تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۴۲
بازدید: ۲۷۷
کد خبر: ۲۰۷۵۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو:

امکان رقابت در همه بخش‌ها باید وجود داشته باشد

امکان رقابت در همه بخش‌ها باید وجود داشته باشد
‌می‌متالز - مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: ساختار باید به گونه‌ای طراحی شود که امکان رقابت در همه بخش‌ها وجود داشته باشد و در فضای شفافی قیمت‌ها کشف شود.

به گزارش می‌متالز، امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو اظهار کرد: برای ایمیدرو نه تنها کلیه فرآیند‌ها در زنجیره فولاد از اکتشاف گرفته تا تولید سنگ آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولاد از اهمیت برخوردار بوده بلکه تولید پایین‌دست و حتی تامین نیاز ایران خودرو هم مهم است.

وی افزود: ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه‌ای کل زنجیره را می‌بیند و می‌داند زمانی که فولاد در انتهای زنجیره به صورت شفاف در بورس کالا تعیین قیمت می‌شود باید بتواند منافع و شفافیت را به سایر بخش‌ها هم منتقل کند؛ این موضوع سبب خواهد شد ایران در حد کلاس دهمین فولادساز دنیا بالا بیاید. قیمت گذاری دستوری و عدم شفافیت در سایر بخش‌های زنجیره به معنای کاهش کلاس کاری ایران به عنوان دهمین فولادساز برتر دنیاست؛ از این رو ایمیدرو به عنوان یک سازمان دولتی که تمام منابع مالی فروش آن به خزانه وارد می‌شود نمی‌تواند منافع مردم را نادیده بگیرد.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو ادامه داد: ساختار باید به گونه‌ای طراحی شود که امکان رقابت در همه بخش‌ها وجود داشته باشد و در فضای شفافی قیمت‌ها کشف شود. از سوی دیگر متقاضیان خرید و همینطور فروشندگان فرصت برابر برای شرکت در مزایده‌ها را داشته باشند.

وی با تاکید بر این نکته که ایمیدرو به دنبال ایجاد و تقویت یک ساختار رقابتی است، گفت: حتما در بازه‌های بعدی وارد بحث کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی نیز خواهیم شد تا نهایتا کلیه زنجیره فولاد ایران به سمت شفافیت از طریق مکانیسم بورس کالا و خروج دولت از فرآیند قیمت گذاری حرکت نماید.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو ادامه داد: اکنون که تاحدودی فضای فولاد باز شده و دستورالعمل‌ها کمتر شده است، باید تلاش کرد ساختار فولاد به کمک رسانه‌ها اصلاح شود و فوائد آن قطعا هم نصیب فولادسازان خواهد شد و هم سنگ آهنی‌ها و کل زنجیره از آن منتفع می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه فولاد بهتر است به صورت کارشناسی مسائل مطرح شود و در این راستا اگر فولاد که در انتهای زنجیره قرار دارد براساس رقابت کشف قیمت می‌شود و قیمت آن ضریبی از نرخ‌های جهانی است باید اجازه داد فرآلیاژی ها، تامین کنندگان انرژی و مواد اولیه هم طبق استانداردی بالا بیایند. باید اجازه داد کل زنجیره با یک سیاست گذاری واحد و آن هم سیاست رقابت مدیریت شود.

وی درباره مبنای قیمت سنگ آهن عرضه شده در بورس کالا نیز گفت: قیمت سنگ آهن بر مبنای نرخ‌های هفته قبل ضربدر نوسانات قیمت فولاد طی هفته تعیین می‌شود. هفته قبل بهای فولاد در بورس کالا افزایشی بود و در نتیجه نرخ سنگ آهن هم بر همان مبنا صعودی بود. اگر در معاملات هر هفته، سنگ آهن عرضه شده خریداری نداشته باشد در این صورت برای عرضه‌های آتی در هفته‌های بعد ۵ درصد تعدیل خواهد شد تا زمانی که معامله آن انجام شود و بنابراین گاهی اوقات برای اصلاح نرخ‌ها نیاز است که خریداران از طریق ثبت نکردن تقاضا و نخریدن، اصلاح قیمت دهند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده