هزار تن از جمله طرح‌های عمده توسعه و افزایش ظرفیت جدید در دست اجراست.

وی طرح‌های در دست مطالعه و بررسی در برنامه‌های آتی اجرایی شرکت را نیز شامل مشارکت در ایجاد شرکت صنایع معدنی عصرنوین بهاباد، مشارکت در ایجاد شرکت اکتشاف با عنوان توسعه معادن واکتشافات فلزیابان به منظور تحقق امور مربوط به توسعه اکتشافات، شراکت در طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی و مشارکت در شرکت فولاد سترک‌پارس شرق در منطقه آزاد چابهار جهت تولید ۱۰ میلیون تن فولاد، مشارکت در تاسیس شرکت تامین آب صنایع و معادن، شرکت صنایع معدنی نوظهور شاهرود با هدف تولید کاغذ سنگی، همکاری در طرح احداث کارخانه تجهیزات معدنی و صنعتی، شراکت در طرح احداث زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای و نهایتاً مشارکت در ساخت کارخانه تولید آجر نسوز را از جمله مهم‌ترین طرح‌های در دست مطالعه و بررسی در برنامه‌های اجرایی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو دانست.

سرمایه‌گذاری ۱۰۵ هزار میلیارد ریالی چادرملو با هدف اجرای طرح‌های زیربنایی

سرپرست مالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در ادامه ضمن تشریح هریک از طرح‌های یاد شده چگونگی و اجرای آن‌ها را به شرح زیر اعلام کرد:


مشارکت در ایجاد شرکت صنایع معدنی عصرنوین بهاباد، جهت کارخانه تولید کنسانتره:

این شرکت برای احداث کارخانه کنسانتره به ظرفیت چهار میلیون تن در سال، شرکت جدیدی با عنوان شرکت صنایع معدنی عصرنوین بهاباد با مشارکت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با ۶۲ درصد و شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با ۳۴ درصد، شرکت صنایع آهن و فولاد ارفع دو درصد و شرکت‌های احداث صنایع و معادن سرزمین پارس و صنایع معدنی نوظهور شاهرود هر کدام یک درصد سهام تشکیل و طرح‌های احداث کارخانه‌های فوق در برنامه‌های اجرایی قرار گرفته است.

مشارکت در ایجاد شرکت جدید اکتشاف با عنوان توسعه معادن و اکتشافات فلزیابان

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با مشارکت ۴۹ درصد سهام، شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با ۴۸ درصد سهام، همراه با شرکت صنایع فولاد ارفع، شرکت بین‌المللی معدنی و صنعتی CPG پارس و شرکت پترو‌امید آسیا نسبت به تأسیس شرکت توسعه معادن و اکتشافات فلزیابان کویر اقدام نموده است

مشارکت در طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی:

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با مشارکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات را در دست مطالعه و اجرا آن را در برنامه‌های شرکت قرار داده است.

مشارکت در شرکت فولاد سترک‌پارس شرق در منطقه آزاد چابهار، جهت تولید ۱۰ میلیون تن فولاد:

این شرکت با سرمایه۳۰۰ میلیارد ریال با مشارکت ایمیدرو به میزان ۶ درصد، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به میزان ۳۲ درصد، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به میزان ۳۱ درصد و شرکت فولادمبارکه به میزان ۳۱ درصد با هدف تولید ۱۰ میلیون تن فولاددر منطقه آزاد چابهار به ثبت رسیده است.

مشارکت در تأسیس شرکت تأمین آب صنایع و معادن:

این شرکت با سرمایه ۱۵هزار میلیارد ریال با مشارکت شرکت صنایع ملی‌مس ایران ۱۵ درصد، فولادمبارکه ۲۰ درصد، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر ۲۰ درصد، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ۱۵ درصد، فولاد خراسان ۵ درصد، فولاد خوزستان ۱۰ درصد، سنگ‌معدن و گهرزمین ۱۵ درصد در شرف تأسیس می‌باشد.

موضوع فعالیت این شرکت، آغاز عملیات اجرای خط دوم پروژه انتقال آب خلیج‌فارس به حوزه سنگان است.

مشارکت در شرکت صنایع معدنی نوظهور شاهرود، جهت تولید کاغذ سنگی:

مشارکت شرکت چادرملو در شرکت یاد شده به میزان ۳۵ درصد است، در این کارخانه کاغذ سنگی Stone Paper تولید خواهد شد.

مشارکت در طرح احداث کارخانه تجهیزات معدنی و صنعتی:

اجرای این طرح با هدف پشتیبانی از زنجیره تولید فولاد در دست مطالعه می‌باشد.

مشارکت در طرح احداث زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای:

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برای تامین پایدار و مطمئن زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، موضوع ایجاد شرکت حمل‌ونقل ریلی، برای حمل مواداولیه و محصولات را در دستور کار خود قرار داده است.

مشارکت در ساخت کارخانه تولید آجر نسوز:

شامل آجر‌های منیزیت‌کربن، آلومینایی، دولومیتی، آجر‌های مخصوص و جرم‌های منیزیتی و ملات‌های نسوز با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در سال که تأمین‌کننده مواد مورد نیاز واحد‌های تولیدی شرکت و سایر شرکت‌های اقماری خواهد بود.

آذرین‌فر اکتشاف پهنه معدنی D۱۹ با هدف دستیابی به توده معدنی سنگ‌آهن، توسعه کارخانه احیا مستقیم در دو فاز ۲۰۰ هزار تنی، احداث کارخانه گندله‌سازی، احدث کارخانه ذوب و ریخته‌گری، توسعه کارخانه ذوب و ریخته‌گری هریک با ظرفیت به ترتیب چهار میلیون، ۱۰۰ هزار و ۲۰۰ هزار تن، توسعه کارخانه احیامستقیم، تولید کلاف فولادی و احداث کارخانه ذوب ریخته‌گری با ظرفیت هریک به ترتیب ۲۵۰ هزار تن، ۴۰۰ و ۶۰۰ هزار تن را از جمله طرح‌های اجرایی عمده سنگ‌آهن و فولاسازی با مشارکت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با شرکت‌های سرمایه‌پذیر عنوان کرد.

او پیش‌بینی کرد که در اجرای طرح‌های سنگ‌آهن و فولادسازی یادشده و در مرحله اول ۴۰ میلیون تن باطله‌برداری و سه میلیون تن سنگ‌آهن استخراج گردد.

سرمایه‌گذاری ۱۰۵ هزار میلیارد ریالی چادرملو با هدف اجرای طرح‌های زیربنایی

سرپرست مالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تاکید کرد که اعمال تحریم‌ها بر ایران باعث شده است که ایجاد خطوط اعتباری برای خرید ماشین‌آلات و تجهیزات و قطعات‌یدکی با مشکل مواجه شود. به منظور تامین خدمات و قطعات، شرکت مجبور است بخشی از ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز را از منابع داخلی تهیه نماید. با این وجود شرکت تداوم عملیات خود را مدیریت نموده و در حال حاضر به دنبال رفع مشکلات تامین مالی قطعات و لوازم‌یدکی خارجی می‌باشد. این تلاش‌ها به نحوی هدف‌گذاری شده است که خللی در برنامه تولید شرکت به وجود نیاید. بدیهی است تغییرات خارج از اراده و مدیریت شرکت، می‌تواند آثار خود را در تامین تجهیزات، ماشین‌آلات و قطعات‌یدکی نشان دهد.

شایان ذکر است، کانسار سنگ‌آهن چادرملو در سال ۱۳۱۹ توسط یک مهندس ایرانی به نام آقای سبحانی و تحت نظر زمین‌شناس آلمانی به نام کومل شناسایی و کشف گردید.

این معدن در استان یزد، در قلب کویرمرکزی ایران به فاصله ۱۸۰ کیلومتری شمال‌شرقی شهر یزد و ۳۰۰ کیلومتری جنوب طبس قرار گرفته است.

طی سال‌های ۱۳۵۷-۱۳۴۲ عملیات زمین‌شناسی، اکتشاف مقدماتی و تفصیلی آن انجام گردیده بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه فرآوری تصویب و مطالعات امکان‌سنجی و انتخاب فرآیند تولید و طراحی تفصیلی با همکاری مشاور آلمانی EBE انجام و روش فرآوری سنگ‌آهن چادرملو انتخاب گردید.

در آبان‌ماه سال ۱۳۷۳، عملیات ساختمانی بخش صنعتی و نصب ماشین‌آلات و تجهیزات کارخانه و تأسیسات وابسته شروع و سپس عملیات استخراج باطله و سنگ‌آهن در مرداد ماه سال ۱۳۷۴ انجام گردید.

نهایتاَ در تاریخ ۱۳۷۷/۱/۱ کارخانه راه‌اندازی و بهره‌برداری آزمایشی و تولید محصول کنسانتره آغاز گردید.

  • مشخصات معدن:
  • ذخیره اقتصادی قابل استخراج ۳۲۰ میلیون تن
  • متوسط عیار (Fe) ۵۵/۲ درصد
  • متوسط میزان باطله به سنگ‌آهن ۱/۵ به ۱ تن

شرکت در ابتدا با سرمایه‌گذاری شرکت ملی فولاد ایران با ۵۱ درصدسهام، و بانک سپه با ۴۹ درصد سهام با سرمایه‌ای به مبلغ ۱۰ میلیون ریال درخرداد ماه سال ۱۳۷۱ تأسیس و به ثبت رسید.

آخرین سرمایه ثبت شده شرکت به مبلغ ۵۵/۵۰۰میلیارد ریال بوده و افزایش سرمایه تا مبلغ ۱۵۰ هزار میلیارد ریال در دست تهیه گزارش توجیهی فنی و اقتصادی می‌باشد.

سهامدارن عمده شرکت شامل:

شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید ۳۹/۳۸ درصد،۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی عدالت ۱۲/۶۸ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ۱۷/۵۴ درصد، شرکت فولاد مبارکه۱۰/۴۴ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری عدالت به روش مستقیم ۷/۵۵ درصد و سایر سهامداران حقوقی و سهامداران حقیقی۱۲/۴۱ درصد می‌باشند.

فعالیت‌های تولیدی شرکت در دو مجتمع از سال ۱۳۷۸ تا کنون:

  • عملیات باطله برداریاز معدن از شروع تاکنون حدود ۶۰۰ میلیون تن می‌باشد.
  • عملیات استخراج سنگ‌آهن از معدن متوسط سالیانه حدود ۱۵-۱۴ میلیون تن است.
  • تولید کنسانتره سنگ‌آهن با عیار (Fe) حداقل ۶۷/۵ درصد به عنوان محصول اصلی، ظرفیت تولید ۵ خط فرآوری سالیانه ۷/۵ میلیون تن می‌باشد، لیکن شرکت موفق گردید، ظرفیت عملی را تا ۱۰/۵ میلیون تن در سال افزایش دهد. سهم شرکت در کل تولیدات کنسانتره کشور ۲۳ درصد را بالغ می‌شود.
  • تولید سنگ‌آهن‌های دانه‌بندیبه‌صورت درشت‌دانه و ریزدانه به‌عنوان محصول جانبی، تولید این محصولات از سال ۱۳۸۰ در کارخانه پیمانکار شروع گردید (توضیح آنکه جهت تولیدات مزبور سرمایه‌گذاری انجام نگردید). با توجه به اینکه اولویت اول شرکت تولید کنسانتره سنگ‌آهن بوده و از طرفی کاهش ذخایر سنگ‌آهن‌های با عیار بالا و کم‌فسفر معدن لزوماَ تولید محصول فوق از ۱۳۹۹/۹/۲۵ متوقف گردید.
  • تولید کنسانتره فسفریو (آپاتیت): به‌عنوان محصول فرعی در کارخانه فرآوری، این نوع محصول در کارخانه‌های پتروشیمی جهت تولید کود فسفاته و اسیدفسفریک مصرف می‌گردد.

منبع: ماهنامه تخصصی پردازش

عناوین برگزیده