تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۷
بازدید: ۳۶۶
کد خبر: ۲۰۸۵۴۴
سرویس خبر : انرژی
حسین زاده تشریح کرد؛

راهکار‌های عبور از تنش آبی/از اجرای طرح‌های آبخیزداری تا تغدیه سفره‌های زیرزمینی

‌می‌متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس اجرای طرح‌های آبخیزداری و تغذیه سفره‌های زیرزمینی را ازجمله راه‌های عبور از تنش آبی عنوان کرد و گفت:متاسفانه ایران تنها از ۲۰ درصد منابع آبی خود استفاده بهینه می‌کند.

به گزارش می‌متالز، حسین حسین‌زاده به راهکار‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود عبور از تنش آبی به دلیل کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی‌های پیاپی اشاره کرد و گفت: در این راستا علاوه‌بر ضرورت صرفه‌جویی، کاهش تلفات تبخیر و تلفات حاصل از سیلاب‌ها، نفوذ دادن آب به سفر‌های زیرزمینی، جلوگیری از تلفات شبکه توزیع و انتقال آب نیز ضروری است.



۸۰ درصد بارندگی‌های کشور هدر می‌رود

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه ۸۰ درصد بارندگی‌های کشور هدر می‌رود، افزود: خشکسالی‌های پی در پی صنعت و کشاورزی و بسیاری مسائل دیگر همچون معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده است لذا یکی دیگر از راه‌های عبور از تنش آبی در سال جاری و سال‌های آتی اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

ضرورت اجرای طرح‌های آبخیزداری

وی معتقد است با توجه به اینکه در نواحی بیابانی و کم بارش هدررفت آب بسیار است باید طرح‌های آبخیزداری را اجرایی کرد حتی اگر این طرح‌ها چند سال آینده به نتیجه برسند.

طرح آبرسانی از دریا در ایران باید با جدیت بیشتر پیگیری شوند

حسین زاده استفاده از آب دریا را یکی دیگر از راه‌های عبور از بی‌آبی دانست و گفت: بسیاری از کشور‌ها آب شرب، صنعتی و کشاورزی خود را از طریق شیرین کردن آب دریا تامین می‌کنند به عنوان مثال ژاپن با وجود آنکه کشوری باران‌زا است از آب دریا برای مصارف مختلف خود استفاده می‌کنند لذا طرح آبرسانی از دریا در ایران نیز باید با جدیت بیشتر پیگیری شوند.

ضرورت کاهش چشمگیر تلفات تبخیر و تلفات حاصل از سیلاب‌ها

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید به طور همزمان به سمت کاهش چشمگیر تلفات تبخیر و تلفات حاصل از سیلاب‌ها نیز گام برداشت، اظهار کرد: با تسریع نفوذ دادن آب به سفره‌های آب زیرزمینی در حقیقت در مسیر اجرایی شدن هم زمان این دو هدف حرکت کرده‌ایم.

ایران تنها از ۲۰ درصد منابع آبی خود استفاده می‌کند

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد بارندگی‌های کشور تبدیل به سیلاب می‌شوند بنابراین حدود ۸۰ درصد از نزولات آسمانی را از دست می‌دهیم، ادامه داد: به یقین با مدیریت این منابع آبی، حتی به میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد، می‌توان شاهد تعریف منابع آبی جدید و مدیریت چالش آبی کشور بود، اما اکنون ایران تنها می‌تواند در مجموع از ۲۰ درصد منابع آبی خود استفاده بهینه کند که حتی در بسیاری از موارد از همین میزان نیز بهره‌برداری حداکثری ندارد البته در این میان نباید سهم تلفات شبکه توزیع و انتقال آب را فراموش کرد.

منبع: خبرگزاری مجلس شرای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده