تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۴۱
بازدید: ۲۸۸
کد خبر: ۲۰۷۹۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مهم‌ترین وعده‌های وزارت صنعت برای سال ۱۴۰۰

از نوسازی بیش از ۲۰۰۰ بنگاه تا برنامه ریزی برای مناطق کم‌برخوردار

‌می‌متالز - گزارش برنامه‌ها و اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که از جمله اهداف مهم این وزارتخانه در سال جاری داخلی سازی سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری در راستای رویکرد جایگزینی واردات، بازسازی و نوسازی ۵۰ بنگاه صنعتی، ۶۰ بنگاه معدنی و ۱۵۰۰ واحد صنفی، فعالسازی ۲۰۰۰ واحد راکد صنعتی و همچنین تکمیل ۲۵۰ طرح نیمه تمام بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حوزه صنایع پیشران است.

به گزارش می‌متالز، برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در سال جاری به هفت محور توسعه، تولید و تعمیق ساخت داخل با ۱۳ برنامه، مدیریت واردات و توسعه صادرات غیرنفتی با شش برنامه، توسعه معادن و صنایع معدنی با تاکید بر نقشه راه معدن با چهار برنامه، توسعه فناوری و محصولات دانش بنیان با چهار برنامه، مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری با پنج برنامه، بهبود فضای کسب و کار و مانع زدایی از فرایند تولید به سه برنامه و تأمین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری با پنج برنامه تقسیم شده است.

پیش بینی وضعیت تولید کالا‌های منتخب صنعتی در ۱۴۰۰

بر این اساس بررسی اهداف کمی این وزارتخانه نشان می‌دهد که از میان کالا‌های منتخب صنعتی، تولید اتوبوس، مینی بوس و کشنده در سال جاری ۳۷۸.۸ درصد افزایش خواهد داشت و به ۸۹۶۸ دستگاه می‌رسد و تولید انواع سواری و لاستیک خودرو نیز حدود ۲۲ و ۱۸.۶ درصد افزایش خواهد داشت.

همچنین برنامه ریزی شده که در سال جاری تولید محصولات پتروشیمی و دارو به ترتیب افزایش ۱۸.۶ درصدی و ۲۱.۷ درصدی را تجربه کنند و کاغذ، الیاف اکریلیک و نخ سیتم پنبه‌ای نیز در حدود ۳.۱، ۱.۱ و ۳.۸ درصد رشد داشته هزار بازرسی باشد.

در مورد سایر کالا یعنی فرش دستباف و لوازم خانگی نیز با توجه به فراهم نبودن آمار تولید سال گذشته امکان مقایسه فراهم نیست، اما مقرر شده تولید فرش دستباف به دو میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع و تولید انواع تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و کولر آبی به ترتیب به یک میلیون و ۲۰۰ هزار، یک میلیون و ۹۰۰ هزار، یک میلیون و ۸۰ هزار و یک میلیون و ۵۰ هزار دستگاه برسد.


۱۲ هزار ناوگان حمل و نقل عمومی جایگزین می‌شود


از جمله دیگر اهداف مهم این وزارتخانه در سال جاری داخلی سازی سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری در راستای رویکرد جایگزینی واردات، بازسازی و نوسازی ۵۰ بنگاه صنعتی، ۶۰ بنگاه معدنی و ۱۵۰۰ واحد صنفی، فعالسازی ۲۰۰۰ واحد راکد صنعتی و همچنین تکمیل ۲۵۰ طرح نیمه تمام بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حوزه صنایع پیشران است.

همچنین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به عنوان یکی از سازمان‌های تابعه وزارت صمت موظف شده ۱۲ هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری را جایگزین کند و ۱۰۰۰ دستگاه برای توسعه ناوگان ریلی بین شهری ایجاد و ۱۰۵ واگن مترو طراحی و تولید کند.

برنامه ریزی برای ساخت ۴۳ شناور در سال ۱۴۰۰

دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی نیز در سال جاری برنامه‌ریزی کرده که ۴۳ فروند شناور سازمان بنادر و دریانوردی را در داخل بسازد و ۳۰ فروند شناور استیجاری وزارت نفت را با شناور‌های داخلی جایگزین کند.

توسعه ۳۰۰ کسب و کار مجازی

در حوزه مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری وزارت صمت پیش بینی کرده که در سال جاری ۵۰۰ شرکت پخش سراسری منطقه‌ای و استانی ساماندهی و ۱۰۰ شرکت پخش به سامانه جامع تجارت متصل شود و تعداد ۳۰۰ کسب و کار‌های مجازی توسعه داده شود. همچنین ذخایر راهبری کالا‌های اساسی به چهار میلیون و ۸۸۵ هزار تن و خرید تضمینی گندم و دانه‌های روغنی به ترتیب به یک میلیون و ۵۰ و ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید.

در حوزه قاچاق نیز برای انجام ۳۹۰ هزار بازرسی با تغییر رویکرد به سمت مراکز عمده توزیع از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هدف گذاری شده است.

در حوزه بهبود فضای کسب و کار و مانع زدایی نیز اصلاح ۱۵ فرایند در نظام مجوز دهی، واگذاری ۱۰ اختیار غیرحاکمیتی به تشکل‌های بخش خصوصی، تفویض اختیار ۱۰ مورد فعالیت‌ها و خدمات به سازمان‌های استانی، شناسایی چهار مورد از گلوگاه‌های اداری و مانع زدایی از پنج موضوع در بخش تولید و تجارت در حوزه‌های مختلف در سال جاری مورد نظر قرار می‌گیرد.

هدفگذاری جذب ۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی

در بخش تامین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری برای جذب ۲۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌های مردمی مثل عرضه سهام شرکت‌ها، انتشار انواع اوراق عرضه، انواع محصولات و ... و همچنین هدایت ۱۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌های خرد مردم به سمت تولید از طریق تامین مالی جمعی هدف گذاری و پیش بینی شده جذب سرمایه گذاری و منابع مالی خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت به دو میلیارد دلار برسد.

در حوزه حمایت از صنایع پیشرفته حمایت ۱۳۰۰ میلیارد ریالی و صدور و تمدید انواع ضمانت نامه به مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

برنامه ریزی برای مناطق محروم

در این میان ۲۵۰ طرح نیز در ۱۲ استان محروم و کمتر برخوردار از طریق فعال سازی واحد‌های راکد، راه‌اندازی طرح‌های زیرساختی و تکمیل و راه اندازی طرح‌های نیمه تمام پیش بینی شده است.

در نهایت پایش و ارزشیابی این طرح‌ها در پایان سال ضروری به نظر می‌رسد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده