تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۶
بازدید: ۳۱۲
کد خبر: ۲۰۷۹۸۳
سرویس خبر : انرژی
معاون نظارت و بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور

یک میلیارد متر مکعب ضرفیت تصفیه آب در کشور / فولاد مبارکه و ذوب آهن پیشگامان تصفیه آب در اصفهان

‌می‌متالز - حمیدرضا کشفی گفت:۶.۵ میلیارد آب در شهر‌ها مصرف می‌شود و ۵۰ درصد زیر پوشش فاضلاب هستند بنابراین سه میلیارد مترمکعب قابلیت تصفیه دارد که باید بخشی از آن به آبخوان برگردد بنابراین اگر پروژه‌های تصفیه آب اجرا شود یک میلیارد آب را می‌توان به بخش صنعت داد و جایگزین آب شرب شود.

به گزارش می‌متالز، معاون نظارت و بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در حال حاضر تنش آبی پیش رو خواهیم داشت، زیرا امسال متوسط بارندگی ۴۰ درصد کمتر از سال گذشته بوده و حتی در منطقه شرق کشور به ویژه سیستان و بلوچستان و خراسان ۸۰ درصد بارندگی نسبت به پارسال کمتر بوده است و در فلات مرکزی بارندگی هم ۵۰ درصد و در منطقه خلیج فارس ۴۱ درصد بارندگی کمتر بوده است.

حمیدرضا کشفی با بیان اینکه ۶.۵ میلیارد آب در شهر‌ها مصرف می‌شود و ۵۰ درصد زیر پوشش فاضلاب هستند، افزود: بنابراین سه میلیارد مترمکعب قابلیت تصفیه دارد که باید بخشی از آن به آبخوان برگردد بنابراین اگر پروژه‌های تصفیه آب اجرا شود یک میلیارد آب را می‌توان به بخش صنعت داد و جایگزین آب شرب شود.

کشفی با بیان اینکه ورودی مخازن کشور امسال کاهش یافته است، افزود: هنوز فصل گرم سال شروع نشده که حدود ۴۷۰ شهر کشور به آب‌های سطحی وابسته هستند و متاثر از کاهش بارندگی شده اند، تصریح کرد: مدیریت آبرسانی در این شهر‌ها با چالش روبرو است، در شهر‌هایی که به آب زیرزمینی وابسته هستند به دلیل اینکه آبخوان ورودی کافی نداشته چاه‌های آب آنجا کیفیت لازم ندارند.


۱۶ میلیون کولر در کشور استفاده می‌شود

او افزود: در حال حاضر ۱۶ میلیون کولر در کشور استفاده می‌شود و ۵۰۰ هزار کولر جدید هر سال تولید می‌شوند و این به شدت تنش آبی می‌افزاید، برای نمونه مصرف آب هر کولر در استان یزد ۴۰ مترمکعب در سال است که با احتساب ۴۰۰ هزار کولر فعال در این استان حدود ۱۶ میلیون متر مکعب آب در کولر‌های این استان مصرف می‌شود.

کشفی با تاکید بر اینکه همزمانی گرما و شیوع کرونا چالش اصلی کشور برای تامین درکشور خواهد بود، اظهار کرد: بیش از ۷ هزار روستا در کشور باید با تانکر آبرسانی شوند که بیشتر در استان‌های پهناور کشور هستند، البته در سال گذشته تعداد روستا‌های که با تانکر آب دریافت می‌کردند حدود ۵ هزار روستا بود که امسال به دلیل کاهش بارندگی‌ها افزایش یافته است.

او با اعلام اینکه هیچگونه برنامه‌ای برای جیره بندی آب در شهر‌های کشور نداریم، گفت: اگر ۵۰ میلیون یورو اعتبار برای اجرای پروژه‌ها در سال ۹۹ اختصاص نمی‌یافت امسال بیش از ۶۰۰ شهر دچار تنش آبی می‌شدند، در حال حاضر حدود ۱۰۱ شهر بیش از ۲۰ درصد درگیر تنش آبی خواهند بود.


۲۵ قرارداد بیع متقابل تصفیه پساب در اصفهان

معاون نظارت و بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره پروژه‌های تصفیه پساب اعلام کرد: قرارداد‌هایی با شرکت فولاد مبارکه و ذوب آهن امضا کرده ایم که با سرمایه گذاری در بخش پساب و بازخوانی آن به اندازه سرمایه گذاریشان از آب برداشت خواهند کرد که زمان این قرارداد‌ها بین ۱۵ تا ۲۵ سال است. باید توجه داشت که تصفیه پساب‌ها در محل بسیار به صرفه‌تر از انتقال آب از دریا است، چراکه ۶.۵ میلیارد آب در شهر‌ها مصرف می‌شود و ۵۰ درصد زیر پوشش فاضلاب هستند، بنابراین سه میلیارد مترمکعب ظرفیت تصفیه پساب در کشور هست که باید بخشی از آن به آبخوان برگردد، بنابراین وقتی مدل آبی داشته باشیم بخشی از پساب باید به محیط زیست برگردد و اگر پروژه‌های تصفیه اجرا شود حدود یک میلیارد آب را می‌توان از طریق تصفیه پساب به بخش صنعت داد و جایگزین آب شرب شود.

او افزود: در استان اصفهان ۲۵ قرارداد بیع متقابل داریم، زیرا پساب‌های پایداری وجود دارد که شرکت‌های فولاد مبارکه و ذوب آهن و... با اجرای پروژه‌ها آب مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

منبع: خبرگزاری موج

عناوین برگزیده