تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۸
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۲۰۶۹۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بورس گرام

واکنش سهامداران به سقوط بیت‌کوین

‌می‌متالز - در روز‌هایی که قریب به اتفاق تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه نسبت به خروج سرمایه از بورس و سرازیر شدن آن به بازار رمزارز‌های دیجیتال هشدار می‌دادند، دیروز بیت‌کوین با افت حدود ۱۰ درصدی ۱۶ هزار دلار از اوج قیمتی خود فاصله گرفت و به ۵۰ هزار دلار رسید.

به گزارش می‌متالز، این خبر برای سهامداران بورسی کافی بود تا سوژه گفت‌وگوهایشان در فضای مجازی حول و حوش سقوط بیت‌کوین بچرخد. برخی به تحلیل این اتفاق پرداختند، برخی آن را دستمایه طنز و کنایه به بازار سهام ایران قرار دادند و عده‌ای هم پای دامنه نوسان در بورس ایران را پیش کشیدند و با مقایسه با سقوط بازار رمزارز‌های دیجیتال به ستایش محدود بودن دامنه نوسان پرداختند! البته که این ستایش هم بدون جواب نماند.

سعید ابراهیمی، فعال و تحلیلگر بازار سرمایه جزو آن دسته‌ای بود که به تحلیل علت سقوط بیت‌کوین پرداخت و گفت: «من تخصص زیادی در بازار رمزارز ندارم پس تحلیل کلیت بازار نیست. این توییت تنها از نگاه تحلیل تکنیکال می‌تونم بگم که؛ حمایت ۴۳ هزار دلار برای بیت‌کوین مهمه و در صورت حمایت نشدن تکنیکالی، ممکنه وارد کانال ۲۰ هزار دلار هم بشه.» عده‌ای نیز مهم‌ترین عوامل در ریزش ارز‌های دیجیتال را به افزایش مالیات بر سود سرمایه برای ثروتمندان توسط بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نسبت دادند. در این میان برخی نیز افت بیت‌کوین را اصلاح موقت این ارز پس از صعود‌های با شتاب و پی‌در‌پی دانستند. دسته دوم از فعالان مجازی بورسی هم خوشحال بودند از اینکه با وجود جذابیت‌های رمزارز‌ها وارد این بازار نشدند. رضا مجد کاربری بود که در این باره نوشت: «تن‌ها برد زندگی‌ام این بود که بعد از بورس وارد اینجا نشدم.» «یاتاقان» هم کاربری بود که با نوشتن این توییت که «مال‌باختگان ارز‌های دیجیتال محل تحصن‌شون کجا باید باشه؟» با سقوط بیت‌کوین شوخی کرد. کاربر دیگری نیز به کنایه نوشت: «سقوط آزاد؟! ما خودمون تجربه‌اش را داریم، کاملا تخصصی و ویژه که هیچ کشوری و سهمی به خودش تا حالا ندیده.» کاربری دیگری در توییتر هم نوشت: «نکنه آمریکا کسری بودجه‌شو از بازار رمزارز‌ها داره جبران می‌کنه». اما یکی از جنجالی‌ترین و پر‌حاشیه‌ترین توییت‌ها درباره سقوط بیت‌کوین که صدای سهامداران را درآورد مربوط به توئیت علیرضا باغانی، خبرنگار بود که نوشته بود: «بیت‌کوین در ۲۴ ساعت ۱۰ درصد و اتریوم ۱۲ درصد ریخت... این هم از دامنه نوسان باز.» این مقایسه باعث اعتراض سهامداران شد. یکی از آنان در پاسخ به باغانی نوشت: «این هم از دامنه نوسان باز رو جدی نوشتید؟ نه، شش ماه میشستن تو صف فروش دو درصدی تا حجم مبنا پر کنه و آنقدر اصلاح بخوره خوب بودش!» مسعود جعفرنیا کاربر دیگری بود که نوشت: «برادر عزیز من علیرضا خان عزیز بازار ما از شاخص ۲ میلیون واحد، ۹ ماه سقوط کرد، ولی زجر داد و سقوط کرد، سرمایه در گردش نبود، قفل شد! چرا با این مثال‌ها خودتون رو زیر سوال می‌برید؟! نقدشوندگی اصل اول بازاره، عرضه و تقاضا خودش می‌تونه روندشو تعیین کنه، نیازی به محدودیت نداره!» کاربر دیگری نیز نوشت: «واقعا جای تاسف داره، یعنی چی این دیدگاه! بازار‌های مالی بازار‌های پرریسکی هستند و باید درجه نقدشوندگی بالایی داشته باشند، هرکی واردش میشه باید با آموزش و مدیریت ریسک بیاد و وکیل و وصی هم نمیخاد براش که دامنه رو تنظیم کنه، کاملا تفکرات کوپنی‌محور دارید نسبت به بازار‌های مالی.» یکی دیگر از کاربران توییتر نیز به این خبرنگار یادآور شد که «حداقل اینه که با ضرر می‌تونیم خارج شیم نه اینکه ۷-۸ ماه پولمون گروگان گرفته بشه!»

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده