تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۰۱
بازدید: ۲۸۸
کد خبر: ۲۰۶۸۳۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نرخ شن و ماسه عادلانه نیست/ هزینه‌های کمرشکن معادن شن و ماسه را زمین‌گیر کرده است

‌می‌متالز - عضو هیأت رییسه انجمن شن و ماسه هرمزگان اظهار کرد: نرخ شن و ماسه در هرمزگان منطقی نیست و هزینه‌های سنگین تولید در ماه‌های اخیر، معادن شن و ماسه را بشدت زمین‌گیر کرده است.

به گزارش می‌متالز، ایمان پور معصومی اظهار کرد: بیش از ۱۰۰ معدن شن و ماسه در هرمزگان فعال است که اشتغالی بالغ بر ۵ هزار نفر را دارند و لزوم توجه به مسائل و مشکلات این صنف به منظور حفظ اشتغال فعلی و حضور آن‌ها در توسعه استان و مهیاساختن زمینه اجرای پروژه‌های بزرگ و کوچک عمرانی ضروری است.

وی افزود: افزایش مستمر هزینه‌ها بخصوص در حوزه تجهیزات مصرفی مورد نیاز دستگاه‌های معادن شن و ماسه از یک طرف و افزایش هزینه‌های کارگری و بیمه و حقوق دولتی ناشی از بهره مالکانه، فشار سنگینی را به معادن شن و ماسه تحمیل کرده است.

عضو هیأت رییسه انجمن شن و ماسه و آسفالت هرمزگان خاطرنشان کرد: برخی از واحد‌های شن و ماسه در استان بواسطه بروز این مشکل به حالت تعطیل درآمده‌اند و برخی دیگر با وجود سرمایه‌گذاری بالایی که برای آن‌ها صورت گرفته، عملا زمین گیر شده‌اند و تداوم وضعیت فعلی با نرخ‌های کنونی میسر نیست و از وزارت صنعت، معدن و تجارت و استانداری هرمزگان انتظار توجه به این مشکلات و افزایش تعدیل شده نرخ‌ها را داریم.

پورمعصومی گفت: موتور یک دستگاه بولدوزر فعال در یک معدن شن و ماسه که تا دو سال پیش با ۳۰ میلیون تومان تعمیر می‌شد حالا برای تعمیر به ۳۰۰ میلیون تومان پول نیاز دارد، اما نرخ فعلی ما در دوره‌های مختلف متناسب با افزایش تورم، رشد نکرده و همین دلیل اصلی گرفتاری شدید فعالان معادن شن و ماسه استان است.

وی ادامه داد: آنالیز دقیق و مشخصی از هزینه‌ها و درآمدهای‌مان داریم و معتقدیم نرخ جدید باید بر اساس همین آنالیز دقیق علمی و کارشناسی تعیین شود و این آنالیز را به مراجع مربوطه برای تصمیم گیری ارائه کرده‌ایم و انتظار داریم که در این زمینه تصمیم عادلانه‌ای اتخاذ شود.

به گفته این فعال اقتصادی، گرمای شدید هوا در هرمزگان و رطوبت بالا نیز در فرسودگی سریع‌تر تجهیزات نقش داشته و هزینه‌های بالاتری را به نسبت دیگر مناطق کشور به فعالان معدنی وارد می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده