تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۵
بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۲۰۷۴۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس‌جمهوری در دیدار با جمعی از فعالان اقتصادی

بدون تجارت و تعامل با جهان نمی‌توان پیشرفت کرد

‌می‌متالز - روحانی در دیدار با فعالان اقتصادی گفت: تلاش برای خودکفایی مطلوب است، اما بدون تعامل با جهان نمی‌توان پیشرفت کرد. باید با مزیت‌های نسبی، برخی کالا‌ها را تولید، صادر یا وارد کرد.

به گزارش می‌متالز، روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور، با جمعی از فعالان اقتصادی دیدار کرد. روحانی در این دیدار گفت: در تمام تصمیم گیری‌های اقتصادی در دولت تدبیر و امید تاکید داشتم که نظر فعالان اقتصادی اخذ و در روند تصمیم گیری‌ها لحاظ شود.

مهم‌ترین نکات سخنرانی رئیس‌جمهوری را در زیر بخوانید.

  • هدف از جنگ اقتصادی ترامپ علیه ملت ایران، فروپاشی کشور و سرنگون کردن نظام بود، امروز با مقاومت و ایستادگی ملت و رهنمود‌های مقام معظم رهبری و تلاش‌های انجام شده، همه دنیا و خود آمریکا به شکست جنگ اقتصادی اعتراف می‌کنند.

  • در شرایط سخت حاکم بر اقتصاد کشور، بخش اقتصاد در خط مقدم بوده و ایستادگی و مقاومت کرده است، اگر می‌خواهیم ایران ما پیشرفت کند باید جایگاه علمی و اقتصادی کشور را ارتقا ببخشیم.

  • در تمام تصمیم گیری‌های اقتصادی در دولت تدبیر و امید تاکید داشتم که نظر فعالان اقتصادی اخذ و در روند تصمیم گیری‌ها لحاظ شود؛ اگرچه اهمیت بهره‌گیری از علم روز در مدیریت اقتصادی اثبات شده است، اما به هیچ وجه نمی‌توان از کنار اهمیت تجربه در ارتقای کیفیت مدیریت اقتصاد عبور کرد.

  • در سال‌های پس از جنگ تحمیلی هشت ساله سابقه نداشته است که دولتی با شرایط رکود و تورم توامان کار خود را آغاز کند، رشد اقتصادی منفی ۷.۴ و تورم ۳۵ درصدی وضعیت بسیار سختی برای آغاز فعالیت دولت یازدهم ایجاد کرده بود و وقتی در برنامه‌های دولت برای ۱۰۰ روزه اول وعده تک رقمی شدن تورم و مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی را اعلام کردیم برخی دوستان معتقد بودند که این وعده‌ها قابل اجرا نیست.

  • با تلاش‌های دولت از اواخر سال ۹۳ تورم به مرز تک رقمی شدن رسید و در طول سال‌های ۹۳ تا سه ماهه ابتدای سال ۹۷ درحالی به طور متوسط شاهد تورمی ۱۱.۵ درصدی بودیم که در فاصله سال‌های ۹۴ تا ۹۶، نرخ تورم تک رقمی بود.

  • نرخ رشد اقتصادی از اواسط سال ۹۳ و رسیدن نرخ رشد اقتصادی به ۱۲.۶ درصد در طول سال ۹۵ به عنوان بالاترین نرخ رشد اقتصادی درجهان است. همه این آمار و ارقام نشانه آن بود که حرکت اقتصادی دولت در مسیری کاملاً صحیح انجام می‌شد.

  • از حضور پررنگ و مؤثر بخش خصوصی در موفقیت‌های اقتصادی دولت یازدهم تشکر می‌کنم؛ درحالی که در سال‌های ۸۶ تا ۹۲ نرخ اشتغال خالص کشور تقریباً صفر بود در دولت یازدهم توانستیم به متوسط نرخ اشتغال خالص ۷۰۰ هزار شغل در سال برسیم.

  • حرف دولت این بود که ما برای حفظ و توسعه فناوری هسته‌ای نیز تلاش خواهیم کرد، اما باید در کنار آن به پیشرفت دیگر عرصه‌های اقتصاد و صنعت نیز توجه شود.

  • در دولت قبل درآمد‌های نفتی بین ۱۱۹ تا ۶۷ میلیارد دلار در سال‌های مختلف نوسان داشت در دولت تدبیر و امید هیچ‌گاه درآمد‌های نفتی در یک سال از ۶۷ میلیارد دلار بالاتر نبوده است.

  • همه تلاش دولت تدبیر و امید این بود که جایگاه ایران را در منطقه و جهان بالاتر ببرد. اگرچه به غلط تصوری در دنیا وجود داشت که با ایران نمی‌شود مذاکره کرد و به نتیجه رسید، اما دولت تدبیر و امید این تصور را اصلاح کرد.

  • ما هم باور داریم که باید مشکلاتمان را در داخل کشور حل کنیم، اما همه باید بدانند که بدون رابطه با دنیا نمی‌توان پیشرفت کرد و نمی‌توان کشور را ساخت.

  • اقتصاد مردمی دانش‌بنیان و صادرات محور از پایه‌های اقتصاد مقاومتی است؛ اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور پیشرفت کند نمی‌توانیم صرفاً بر بازار داخلی تکیه کنیم.

  • تلاش برای خودکفایی مطلوب است، اما بدون واردات و صادرات و تعامل با جهان نمی‌توان پیشرفت کرد. باید با لحاظ مزیت‌های نسبی، برخی کالا‌ها را تولید، برخی را صادر و برخی را وارد کنیم.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده